Volkswagen Touran 2008: P0299 laaddruk te laag (VAG code 16683)

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BLS 1.9TDi 77kW, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 77

Klacht was: Auto gaat zeer vaak in noodloop en MIL aan, bij wisselende omstandigheden. Na motor uit/opnieuw starten probleem weer weg. Foutcode P0299, laaddruk te laag.
Regelklep laaddruk (N75) én vacuumactuator voor VNT vervangen, want beide hadden een lek membraan. Turbo en EGR opnieuw ingeleerd. Proefrit gemaakt, alles OK, loopt perfect. Auto afgeleverd aan klant.

P0299 inclusief noodloop en MIL komt na een tijdje toch weer terug. Echter nu alleen nog als de auto een tijdje 100km/u of sneller rijdt. Bij stadsverkeer en binnenwegen geen enkel probleem, loopt prima.

Alle vacuumslangen, EGR regelklep (N18) en vacuumactuator van EGR gecontroleerd. Laaddrukslangen en intercooler gecontroleerd. Laaddruksensor. Luchtfilter. VNT leischoepen bewegen soepel. Allemaal OK (EGR-koeler is enkele maanden geleden vervangen)

Pouwels

Geplaatst door Pouwels (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Tiguan (0) PRO, 6 jaar geleden

1. Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele
schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing .
2. MAP sensor (G71) defect of overgang weerstand in de kabel
3. Uitlaat verstopt (Roetfilter)

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Stangetje dat de turbo leischoepen beweegt juist afgesteld? luistert nogal nauw,de fabriek geeft hier geen gegevens over,geen (origineel los onderdeel).
Ook het korte stukje drukslang direkt aan de turbo heeft weleens een geniepig scheurtje.
Verbeterde versie is rood van kleur.

Pouwels (0) PRO, 6 jaar geleden

Sorry voor de late reactie, het is bij ons momenteel heel erg druk.

Bovendien heeft de klant de auto de 14e opgehaald want hij kon 'm niet missen. Vanwege de zeer slechte bereikbaarheid van de turbo bij deze auto kun je de leischoepen niet eventjes gauw met 'n reiniger inspuiten. We hebben daarom gekozen voor een reiniging via de brandstof: Fuel System Cleaner en DPF-reiniger. De klant laat ons weten of 't effect heeft. Tot nu toe nog niets van 'm gehoord.

Het afstellen van de actuator is in theorie mogelijk, maar in de praktijk kun je er niet bij zonder er een paar uurtjes sleutelwerk tegenaan te gooien. De afstelling van de moertjes hebben we overgenomen van de oude actuator.

Tiguan en Jaker, bedankt voor de tips. Zodra we van de klant iets horen, of de auto weer terug is volgt weer info.

Pouwels (0) PRO, 6 jaar geleden

Het probleem is opgelost.
Na een tweede tankvulling waaraan DPF-reiniger is toegevoegd is het probleem weg. Het was een geleidelijk proces, pas na een paar honderd kilometer werd het effect duidelijk tot de klacht uiteindelijk helemaal verdween.
We hebben de klant wel een paar instructies mbt de rijstijl meegegeven en geadviseerd merkbrandstof te tanken en af en toe een premiumbrandstof.

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.