close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf 2001: lagerschalen vervangen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AZD, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

krukas lagerschalen en de drijfstang lager schalen vervangen, alles met olie gemonteerd en volgens specificatie vastgezet.

Wanneer ik nu de motor draai met de krukas poelie bout dan merk ik dat de motor wat zwaarder rond gaat dan voorheen ...

is dit normaal na het plaatsen van nieuwe lagerschalen?

blok blokkeert niet en draait wel vrij rond ...

Geplaatst door

KJALMELO (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met de nieuwe lagers is de spelling op de bewegende delen verkleind. Daardoor is meer energie nodig om de boel in beweging te brengen.Of het te zwaar rolt kan een ervaren monteur meer zeggen of (beter beoordelen).De nieuwe lagers moeten ook even inlopen, daardoor zal het na een tal van km-s soepeler rollen.
De vraag is wat de reden is voor het vervangen ervan? Is de krukas bij de motorrevisie bedrijf geweest om slijtage te meten? Is de krukas slijtage binnen de marge?

voyager 0

4 jaar

Er zal eerst gemeten moeten worden op maat en afwijking , zo maar nieuwe lager schalen monteren is vragen om problemen , of het nu te zwaar gaat is zo natuurlijk niet te zeggen.

@voyager: Klopt dit is ook logisch en begrijp ik, het inlopen op elkaar kost natuurlijk ook enkele KM-s
aangezien het voor mij zelf de eerste keer is dat ik deze onderdelen heb los gehaald en heb vervangen wist ik niet wat ik kon verwachten.
Krukas is niets aan gedaan, zag er allemaal nog goed uit en geen krassen o.i.d (mooi glad oppervlak)

Reden vervangen: Auto verbruikte steeds meer olie en wou hem eigenlijk niet wegdoen. zodoende besloten kop te verwijderen en nieuwe klepseals erin, zuigerveren en olieschraapveer nakijken.

Tijdens demontage vond ik 3 afgebroken bouten onderin me carterpan (afkomstig van de krukaslagers)
Daarom maar besloten alles te vervangen...

Alles gemerkt zoals zuigers, maar de losse lagerschaaltjes niet...

KJALMELO 0

4 jaar

Alle lagerkappen wel op dezelfde plaats teruggezet..?

Hans4040 1240
badge vip badge

4 jaar

@Hans4040: Jazeker alles op de goede plek, voldoende olie erbij en volgens specs vastgezet.

Ga er vanavond weer mee verder.. wordt vervolgd!

KJALMELO 0

4 jaar

Je hebt de krukas gedraaid, als er echt iets fout zit , is dit te zien aan je lager schalen , je kunt ze weer los halen en kijken of er krassen/loopsporen te zien zijn , je kunt dan meteen voelen of het er 1 is of meerdere die eventueel het probleem veroorzaken.

Mag niet zwaarder draaien als voorheen ,lagerspeling opmeten met lagerkoord,lagerkap losnemen koord ertussen lagerkap vastzetten daarna losnemen breedte stripkoord geeft speling weer,tabel speling staat op verpakkingsbijsluiter.
Lagers moeten speling hebben, speling wordt bij draaiende motor opgeheven door oliedruk {waterski effect}
te geringe speling onvoldoende smering zal het lager te warm worden en vastlopen.

En....loopt ie al..?

Hans4040 1240
badge vip badge

4 jaar

Helaas!

Alles draait verder vrij enkel iets zwaarder dan voorheen.

volgende probleem, kleppendeksel plaatsen..

Bij mijn motor zitten de nokkenassen in het klepdeksel, beide tandwielen nog geblokkeerd d.m.v 2 boortjes.

Krukasbout staat vlak voor het merkteken onderaan (zuiger niet helemaal in BDP)

Wanneer ik nu mijn kleppendeksel wil plaatsen valt deze niet mooi vlak op de kop, een nokje in het midden komt tegen een tuimelaar aan, gevolg als ik het deksel aandraai mijn nokkenastandwielen helemaal op spanning staan.

nu zegt een collega: kleppendeksel monteren doe je met de boortjes eruit?

Eerst alles monteren daarna alles op de merktekens zetten en dan de riem erom en spannen.

is dit correct? HELP!

KJALMELO 0

4 jaar

Is normaal dat nokkenas tandwiel op spanning staat, daarom blokkeer je het ook. Wanneer je de distr riem weer monteert is de spanning eraf. Wanneer je boortjes (blokkeer gereedschap) verwijderd dan verspringen de nokkenassen met het risico dat 1 of meerdere kleppen tegen zuigers komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.