Motor stotter/ houd licht in rond de 2000 toeren. bougies zijn al vervangen + 1 bobine van de cilinder die misfires detecteerde. (uitgelezen met VCDS)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de motor wat gezien de leeftijd van de wagen waarschijnlijk is, al een flink aantal km heeft gemaakt 100k + dan is het mogelijk een distributieketting probleem.
Er zijn een aantal modificaties aan deze motoren geweest,oa nokkenas versteller ,nieuwe ketting en
geleiders.
Als deze modificaties niet zijn uitgevoerd zou ik zeker de timing (laten) controleren.
Ook de verstuivers geven wel eens problemen,vervuiling,waardoor fout inspuitbeeld.
Beginnen met rijdend een log te maken van het eventueel cilinder overslag herkenning.
Auto bij 120000 km gekocht , had toen net een complete revisie van het distributie gedeelte gehad.
Heeft nu 170000 km gelopen, loopt verder prima , alleen wanneer je 70 km/h rijdt bij ongeveer 1900-2000 toeren ,voel je de motor licht schokken. Hoger in toeren ,bv 3000 toeren, loopt de motor rustig.
Motor geeft ook geen foutcodes.
Bij de vorige log was het vooral cilinder 1 die misfires had.
Alle bougies vervangen en de bobine van cilinder 1, maar schokken was niet weg.
Ga binnenkort nieuwe log maken.
7 jaar
nieuwe log gemaakt, misfires alleen op cilinder nr.1
7 jaar
Compressie van 1e cilinder al eens gemeten ?
Nee,geen compressie gemeten.
7 jaar
Compressie gemeten:
cilinder 1 : 9,5 bar
cilinder 2 : 9 bar
cilinder 3 : 9,5 bar
cilinder 4 : 9 bar
Bougies vervangen: 4x 03C 905 601 B
bobine 1 en 4 omgewisseld > nog steeds misfires op cilinder 1
7 jaar
Het zou ook de verstuiver kunnen zijn die een slecht inspuitbeeld heeft,ook hebben deze motoren nogal last van vervuiling van inlaattraject en kleppen.
een en ander is alleen te controleren met een endoscoop of demontage van het inlaatsysteem wat nogal een behoorlijke klus is.
Je zou kunnen overwegen de motor te (laten) fluschen met b.v een product van Forte'.
Bedankt voor je reactie,
Ik denk dat ik de motor eens een keer laat reinigen, de vraag is alleen waarmee, er zijn zoveel middelen.
De vraag is welk middel of methode nu echt effectief is?
Misschien zijn er mensen die hier meer ervaring mee hebben, graag jullie reactie.
7 jaar
Motor heeft inmiddels een inlaattraject reiniging gehad.
Verder is een brandstofsysteem reiniger toegevoegd.
Moet nog 1 tankbeurt met brandstofsysteemreiniger.
7 jaar
Mooi dat het opgelost is, en bedankt voor de feedback.
@Audidriver, waar staat dat het is opgelost..?
Compressie is niet echt super, zou ook even een cilinder lektest uitvoeren.
De bedrading van de druksensor boven op inlaatspruitstuk is ook nog heel? Dit kan ook ongeveer zoiets veroorzaken.
Zoals jij het zegt lijkt het eigenlijk wel op een zuiger die stuk is (breekt dan spontaan een stuk van af bij deze blokken) en heb ze meegemaakt dat dat dan ook het geval was maar de compressie was gewoon goed... Maar bij deze blokken kan het in princiepe van alles zijn, diverse delen moeten worden getest voor een juiste diagnose.
Omdat inlaattraject gereinigd was en brandstof reiniger in was geweest, ging ik ervanuit dat het opgelost was.
Auto loopt veel beter, pakt ook beter op, vanaf lagere toeren.
Inhouden is nagenoeg verdwenen.
Moet de laatste bus met brandstofsysteem reiniger nog toevoegen.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar