Volkswagen POLO: Vervangen Lucas brandstofpomp Polo

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: AEF, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 47

Ik moet de brandstofpomp van mijn Polo diesel vervangen. Het betreft hier een gewone 1,9 diesel, motorcode AEF (dus niet de SDI) met een mechanische Lucas brandstofpomp/injectiepomp die door de distributieriem wordt aangedreven.

Ik heb inmiddels een andere identieke Lucas brandstofpomp op de kop kunnen tikken, compleet met alle bedrading en elektrische delen (de stekkertjes zijn losgemaakt uit de multistekker). Er ontbreekt alleen wel de poulie (getande poulie die door de distributieriem wordt aangedreven) en het direct achter de poulie liggende ronde deel waar je de blokkeerpen in zet (centrale moer op de as is losgemaakt).

Mijn vragen:
- Kan ik de pomp zo een op een vervangen inclusief de electronica ? Of kan ik dan problemen verwachten met de startblokkering ?
- Ik lees in het Haynes manual dat ik de centrale moer aan de poulie niet los mag maken omdat dan de basis setting verandert. Dat is hier dus wel gebeurd. Nu zit er op de conische as van de pomp wel een spie (halve maan). Kan ik de poulie met het achterliggende ronde deel overzetten van de oude pomp op de "nieuwe" en dan de pomp blokkeren met de blokkeerpen ?
- Wat kan ik mogelijk nog meer tegenkomen om op te letten ?

Ik hoor erg graag jullie reacties. Alvast erg bedankt !

Groeten, Alfred.

Kevermotor

Geplaatst door Kevermotor (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Hallo,Zit er ook werkelijk een spie in of is het allen maar de gleuf hiervoor?
Als er daadwerkelijk een spie inzit,kan je poelie wel overzetten denk ik,timing afstellen met sleufgaten in het tandwiel
Allen blokkeren met de blokkeerpen is voor de basis instelling,de fijn akstelling moet met een meetklokje.
De wegrijblokkering van de pomp zal ingeleerd moeten worden aan de auto

Kevermotor (0), 6 jaar geleden

Hallo, dank voor je reactie !

Ja, er zit daadwerkelijk een spie (zgn. halve maan) in de conische as van de pomp. Het ronde deel achter de poulie heeft ook een spiebaan, en kan er maar op een manier op. Afstellen met een meetklok kan bij dit type pomp (Lucas) niet.

Ik ga proberen om de electronica onder de pomp over te zetten van de oude naar de "nieuwe" pomp.

Groeten, Alfred

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.