Goedemorgen,
Ik heb hier een polo met de foutcode p0420 (Katalysator systeem (bank 1) onvoldoende werking).
De polo rijdt prima alleen na onbepaalde tijd gaat het mm lampje branden, met deze foutcode.
we hebben de katalysator al nagekeken maar deze ziet er prima uit (niet verkoold of gescheurd).
wie heeft deze foutcode al eens opgelost.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sjaak,
Zie ook :
foutcode: 16804 P0420
nl Katalysatorsysteem cilinderrij 1 efficientie te gering
du Bank 1, Katalysatorsystem Wirkung zu gering
en Catalyst System, Bank 1 Efficiency Below Threshold
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Waarschijnlijk geen 'drivability problems', maar er kunnen veel symptomen optreden.
Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dat zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt.
Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
Een van de twee zuurstof-sensoren werkt niet naar behoren
De koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
De exhaust manifold / katalysator / uitlaat is beschadigd / defect/ lek
Vertraagde bougie timing
Mogelijke oplossingen:
Check op lekken in de katalysator
Check op lekken in de uitlaat
Meet het voltage bij de zuurstof-sensor (meetwaardeblokken). Dat voltage moet laag zijn en constant (~200mV, voertuigafhankelijk). Als het voltage varieert (100mV - 600mV) dan wordt het tijd om de catalytic converter te vervangen. Als je toch bezig bent test dan meteen elke zuurstof-sensor.
Check/vervang de katalysator
Gr Stefan
99 van de 100 gevallen is gewoon de kat kapot.
Wat geven de lambda-sondes aab, zowel voor als achter de kat?
Stationair, op toeren en rijdend 80km/u - 90 km/u.
sensor 1 geeft vrij constant 0,45 volt en verspringt iets met gasgeven, sensor 2 fluctueerd meer deze geeft 0.2 tot 0,8 volt.
Heb deze waarde nog vergeleken met een andere polo met dezelde motor maar zie hier weinig verschil in.
Helaas kan ik de auto niet uitlezen tijdens een proefrit.
Sensor 1 is ofwel kapot (intern defect, te koud) of de stekker is los (of bedrading defect) want deze moet juist wel pendelen.
Sensor 2 mag niet pendelen maat moet constant 0,6 tot 0,8 volt aangeven.
N.B. Sensor 1 is vóór de kat, sensor 2 is erna.
Eerst maar eens uitzoeken wat er met sensor 1 aan de hand is en dat repareren.
Dan nog een keer meten. Maar als de 2e sensor bij stilstaande auto al pendeld dan is de kat kapot.
Is er een historie van misfires, defecte bobines of zo iets?
Je kunt eens bij de stekker van de voorste lambda sensor gaan kijken of daar geen corrosie zit. Hebben wij eens meegemaakt en ten onrechte een lambdasensor besteld.
auto heeft wel misfires gehad in het verleden, en er is toendertijd ook een bombine vervangen zie ik nu, wel raar dat de andere polo dezelfde waarde geeft op de lambdasonde's.
Tja, dan heb je 2 Polo's met een identieke problemen.
Hier staat een goede beschrijving van de signalen: http://amtgarageforum.nl/forums/storage/...
hallo sjaak.
ik zat net te zoeken naar deze code. ik heb precies hetzelfde als jou met een polo 1.4-16V uit 2004.
Ook storingscode 0420. ik heb de kat 4 weken geleden vervangen( NIEUW) en de klant heeft 2 weken probleemloos gereden. gisteren echter kwam hij weer, zelfde code ( Bosch KTS) de waarden van mijn sensoren zijn ook 0,45 vooraan en pendelen tussen 01, en 0,9 achteraan. de 4 gas meting is werkelijk perfect. lambda van 1,000 , 0 % co, en . ik heb uiteindelijk de tweede sensor vervangen en de klant gezegd hem mee te nemen en het te proberen. zo gauw ik iet meer weet laat ik het je weten.
Edwin, ook hier is er een probleem met de 1e sensor. Deze moet toch echt pendelen.
Dat moet je eerst oplossen en daarna kun je pas verder zoeken.
Waarde van 0,45 Volt krijg je als de sensor koud is (verwarming werkt niet) of de stekker los ligt (of draadbreuk) of de sensor volledig kapot is.
hallo old ford.
de voorste is een breedband sensor.
het is inderdaad vreemd dat de achterste pendeld. allen als de voorste kapot is dan zijn de uitlaatgassen niet zo perfect als bij de mijne.
volgens de auto data omschrijving van de code moet het de achterste zijn.
Ik weet niet waar Autodata die onzin vandaan haalt, maar P0420 is echt katalysator kapot.
