Volkswagen Passat: Foutcode 17964 Passat TDI

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Collega's

Ik zit met mijn handen in het haar door een foutcode 17964 charge presure control negative deviation
van een VW Passat TDI van een klant.

LMM, N75, en als laatste de turbo zijn inmiddels vervangen, alle slangen ook vacuüm gecontroleerd en nog steeds geen resultaat.
De wagen blijft in de noodloop komen boven de 100 en de turbodruk blijft te laag blijkbaar.

Wie heeft nog meer tips?

Bij voorbaat dank.

vagfreak

Geplaatst door vagfreak (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je het luchtfilter en huis gecontroleerd op vervuiling of verstopping.
Werkt de schoepenverstelling wel van de turbo.
Kun je controleren met actuator test.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

wellicht toch een lekkage in de drukslangen of intercooler of de laaddruksensor defekt. gr john

vagfreak (0) PRO, 15 jaar geleden

Bedankt voor de info heren,

Alles was gecontroleerd intercooler lekkages noem maar op.
na uitvoerig testen en loggen tijdens rijden zat er maar een ding op de cat demonteren.
De moeren op de turbo opgelost en de cat 1cm naar achteren geschoven en toen gaan rijden en loggen.
De turbo druk nam toe en de foutcode bleef weg.
Morgen gaan we de cat open slijpen en kijken deze zit blijkbaar potdicht door vermoedelijk motorolie die de oude turbo erin heeft
geblazen. Maar dat zien we morgen wel.
Al met al is het inmiddels een dure grap geworden.

Jullie horen nog van me.

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

foutcode: 17964 P1556
nl Laaddruk Controle Negatieve Deviatie
du Magnetventil für Ladedruckbegrenzung (N75) Regelgrenze unterschritten
en Boost (Charge) Pressure Control Valve (N75) Negative Deviation
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

De geleverde (actuele) turbodruk is duidelijk lager dan de voorschreven waarde.
Dus er zijn problemen met de N75 of met de turbo-druk, of met de slangen en/of slangaansluitingen.
Hier staat een voorbeeld.

Mogelijke verschijnselen:
Meestal stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc. (pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM).
Vaak noodloop.

Mogelijke oorzaken:
Het magneetventiel voor de laaddruk-begrenzing (N75) is kapot
Slangaansluitingen / -afdichtingen lekken
Het luchtfilter is verstopt (te lang geleden vervangen)
Tussen de turbo en de motor lekt ie ergens
Variabele schoepen van de turbo functioneren niet goed. De schoepen staan dan vast in een stand waarbij te weinig turbodruk wordt geleverd.
De turbo is kapot

Mogelijke oplossingen:
Check alle slangen en slangaansluitingen
Vervang het luchtfilter
Check ook de buizen vanaf de intercooler naar de lucht inlaat en evt. vanaf de turbo naar de intercooler.
Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.

Extra info:
SvendeLaer: een 'negative deviation' wordt gegenereerd omdat de gevraagde turbodruk lager is dan de geleverde en de ECU [de computer] kan de N75-klep geen opdracht meer geven verder te openen omdat deze al helemaal open staat.
Gbn: dit heb ik ook gehad, dat was na het losschieten van een turbo slang. Dit houdt in dat de ECU merkt dat er plotseling een druk verschil ontstaat in negatieve richting (dus een druk vermindering) in het inlaat-traject. Wat bij de 110 pk dwars geplaatste blokker nog wel eens wil gebeuren is dat de turbo slang boven de intercooler losschiet, waardoor de pijp erboven de multiriem in loopt. Hierdoor vreet de multiriem zich in de pijp, met een moglijk lek tot gevolg. Bij de 100 pk blokken in de golf IV zit dit volgens mij op dezelfde wijze. Als je voor de auto staat moet je achter je linker koplamp zijn, daar zit de intercooler. De buis zie je dan naar rechts lopen en wordt dan een hard plastic pijp tussen het motorblok en je brandstof filter naar de EGR. Aan de achterkant/links boven zie je dat de harde buis overgaat in een slang, rechtsaf je EGR in. Check eens of dat daar iets ingevreten is op de buis. (Meestal heb je dan ook lichte olie sporen erop zitten).

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 23 mei 2008. Bron: TDIclub.nl


Met dank aan Gerrit Speek

JN (0) PRO, 15 jaar geleden

Kat. gaat inderdaad wel eens dicht zitten, heb dit met een A4 2.5 TDI ook gehad.

Ben wel benieuwd naar je bevindingen.

vagfreak (0) PRO, 15 jaar geleden

Zo als eerder vermeld zat de cat helemaal dicht door motor olie die de oude turbo erin heeft staan blazen.
Na veel zoeken hebben we eindelijk de oorzaak gevonden.
De logs die we hebben gemaakt voor en na het demonteren van de cat spreken boekdelen.
Wij hebben nu een catvervanger pijp ertussen gezet.

De logs die we hebben gemaakt kan men hier downloaden http://vagfreak.web-log.nl/vag_vcds/

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.