close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: extreem olieverbruik 2.0l 20v motor 1l op 500km

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: ALT

Hallo allen,
ik heb hier een raadsel,
een passat variant 2.0 20v die werkelijk olie zuipt. nu zijn die ALT motoren niet de zuinigste dat weet ik, maar ik haal nu 1 liter op 500km. Er is geen olielekkage te vinden en ook geen enorme rookwolken welke je wel zou mogen verwachten bij een dergelijk verbruik. Bij de vakgarage een compressietest laten doen en een lektest, maar hier kwam niets geks uit. Nu de motor met een engine flush gespoeld en gevuld met een 10w40 halfsyntheet. Geen enkele verbetering.
Ik weet ondertussen dat voor mijn tijd de bout van de spanrol eruit is gelopen en vraag me af of dit een gevolg hiervan kan zijn. Iemand enig idee?

Geplaatst door

Tinus1974 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

is destijds de cilinderkop of alleen de kleppen vervangen?

compressie even meten

mariani 0

16 jaar

beste marian, als je toine zijn verhaal goed leest zie je dat het al is uitgevoerd.

@john; ik ben bang dat destijds alleen de riem en spanrol vervangen zijn. dit heb ik nog niet kunnen achterhalen.
Ik zit te twijfelen of het verstandiger is om een gereviseerde 2.0 erin te gooien of mijn eigen motor te laten reviseren. Een en ander natuurlijk afhankelijk van het kostenplaatje.

Tinus1974 0

16 jaar

sorrie niet goed gelezen

mariani 0

16 jaar

laat je vacuumleiding nalopen en evt controleren op blokkages/lekkages.

Succes.

Robin10134 0
badge

16 jaar

Klepsteelrubbers? (Klepseals)

heb een soortgelijk probleem gehad met de VR6 (op de 6e cilinder liep de olie langs de klepafdichting naar binnen)
is door de engine flusch vermindert!

het vreemde was dat de auto inderdaad niet rookte (geen blauwe walm) ook niet met snel optrekken, dat is wat mij nog het meest verbaasde!
ook niet wanneer er iemand achter mij aan reed (kennis) zag geen rook pluimen

ik kwam er achter door een flink stuk te gaan rijden, volgende dag de bougies eruit gedraait allemaal mooi op de 6e na deze was nat van de olie
reden is heel simpel, de olie loopt via de klepstoter > klepsteel > Klepsteelrubber naar binnen > verbrandingskamer, in de verbrandingskamer bevindt zich de bougie en de olie loopt op de klep naar de bougie (bougie zit immers tussen de kleppen in)

ik had ook een olieverbuik van 1 liter op de 1000 km is dankzij de flush 1 liter op de 2500 km geworden

ik heb 5w40 olie (eigelijk zou ik 10w40 moeten gaan gebruiken)

ATi-VR6 0

16 jaar

hallo 10w40 is beter jah en om je klep rubbers makkelijk tekunne controleren dat is afremmen op motor gaat die dan roken zijn je klep rubber echt slecht mvg jeroen

vr6 tuning 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.