close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen POLO 44 KW: EPC / Niet meer in versnelling te krijgen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1400

Voor mijn vrouw heb ik een VW Polo van het bouwjaar 2000 gekocht met 195000 kilometers op de teller om te leren rijden. De verkoper zei dat de auto technisch in orde was op de batterij na die kapot was. Hij was echter niet gekeurd voor verkoop dus hebben we de auto naar een garage laten brengen die hem gecontroleerd heeft en dan toch tot de vaststelling is gekomen dat één van de achterste rempompen vast zat. Beide pompjes zijn achteraan vervangen. Auto is naar de keuring gebracht en was in orde.
We halen de auto op en de tweede dag nadat we hem hebben, gaat het lampje branden op het dashboard van de batterij. Er zat een nieuwe batterij in, dus dat kon het niet zijn. Bleek dat het de dynamo was. Die is eruit gehaald en gereviseerd. We krijgen de auto terug en twee dagen later het lampje van de ABS. Volgens de garage niet erg en geen probleem om ermee te rijden. Echter enkele dagen later gaat het lampje EPC aan. Iets aan de hand met het motormanagement. Ondertussen is het lampje van de ABS uit.
Nu wouden we de auto gisterenavond naar de garage brengen voor nazicht en herstelling. We starten hem met het koppelingspedaal ingedrukt en ondanks dat hij toch in neutraal staat, schiet hij naar voor alsof hij in versnelling stond en valt hij stil. We starten opnieuw en oké, maar we krijgen hem niet in zijn één, noch in een andere versnelling. Wanneer we de achteruit willen proberen schraapt hij alsof het pedaal niet ver genoeg is ingedrukt en geraakt er ook niet in. Al duwend kan de auto wel verzet worden. Hij zit dus niet in versnelling.

Nu vraag ik me af of de boordcomputer diende gereset te worden na het vervangen van die batterij en werken aan de dynamo. De garage waar dit gebeurd is, werkt aan alle merken maar heeft geen computer waarmee hij de auto's kan uitlezen. Dat kwam ik nu pas te weten. Ik hoop dat we nu voor geen al te grote kosten staan.

Iemand een idee?

Geplaatst door

bhamerly (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nee, voor dit bouwjaar hoef je niets te resetten of in te leren na een accu wissel.
Los daarvan, aan een handbak met een ouderwertse koppeling zit geen elektronika vast, dus is er niets om te resetten.

Een brandend ABS-lampje bij de APK-keuring is afkeur. Op dat moment is het dus wel een probleem.
Ik ben niet onder de indruk van deze "garage".

oldford 0
badge

7 jaar

Op het moment dat de auto gekeurd werd en dat we hem zijn gaan afhalen, brandde er geen enkel controlelampje. Alles leek dus in orde. Het is pas de dag erna dat eerst het lampje van de batterij, dan de ABS en nu EPC aan is. De ABS is trouwens uit gegaan zonder dat er ook maar iets is aan gedaan.
Sinds dat van de EPC brandt gaat het van kwaad naar erger...

bhamerly 0

7 jaar

Het probleem is verholpen. Uiteindelijk hebben we de auto kunnen starten en ook weer in versnelling gekregen. We zijn er dan meteen mee naar een garage gereden die wel over een computer beschikte om het probleem uit te lezen.

Voor het lampje van de EPC gaf de computer aan dat er iets mis was met de nokkenassensor dewelke nu vervangen is. De ABS gaf een storing aan voor de sensor rechts achteraan, maar hebben we voorlopig nog niet vervangen. Het ABS-lampje brandt overigens ook niet meer. Misschien zat er wat vuil tussen.

De garage waar we de auto eerst hadden gebracht, daar ga ik nooit meer!!! Waar we de auto nu laatst hebben gebracht en alles heeft hersteld, is er namelijk op uit gekomen dat de ontstekingskaarsen alle 4 tot op de draad versleten waren. Het is een wonder dat hij nog startte en reed. Ook bleek de luchtfilter niet te zijn vervangen. Deze was zo zwart als koolsteen.
Als je een auto tweedehands hebt gekocht van een particulier en je brengt die wagen vervolgens naar de garage met de vraag voor een onderhoud, moet er toch iets meer gebeuren dan alleen de olie verversen.

Alle lof nu naar het Gottems Auto Center (www.gottemsautocenter.be) !!! Er branden geen waarschuwingslampjes meer op het dashboard. De Polo start nu terug goed en draait mooi rond en rijdt terug goed. Wanneer hij gestart wordt, ruikt het ook véél minder naar benzine. Ongetwijfeld zorgden de versleten ontstekingskaarsen voor een onvolledige verbranding.

bhamerly 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.