auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen TOURAN VAN TDI 74 KW: Elektromotor van stuurhuis in storing

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1896, Vermogen (kw): 74

Vorig jaar is het totale stuurhuis vernieuwd wegens storing elektromotor ( rode led op dashboard gaat branden ).
Heeft 7 maanden goed gewerkt. Sinds 1 maand terug in storing. Wanneer garagist alle bedrading controleert lijkt alles in orde en blijft stuurbekrachtiging werken. Na enkele dagen treedt de storing echter weer op en moet ik met een onbekrachtigd stuur de baan op. Graag uw raad bij vergelijkbare gevallen.
Groeten,
Koen

Geplaatst door

kvcauwenberghe (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit zekering 2 van 80A voor op de zekeringkast in de motor ruimte wel goed vast?
(dit is een platte metalen plaatje dat met moertjes vast zit)
Anders toch de stekerverbindingen aan het stuurhuis,met name van de canbus goed controleren.

jaker 0
badge

7 jaar

Wat is nu precies de foutcode die in het geheugen staat?

ricky 10
badge

7 jaar

2 foutcodes gevonden:
02869-Toerentalsensor voor motor stuurinrichting (G577)
009 - Onderbreking

009 - Onderbreking/kortsluiting met massa - MIL AAN
00453 - Functiebeperking door te hoge temperatuur
001 - Bovenste grenswaarde overschreden - Geregeld
Freeze frame : km-stand:1920 km Temperatuur 110.0 0C
Voltage : 12.10 V
Voltage : 11.90V

Bij Bosch diagnose:
0B35 Toerentalsensor stuurbekrachtigingmotor onderbreking/massaaansluiting.
01C5 Functiebeperking door overtemperatuur Max waarde overschreden.

Dus na 2 dagen viel de stuurbekrachtigingsmotor weer uit. Merk op dat het volledig stuurhuis een 8 maanden volledig vervangen is.
Na deze diagnose hebben wij weer de codes gewist en nadien werkt alles weer tip top. Wij kunnen dus al volgende oorzaken uitsluiten:
-zekering 2 in zekeringhouder 1 is net defect
-kabel(s) met onderbreking , plus- of massa-aansluiting

Is er toch ergens een stekker die soms slecht functioneert of is de stuurbekrachtigingsmotor die deel uitmaakt van het vernieuwde stuurhuis toch defect ?

Bedankt indien je mogelijke oplossingen uit het verleden kent.
Groeten, Koen

Na diagnose van verschillende volkswagen specialisten is het verdict duidelijk : het ligt aan de bekabeling maar aangezien die verweven zit in de bekabeling achter het dashboard is het moeilijk te achterhalen waar de storing zich voordoet.
Is het niet mogelijk om een nieuwe kabel aan te brengen van aan het stuurhuis naar het dashboard ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.