Zie: http://www.dtcsearch.com/P0420/
Een breedband sonde die werkt pendelt ook, alleen is dat slechts een paar honderste volt, dus heel moeilijk te zien.
Een breedband sonde geeft een signaal van rond de 2,5 Volt af rond lambda 1, dus ook hier is 0,45 niet goed.
Het kan zijn dat de waardes bij de 4-has test nog goed zijn. Er komt onbelast niet zo veel gas uit de motor.
De ecu's kijken belast bij een redelijk toerental en dan gaat er veel meer gas door de kat. Is ie nog steeds kapot, ook al zie je dat niet op de 4-gas test.
Een defecte achterste sonde zal nooit de code P0420 opleveren. Dat is gezien de meet-methode echt onmogelijk.
nou wordt nog een leuke topic zo, de voorste sonde geeft wel een keurig lambdasignaal af. 0,985 tot 1015 alleen een voltage van 0.45v (siem de stekker ziet er goed uit en is vrij van corrosie)
ben benieuwd of het lampje nu uitblijft bij edwin, ben erg benieuwd.
ok old ford. mijn kts geeft ook aan kat te weinig werking. hier zit alleen een splinternieuwe op van usn centuri.
ik kan me niet voorstellen dat die kapot is. via mijn leverancier heb ik een AIS programma. ook deze geeftaan bij de code "kat kapot".
een collega van mij heeft auto data, en bij de omschrijving van 0420 geeft deze ook de 2e sensor aan.
de eerste wordt nergens genoemd.
ik hou jullie op de hoogte
Mogelijk wordt de waarde van de lambdasonde herberekend voor het weergeven. Waar lezen jullie mee uit?
Lees de sondes eens uit met EOBD. Kan ook met Vagcom.
Interessant is dan te weten welke pid (nummer) er wordt weergegeven en wat de waarde is.
Ik blijf erbij dat een defecte 2e lambdasonde deze foutmelding niet kan veroorzaken.
De code wordt gezet indien de 2e sonde langdurig net zo pendelt als de 1e sonde en dat wordt dan ook nog onder belasting gemeten.
Helaas kan de computer makkelijker zien of een breedband sonde pendelt als wij mensen.
Imitatie kat's heb ik niet zo veel vertrouwen in. Sommige werken al te weinig zo uit de doos.
Andere sneuvelen na een paar maanden. Zijn ook hier op problemcar topics over te vinden.
De omschrijving voor een P0xxx code ligt vast in SAE en ISO documenten. Daar is geen enkele twijvel mogelijk.
Autodata zou er beter aan doen om een exemplaar van SAE J2012 of het overeenkomende ISO-document te bestellen.
imitatie katalysator is inderdaad vaak rommel,al diverse keren gezien.
mvg Diko
de breedbandsensor werkt het tegenovergestelde als een lambdasensor, hier wordt er een constante spanning op gehouden, de stroom die daarvoor nodig is een meetwaarde voor de ecu.
het is dus juist goed dat die waarde constant (vrijwel constant) is.
de tweede sensor is wel een simpele lambdasensor en zal als de waarde schommeld zoals in dit verhaal ook goed zijn werk doen.
bij een goed werkende kat is deze vrijwel vlak, het punt dat hij schommeld verteld dat de gassen niet goed omgezet worden in de kat, dus moet de conclusie zijn dat de kat naar zijn grootje is.
gr Willem
Willem
Sensor 1 moet schommelen ( voor de kat ) en sensor 2 blijft normaal constant ( na de kat )
Gr Stefan
15 jaar
[quote=sjaak10927]Goedemorgen,
Ik heb hier een polo met de foutcode p0420 (Katalysator systeem (bank 1) onvoldoende werking).
De polo rijdt prima alleen na onbepaalde tijd gaat het mm lampje branden, met deze foutcode.
we hebben de katalysator al nagekeken maar deze ziet er prima uit (niet verkoold of gescheurd).
wie heeft deze foutcode al eens opgelost.
Alvast bedankt voor uw reactie.[/quote]
Wat is de Motornummer??
Mischien Heeft de wagen gewoon een Motor Update nodig, Laat het even controleren bij de VW-Dealer
[quote=stefan84]Willem
Sensor 1 moet schommelen ( voor de kat ) en sensor 2 blijft normaal constant ( na de kat )
Gr Stefan[/quote]
Stevan, je hebt gelijk als het om 2 normale lambdasensoren zou gaan, hier gaat het om een breedbandsensor heb ik begrepen en dan is de werking heel anders.
