close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Jetta: electrisch probleem

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1500

Ik heb een probleem. Wanneer ik de auto op contact zet branden het acculampje en het olielampje niet. Het koelvloeistoflampje knippert ook niet. En het knipperlichtlampje knippert ook niet als ik deze aan zet. Als ik de auto start en ik geef flink gas dan brandt het olielampje 1 seconde en begint het koelvloeistoflampje te knipperen en wanneer ik de richtingaanwijzer aanzet doet het lampje het ook weer. Ook de benzinemeter en de tempratuurmeter reageren niet. Maar na flink gas geven kruipen deze een kwartdeel omhoog (tank is goed gevuld en koelvloeistof op peil.dynamo en zekeringskast zijn al vervangen). Wie weet wat dit kan zijn en hoe moet ik dit oplossen.

Met vriendelijke groet

Michiel Wehkamp

Geplaatst door

michielwehkamp (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Michiel,

Controleer de aarde en spanning eens bij de km teller klok..Lijkt wel of daar iets niet mee klopt.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

je bedoelt de spanning vanaf het contactslot naar de kilometerklok, deze heb ik al gecontroleerd en krijg pas stroom na flink gasgeven

Hoe deze precies geschakeld word weet ik niet, maar als hij van het contactslot komt, kan het meerdere oorzaken hebben,

Meet eens de accuspanning als de motor loopt, meet je dan gelijk de laadspanning of komt deze ook pas bij flink gasgeven ? Dat verklaart waarschijnlijk niet je probleem maar wel zo makkelijk om te weten.

Ook kan het aan het contactblokje liggen achterop het contactslot,

Wat gebeurt er als je rechtstreeks spanning op de teller zet ? Werkt hij dan wel zoals het hoort ?

ff meten = weten..

stefan84 0

14 jaar

dit ga ik even uitproberen je hoort nog van me
bedankt
Michiel

stijf verrotte zekeringkast kan ook, door waterlekkage langs de voorruitrubber. Gebeurt vaker. Ding even loshalen en naar voren kantelen. Loopt het roestwater er uit weet je genoeg. Helaas een behoorlijk gezocht onderdeel dat schaars wordt.

naast de zekeringkast zit het z.g. massa kroontje, met een parker in de carros vast gezet. komen alle bruine draden op samen. Ding even loshalen en schoonkrabben, maatje dikkere parker er in en daar is het contact dan ook weer goed.

audia4 0
badge

14 jaar

Laadstroom gemeten met multimeter op accupolen auto starten 12.60 volt gas geven 13.50 en gaat naar 14.00 volt. Nog twee andere dynamo's er op gezet hetzelfde resultaat. Startkabel van minpool op dynamo gezet geen effect. Stroom gezet op kilometerunit van contact 15 naar 31 acculampje en olielampje branden niet. Als ik de motor uit zet gaat het knipperlichtlampje 1 sec dof branden massa?? Zoja enig idee waar? vr.gr Michiel

Zoals Harry al zei, even het massa blokje controleren..

De laadspanning is ook niet goed, of de dynamo's zijn slecht of het zit in de bedrading, gezien je probleem met de km teller denk ik het laatste..

De dynamo's die je erop hebt gezet, waren die goed, dus ook geen versleten koolborstels of ingelopen sleepring?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik heb twee weken geleden een nieuwe gekocht. maar ik zoek het verder in de massa. Alvast bedankt voor julie hulp michiel

Kijk ff op www.volkswagen.msk.ru en dan in de linker kolom onder : Engines

Blader wat omlaag en zoek ff op motorcode, met wat geluk staat hij ertussen, veel staat in het engels met ook veel schema's erop.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Alle vermoedens gaan toch uit naar een defecte spanningsregelaar. Spanning van kilometermeterteller gaat niet over contact 15 [contactslot] maar over een contact genoemd ladekreis dit is het blauwe kabeltje d+ van de spanningsregelaar af start ik de auto dan geeft hij 0.216v [schommelend] geef ik gas 14.00v.

Op dat blauwe kabeltje moet net de accuspanning op komen te staan, anders laad de dynamo helemaal niet bij, waarschijnlijk toch iets met de bedrading..

stefan84 0

14 jaar

Kan dat ook aan de spanningsstabilisator liggen omdat de benzine en tempratuurmeter zo vaag reageren deze moeten normaal rond de 10v hebben zo ja waar zit deze?

achter op het instrumentenpaneel zit onder een sterschroef een transistor. (zwart blokje, metalen acherkant met een gaatje waar de schroef door zit, en 3 pootjes.

ding haal je bij conrad, elektronicazaak ofzo. centenwerk.

audia4 0
badge

14 jaar

Zou eerst eens je dynamo / bedrading probleem verhelpen en dan pas verder zoeken naar de km teller..Nu meet je wat, maar daar klopt ook niks van omdat de rest niet naar behoren functioneerd..

stefan84 0

14 jaar

Probleem opgelost was toch de kmteller ik kon er na veel moeite toch nog een vinden op het net bedankt voor alle hulp. v.g. michiel

Kijk, toch weer mooi om te horen..

Heb je ook even geprobeerd met die losse spannings regelaar ? Waarschijnlijk was na het vervangen van dat apparaat ook je probleem opgelost.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Bedoel je de spanningsstabilisator? deze zit ook op de kmteller en werkt goed.

Ja sorry die bedoelde ik, had me vertypt..

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.