close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

volkswagen CADDY 2001: Elektronica / bedrading Caddy II

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel

Beste allen,

Mijn stiefzoon (16) heeft enkele weken geleden zijn Trekker rijbewijs gehaald en gaat i.v.m. zijn opleiding met een VW Caddy uit 2000/2001 naar werk en school. Dit is dus een zogenaamde MMBS.

Alle vooroordelen daargelaten werkt dit voor hem en ons prima!


Echter is het nadeel dat er door de vorige eigenaar nogal flink gesleuteld is aan de bedrading onder het dashboard.

Zo is relais 3 verwijdert, en continu door gekoppeld. Naast het feit dat dit onveilig lijkt, is het ook onhandig want het draadje trilt nog al eens los, en dan valt de motor uit.


Zijn er wellicht kenners in de regio (Bollenstreek) welke die onze scholier eens willen ondersteunen met wat kennis en kunde?
Uiteraard voor wat hoort wat ;).

Mocht iemand ons kunnen helpen met wat expertise graag, de basis kennis hiervoor is wel aanwezig, maar is voor mij ook 20 jaar geleden dat ik hiervoor op school zat haha.

Geplaatst door

MHilhorst86 (105)

al 2 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als er een relais heeft gezeten kun je die er weer tussen maken.
Kan ik je wel een schema voor geven als je daar wat mee zou kunnen.

memos 255
badge

2 maanden

heel graag!!!!!!

MHilhorst86 105

2 maanden

. Zie het schema en de afbeelding. Een relais heeft normaalgesproken 4 aansluitingen. (Soms ook 5, maar in jouw geval denk ik gewoon 4).

Je hebt op het relais 1 aansluiting waar 12V (via contact of permanent) op komt te staan. Dat is aansluiting 30. Daar kun je in principe jouw draadje op aansluiten.
Dan heb je de aansluiting waar deze 12V naar wordt doorverbonden als het relais wordt aangestuurd. Dat is aansluiting 87, en die gaat naar de positie waar nu jouw draadje in is geplugd (en er telkens uit valt).

Dan blijven aansluiting 85 en 86 nog over.
Op aansluiting 85 moet je een draadje aansluiten die naar de massa gaat. En dan hou je pen 86 over en daar moet je een draadje op zetten die alleen spanning heeft via contact en er ook op blijft als de auto loopt.
Je moet dus eerst gaan meten en aan de hand van dit schema kun je eerst onderzoeken of de positie waar het relais in hoort te zitten deze spanningen heeft. Als dat het geval is zou het relais er gewoon ingezet kunnen worden. Maar het vermoeden is dat er een signaal ontbreekt en men daarom een draadje heeft aangelegd die er nu dus telkens uit valt.
Dat blijft ook het geval natuurlijk als je er een relais tussen zet mbv draadjes. Dus je kan ook een betere verbinding maken die er niet telkens uit valt.

memos 255
badge

2 maanden

. Hier de positie van de verschillende aansluitingen van een relais.

memos 255
badge

2 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen CADDY of stel zelf een nieuwe vraag.