Volkswagen Touran: foutcode Dtc 03

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 fsi

ik krijg in mijn dashboard een oranje lampje te branden volgens boekje uitlaatprobleem.
na het uitlezen komt de code DTC 03
17698 01/03
17439 02/03
16785 03/03

weet iemand wat dit is en is dit een accuut gevaar??

Ries77

Geplaatst door Ries77 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

DTC 03 is GEEN foutcode. Het geeft alleen maar aan dat er 3 foutcodes zijn uitgelezen.
De foutcodes kun je op de site van Gerrit Speek opzoeken: http://gerritspeek.nl/vag-com_foutcodesl...

Ries77 (0), 9 jaar geleden

bedankt voor de lijst, dit geeft die aan bij de meldingen:

Temperatuursensor koelvloeistof aan Radiateur-Uitgang (G83), signaal te sterk

Sensor positie luchtklepregeling inlaatspruitstuk (N316), voorgeschreven waarde niet bereikt

Uitlaatterugvoersysteem (EGR), doorvoer te klein

wat moet ik dan doen en kan ik dat zelf? of is dit echt iets voor een bedrijf

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Bij een groot aanyal foutcodes kun je op het nummer links klikken en krijg je een beschrijving.
B.v. voor 17698 Temperatuursensor koelvloeistof aan Radiateur-Uitgang (G83), signaal te sterk
Daar wordt aangegeven dat er een probleem met de bedrading kan zijn of de sensor is defect.
Meten is hier weten, en dat geldt ook voor de andere codes. Zonder wat gerichte kennis en vaak een schema kun je zelf niet veel doen.

N.B.: Gerichte kennis komt hier van pas omdat deze foutcode ook gegeven wordt bij een onderbreking in de bedrading.
Dus een losse stekker kan dit al veroorzaken.

Ries77 (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Old Ford.
Inmiddels is vanmiddag de auto in de beveiligingsmode geschoten en reed hij nauwelijks nog.
Hierop is het lampje EPC gaan branden dus motor afgezet en daarna deed hij het wel weer maar beide lampjes blijven branden in de kleur oranje.
Als het weekend maar even overleeft daar moet hij nog 100 km rijden dan mag hij maandag naar de garage.

Ries77 (0), 9 jaar geleden

Inmiddels is de auto bij de garage geweest.
Zoals uit je advies vagcom bleek kwam ook de garage op een defecte sensor.
Nu heb ik even op internet gezocht maar er zijn heel veel verschillende zomde te koop.
Welke zou ik moeten hebben?
Tevens sluit de EGR klep niet helemaal of zit er een buisje verstopt.
Hiervoor krijg ik morgen een prijs opgave.
Ook hier heb ik even gezocht en de prijzen lopen enorm uit een.
Van materiaal kosten van 80,- euro tot 350,- euro incl montage.
Weet iemand welke sensor ik moet hebben voor de thermostaat want er zijn zoveel verschillende?
En de EGR is dat moeilijk zelf te vervangen?
Nogmaals ik ben heel handig maar kom nog uit de generatie van auto's waarbij de moeilijkste electronica bij de ramen, cv radio en zekeringkast zat.
Remblokken/schijven mechanische onderdelen heb ik tot nu toe altijd nog zelf vervangen.

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Die sensor zou ik gewoon bij de dealer halen, die kost volgens mij niet zoveel en je hebt gelijk de juiste.
En deze egr kleppen gaan wel vaker stuk en wat vaak gebeurd is dat er een tandje afbreekt van het plastieke tandwieltje die daarin zit gemonteerd voor het openen en sluiten van de egr klep.
De egr klep zit links zijkant cilinderkop tussen 2 pijpjes gemonteerd.
Je kan de klep verwijderen en open schroeven (dekseltje eraf) en als er een tandje is afgebroken van het tussentandwieltje dan kan je deze een kwartslag of halfslag of wat dan ook verdraaien zodat hij weer werkt/aandrijft.
Als je beetje technisch bent en je hebt hem open liggen dan is het wel duidelijk maar er breekt ook wel eens een tandje af van een aandrijftandwiel en dan kan je hem niet zo 123 repararen.

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Ries77]Inmiddels is de auto bij de garage geweest.
Zoals uit je advies vagcom bleek kwam ook de garage op een defecte sensor.
Nu heb ik even op internet gezocht maar er zijn heel veel verschillende zomde te koop.
Welke zou ik moeten hebben?[/quote]
Dit snap ik nou niet he....
Dat vraag je dan toch meteen aan die garage?

Ries77 (0), 9 jaar geleden

Dag Hans,
Mijn vrouw heeft hem opgehaald want ik moest werken.
Vandaar dat ik weinig informatie heb.
Ze hadden geen tijd om hem meteen te maken en volgens hun kon er gewoon met de auto gereden worden dus ze zouden nog laten weten wat het gaat kosten en over twee weken een afspraak om te laten maken.

Ricky, die zomde kost zoals ik het zag ongeveer 40,- euro origineel.
Dus daar hoef ik niet iets voor te bedenken. Die wordt gewoon vervangen.
Ik kijk morgen idd even naar die EGR klep en het tandwieltje en als ik er niks aan zie dat defect is laat ik dat ook over aan de garage.

Kan even duren voor ik de oplossing plaats maar zodra hij gemaakt is laat ik het weten.

Ik heb nog wel wat rond gekeken wat die EGR doet.
Wat ik hier en daar lees is dat de auto mogelijk inhoud.
Nu heb ik niet het idee dat die dat doet maar ook dat verschil moet merkbaar zijn als het schoongemaakt/vervangen is.

Met dank en groet,

Richard

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat inhouden gebeurd dan alleen als de klep open blijft staan, dan krijgt de motor teveel lucht zeg maar maar jij hebt de storing "doorlaat te klein" dus de klap zal niet aangestuurd worden of een beetje als hij net een tandje pakt van dat tandwiel dus hij blijft gewoon dicht staan en dan ook niet inhouden maar wel een foutcode ivm milieu e.d.

Ook heb je de storing: Sensor positie luchtklepregeling inlaatspruitstuk (N316), voorgeschreven waarde niet bereikt
Er zit een klep in inlaatspruitstuk die het luchttraject langer of korter maakt dmv die klep en luchttraject is langer bij lage toeren en korter bij hoge toeren en dit wordt gemeten met een sensor die op zijkant inlaatspruitstuk rechterzijde gemonteerd zit (rechts vanuit auto gezien). Klep wordt aangestuurd door een magneetklep en vacuumslangetjes, deze staat bij jou ook in storing dus kijk even naar die slangetjes of er niet 1 gescheurd is oid. Met een beetje gepriegel kan je ook de klep via het plastieke stangetje (dacht plastiek maar komt vanaf een vacuumpot) zelf bedienen en kijken of dat soepel werkt of niet gebroken is oid. Je kan daar ook mee doorrijden maar wel een foutcode/storingslampje dan steeds.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.