close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Caddy 2008: Koppeling ontluchten

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: BSU, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 55

Koppelingspedaal VW Caddy 2008 blijft op de bodem hangen.

Bij het intrappen van de koppeling bleef deze ineens op de bodem hangen. Het pedaal weer omhoog getrokken en weer in getrapt, maar bleef weer op de boden hangen. Na controle bleek er olielekkage te zijn bij de hoofd koppelingscilinder (aandrijfas was nat door olielekkage). Vervolgens het pedaal gedemonteerd en de koppelingscilinder vervangen.

Nu wil ik hem ontluchten, maar ik lees allerlei verschillende procedures om hem te ontluchten.

De een zegt ontluchten (met de hand) en dan het pedaal ingetrapt houden, de nippel los draaien en dan weer vast en dan langzaamaan het pedaal weer omhoog laten komen. En dit +/- 25x te herhalen.

De ander zegt ontluchten zoals je de remmen ontlucht. Dus pedaal ingetrapt houden, en dan de nippel los en weer vast en pedaal omhoog laten komen.

Op dit moment blijft het pedaal nog steeds op de bodem liggen. Ook zie je de remvloeistof niet zakken in het reservoir.

Wat zijn jullie ervaringen met het ontluchten van een Caddy/Touran?

Alvast bedankt voor de tips!!

Geplaatst door

MDG1 (80)
badge

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Potje vol , nippel open en eerst zwaartekracht zijn werk laten doen als je geen apparstuur hebt.
Komt er vol olie dan de traditionele manier gebruiken.

kaleido 1 6595
badge vip badge

3 maanden

Hoi Kaleido,

Bedankt voor je reactie, maar er stroomt juist helemaal geen olie. Dat is het probleem. De een zegt dat je het pedaal ingetrapt moet houden en dat de olie dan zou gaan stromen. En de ander zegt dat hij juist onbediend moet zijn. Op beide manieren gaat de olie niet stromen vanuit het reservoir. Heel vreemd!

MDG1 80
badge

3 maanden

Komt het pedaal wel ver genoeg terug en zit er voldoende remolie in het potje

kaleido 1 6595
badge vip badge

2 maanden

Nee, het pedaal blijft gewoon op de bodem liggen, na het vervangen van de hoofd koppelingscilinder. Het reservoir is gewoon vol, maar als ik ga ontluchten (met de hand) en draai de ontluchtingsnippel los, blijft het vloeistof gewoon op peil en zakt niet door het wegdrukken van de lucht.
.

MDG1 80
badge

2 maanden

En als je de leiding los neemt bovenaan en het pedaal omhoog trekt , pedaal moet trouwens uit zichzelf naar boven blijven , komt er dan wel olie.?
Je kunt ook iets niet allerdaags proberen , dat is van beneden naar boven ontluchten .
Met een spuit en een slangetje olie via ontluchtingsnippel nasr boven drukken.

kaleido 1 6595
badge vip badge

2 maanden

Je bedoeld de leiding loshalen bij de cilinder? Moet het pedaal dan als ik hem los trek op de bodem liggen? Ik zou dat dan eens moeten proberen.

Met een spuit kan ik inderdaad wel eens gaan proberen.

Ik zie ook wel verhalen over een nippel van de remklauw losdraaien en en de ontluchtingsnippel de de koppelingscilinder losdraaien, en dan door middel van pompen met het rempedaal te ontluchten. Maar ken deze methode niet. Ook geen idee of je dat met 2 man moet doen, of dat het alleen ook kan. Maar weet de procedure ook niet.

MDG1 80
badge

2 maanden

Die ken ik ook alleen ik vraag me af of je er niet beter iemand met wat meer kennis , dit is niet negatief bedoeld , er bij halen want dit is een vrij simpel probleem en dat krijg je op de 1 of andere manier niet opgelost .

kaleido 1 6595
badge vip badge

2 maanden

Kun jij mij misschien verklaren, waarom het vloeistofniveau in het reservoir niet zakt, als ik hem ga ontluchten? Ik heb in mijn leven al heel veel koppelingen en remmen ontlucht. Maar dit nog nooit beleefd. Dit kan ik niet verklaren.

Er komt dus geen remvloeistof in de koppelingscilinder, de enigste redenen die ik zo kan bedenken is dat de slang wordt afgeknepen door een leidingschaar (is nu niet het geval), dat de koppelingscilinder nog is afgedicht door een dopje dat er bij aankoop op zit (dat is ook niet het geval), of in het ergste geval dat de nieuwe koppelingscilinder kapot/lek is. Meer zou ik zo niet weten.

MDG1 80
badge

2 maanden

Wat ikzelf vaak doe, is een slangetje aan de ontuchtingsnippel op de hulpcilinder en deze in het remvloeistofreservoir hangen.(zorgen dat ie in de vloeistof blijft zitten) Dan nippel opendraaien en met de hand net zolang de koppeling bedienen totdat er geen lucht meer uit het systeem komt en het slangetje vol met vloeistof zit. dan nippen dichtdraaien en klaar.

harry4203 2495
badge vip badge

2 maanden

Harry4203 ook bedankt voor je reactie. Dat is ook het proberen waard. Ga ik morgen ook even doen.

MDG1 80
badge

2 maanden

Als je het pedaal helemaal ophoog trekt dan moet er olie uit je systeem komen zo niet wordt het compensatiegaatje dat de remolie moet doorlaten niet vrij gegeven , wordt geblokkeerd door vuil of het cupje .

kaleido 1 6595
badge vip badge

2 maanden

Ik heb vanmiddag even gekeken naar de auto, maar er komt vanuit het reservoir wel olie naar de koppelingscilinder, maar niet vanuit de cilinder naar de slang/leiding die naar de hulpcilinder gaat. Kan deze methode wel eens gaan proberen, en kijken wat hij daar op doet. Nogmaals bedankt voor je reactie.

MDG1 80
badge

2 maanden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.