Wie kan mij helpen aan een schema zodat ik kan meten aan de stekker van de achterruit wissermotor.
Ik wil graag weten wat de kabelkleuren zijn met betekenis en waar plus of min op hoort op te staan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schema in je mailbox,
succes.
Bedankt Hans, dus als ik het goed zie moet er op groen wit of groen rood ook een spanning komen te staan als de wisser achter wordt aangestuurd? Iets wat nu niet zo is.
Bedrading vaak defect in doorvoer tussen dak en klep.
Gecontroleerd, is ok. Als ik nu precies weet op welke kleur ik wat moet meten kan ik een conclusie trekken. Misschien dat hij eens in de zoveel seconden aanstuurt en dat ik daarom niks heb gemeten?
Oke, en ook massa op bruin (pen 1)? Je moet wel belast meten, dwz dat je de massa moet meten met een lampje.
Ik meet met massa op bruin en dan op zwart bruin met lampje. Dan neet ik 12v dus beide draden zijn goed. Maar wat gebeurt er dan als ik de wisser achter aanzet. Krijg ik op een andere kabel dan ook 12v of hoe werkt dit?
Je hebt een schema begrijp ik.
Bij die van mij zie ik dat als je de schakelaar bediend er óf een massa wordt gestuurd naar de motor óf een 12V plus. (Via de groen/rode en groen/witte). Dus eerst beginnen met meten of die puls aankomt.
Ik kan het hier niet snel even in de praktijk controleren, maar wil dat wel even doen als je er echt niet uitkomt want ik heb zo'n Golf staan.
Als je zou willen graag want ik heb niets gemeten toen. Misschien te snel gedaan. Want ik vraag me af na hoeveel seconden de puls komt. Hoor het graag van je.
Wordt vanavond na het werk kijk ik even voor je. De puls is volgens mij maar even , dus meten met 2 man. Eentje bediend en de ander meet. Maar zal het vanavond zelf hier meten.
Ok maar die puls die komt toch om de zoveel seconden? Dan zou ik het alleen kunnen doen. Schakelaar aan en wachten...
Ja, en ik denk dat de ene draad voor de sproeier is en de andere voor de - interval- wisser.
Ik ben benieuwd wat je meet en op welke draad.
Heb net even gemeten Manu.
De groen witte draad en de groen rode draad zijn tweeledig. Bij het sproeien krijg ik op de Groen/witte draad 12Volt. En de Groen/rode heeft massa.
Als je de achterwisser aanzet met de schakelaar dan heeft de Groen/Rode draad evenals de Groen/Witte draad bij mij O volt, oftwel verbonden aan massa.
Als ik de schakelaar uit zet heb ik op die beide draden 7 Volt.
Dus blijkbaar werkt het systeem zo dat er op contact permanent 12V op de Zwart/Bruine draad staat en permant Massa op de Bruine draad en 7 Volt op de groene draden. Bij het sproeien gaat de groen/rode draad naar massa en krijgt de groen/witte 12V. Bij het aanzetten van de ruitenwisser krijg ik massa op die groen/witte en groen/rode draad en gaat via een intervalrelais de wisser om de zoveel sekonden werken.
Wat je moet meten is dus tussen de groen/witte draad en de groen/rode draad of daar 12V komt met het sproeien en massa bij het aanzetten van de ruitenwisser.
Zo dat is even wat waardevolle info!
Ik hoop hier vh weekend mee aan de slag te kunnen. Alvast bedankt.
Memos bedankt, alles doorgemeten. Ik meet precies wat je zei. Conclusie: wissermotor defect
Top! Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar