Volkswagen Golf III : electrisch dakraam

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine

een maat van mij heeft enkele weken geleden een Golf 3 uit 1992 gelkocht, er blijkt aardig wat (orriginele) luxe te bevatten, oa. electrisch verwarmde ruitensproeiers. ook een electrisch dakraam.
hierin bevind zich echter het probleem! namelijk bij het sluiten sluit de raam te 'diep' en moet je dat dus corrigeren. maar zodra je de auto (via afstandsbediening) op slot doet, dan opent de raam zich automatisch (zo ver dat er je wijs vinger bijna inpast!!), de oude eigenaar zij dat de dakraam nog ingeleerd moest worden, waarom eigenlijk en wat er aan de hand is geweest is me niet bekend! maar het lijkt of de dakraam electronica de 'eind positie' commando niet of niet op t goede moment ontvangt!

weet iemand hoe je deze raam moet 'inleren' ?

rickgilze

Geplaatst door rickgilze (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedoel je het raam of het dak ?

Het dakraam kun je afstellen, ook het motortje moet je er in een bepaalde stand in monteren, anders kan het dus zijn dat hij niet helemaal opent of sluit..

rickgilze (0), 14 jaar geleden

het is een affabriek dakraam set (raam gaat in het dak) waar bevind het motortje zich? en hoe kun je zien of deze recht zit?

rickgilze (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Bedoel je het raam of het dak ?

Het dakraam kun je afstellen, ook het motortje moet je er in een bepaalde stand in monteren, anders kan het dus zijn dat hij niet helemaal opent of sluit..[/quote]
wat bedoel je precies met 'dak of raam' ??

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Voor het dakraam zie :

Elektrische aandrijving (nulstand) controleren

Wordt de elektrische aandrijving vervangen, dan moet deze in de nulstand (deksel van schuif-/kanteldak gesloten) worden ingebouwd.
– Steker elektrische aandrijving/kabelstreng schuif-/kanteldak aansluiten.
– Schakelaar -1- bedienen en omwentelingen van aandrijfrondsel -2- tellen: De nulstand van de elektrische aandrijving ligt tussen het uitschakelpunt -A- en -B-. Het uitschakelpunt -B- wordt door rechtsom draaien en het uitschakelpunt -A- door linksom draaien van het aandrijfrondsel bereikt.
-A- uitschakelpunt, dekselkantelfunctie = 2 omwentelingen tot nulstand
-B- uitschakelpunt, dekselschuiffunctie = ∼8,25 omwentelingen tot nulstand

[url=http://img18.imageshack.us/i/41285690.pn...][img]http://img18.imageshack.us/img18/6480/41...[/img][/url]

rickgilze (0), 14 jaar geleden

ok ik ga het van het weekend proberen, alvast bedankt!

rickgilze (0), 14 jaar geleden

bevind het dakraam motor zich tussen de interieur verlichting en het dakraam? en hoe kan ik zien of dat de motor 'op de goede' positie bevind?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ja daar vind je het motortje,

De goede positie en nulstand staat hierboven bij het plaatje..

rickgilze (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Ja daar vind je het motortje,

De goede positie en nulstand staat hierboven bij het plaatje..[/quote]
het is niet echt gelukt, maar het gekke is dat niet altijd het motortje word aangestuurd! namelijk waneer je de bediendings knop bedien, dan hoor je het relais wel schakelen maar er gebeurt niets....
ik heb een foto gemaakt van de dakraam motor, niet de beste kwaliteit.
[url=http://img715.imageshack.us/i/dr1.png/][img]http://img715.imageshack.us/img715/3602/...[/img][/url]
[url=http://img716.imageshack.us/i/dr2.png/][img]http://img716.imageshack.us/img716/140/d...[/img][/url]

rickgilze (0), 14 jaar geleden

iemand nog sugesties? of zelf ervaring met dit probleem, en opgelost?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volgens mij zit je probleem in het motortje zelf als hij wel klikt maar op dat moment niet werkt..

rickgilze (0), 14 jaar geleden

een veel voorkomend euvel? duur onderdeel en gemakkelijk zelf te doen?

rickgilze (0), 14 jaar geleden

bedienings schakelaar vervangen, mocht niet baten... nog steeds dezelfde probleem!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ik zei het motortje en niet de schakelaar..

rickgilze (0), 14 jaar geleden

hahaha, was niet mijn idee die schakelaar. maar van me maat, maar kost zo'n motortje veel? en is dat gemakkelijk werk? hoe zitten die staalkabels vast in de motor, we hebben er best schrik van om de motortje los te koppelen...

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Haha..Geen probleem, geen angst hebben om het motortje los te halen, ik dacht dat hij met 3 boutjes vast zit, stekker los nemen en motor verwijderen, op het motortje zit een asje die in een uitsparing valt, dat is alles dus met kabels doe je verder niks.

Nieuw zal deze vrij prijzig zijn, zou eens op de sloop kijken om deze te testen..

Gr Stefan

rickgilze (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Haha..Geen probleem, geen angst hebben om het motortje los te halen, ik dacht dat hij met 3 boutjes vast zit, stekker los nemen en motor verwijderen, op het motortje zit een asje die in een uitsparing valt, dat is alles dus met kabels doe je verder niks.

Nieuw zal deze vrij prijzig zijn, zou eens op de sloop kijken om deze te testen..

Gr Stefan[/quote]
ok, maar het dakraam dient wel in de 0(NUL) positie te bevinden alvoorens de motor te verwijderen?
zal niet makkelijk te vinden zijn op de sloop, is zeldzaam in nederland een electrisch dakraam. . .

heb je suggesties voor slopperijen? in de regio zuid-oost brabant?

mvg Rick

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rick,

Zo bij jou in de buurt weet ik even niks, probeer het eens bij de VW sloop in Ospel, ze doen ook verzenden en hebben vrij veel.

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.