Bij een breedbandsensor wordt er over een grotere breedte dan lambda is 1 gemeten, daar geeft dat sprongetje van een gewone lambdasensor te weinig info over.
Bij een rijker mengsel wordt er meer stroom gevraagd en bij een arm mengsel minder om de spanning gelijk te houden, hierdoor heb je een groter regelgebied en zit je niet vast aan de lambdawaarde =1
gr. Willem
Citaat uit de AMT:
Bij een breedbandsensor wordt de
spanning over de twee elektroden
constant gehouden. Dat gebeurt met
behulp van een pompcel die werkt
als een miniatuurluchtpompje. De
elektrode aan de uitlaatkant wordt
van zoveel zuurstof voorzien dat de
spanning tussen de beide elektroden
op 450 mV wordt gehouden. Het
stroomverbruik van de pompcel (de
pompstroom) wordt door de ECU
omgerekend in een lambdawaarde.
Ik ben ook benieuwd wat het motornummer is, en hoeveel draden de eerste sensor heeft.
Goedemorgen heren,
De eerste lambdasonde heeft 5 draden, de motorcode is bky, wie kan mij vertellen waar het motornummer staat?
ook goedemorgen allemaal,
de mijne heeft ook een bky motor, en de voorste sensor heeft ook 5 draden. de achterste 4 draads
Het probleem met breedband sensoren is dat je verschillende signalen kunt laten zien.
Het is een beetje vergelijkbaar met een luchtmassameter. De hittedraad wordt op een constante temperatuur gehouden. Zijn we geïnteresseerd in die temperatuur? Nee, want daar kun je niet aan zien hoeveel lucht er naar binnen gaat. Zijn we geïnteresseerd in de benodige stroom? Ja een beetje, maar er is geen vergelijkingsmeteriaal omdat bijna niemand die laat zien. Zijn we geïnteresseerd in het berekende analoge 0-5 Volt signaal? Natuurlijk, daar kun je aan zien hoeveel lucht er naar binnen gaat.
Hetzelfde geldt ook bij een breedband sonde. Zijn we geïnteresseerd in de constante spanning die intern bewaakt wordt? Nee, want die zegt niets.
Zijn we geïnteresseerd in de stroom die nodig is? Ja, want die zegt wel wat en wordt getoond in pids $34 t/n $3B van EOBD.
De getoonde waarde is in mA met 3 cijfers achter de komma en is positief of negatief.
Zijn we geïnteresseerd in de omgerekende analoge waarde? Ja, nog meer, want daar is vergelijksmateriaal over.
Die krijg je bij EOBD te zien in pids $24 t/m 2B. Helaas zullen de meeste ecu's OF pid $24 laten zien OF pid $34 en niet beide.
Het is maar net de vraag wat het fabrieksprotocol hier laat zien.
Omgerekende analoge 0-5 Volt signaal hier: http://www.obd-2.de/tech_sens.html
De 5 draads lambda heeft een lengte van 330 mm en word toch aangegeven als sensor 1, de 4 draads lambda heeft een lengte van 526 mm..( sensor 2 )
15 jaar
Ik heb alleen een schema met een systeem van 6 draden, daar heb je dus ook niets aan.
Bij een breedbandsensor wordt ook afgeraden een multimeter te gebruiken je kunt het beste de waardes opzoeken in de meetwaarde blokken.
In jouw geval zal de 4-gasmeting ook voldoende kunnen zijn.
Kan je die waardes vermelden?
gr. Willem
Ik ben er nog even ingedoken, er van uitgaande dat het om de polo versie 9N4 of 9N3 gaat kom ik 2 besturingssystemen tegen de MPI 4TV en de Motronic ME 75.10 v1.
De MPI versie heeft volgens schema 6 draden dus die zal het niet zijn maar is wel de enige waar ik referentiewaardes van heb.
Die lambdawaarde die de ecu uitrekend wordt hier in de meetwaardeblok terug gezet als een normale lambdaspanning, dus 0.1V / 0.9V.
Zodra er een onderbreking geconstateerd wordt door de ecu wordt deze op 0.45V gezet.
Aldus Esitronic van bosch.
gr. Willem
hallo willem,
sjaak en mijn sensors zijn dus goed, want bij ons beide is geeft hij 0,45 v. mooie tussenwaarde dus. ik denk daarom dat mijn vervangen van de tweede sensor nog niet zo gek is
ik hou juliie op de hoogte
??? sorry Edwin in de waarde staat de , verkeerd het moet 0.45V zijn.
en dan is de conclusie toch anders, het kan ook een onderbreking zijn, alleen zou je dan een storingscode verwachten.
ingewikkeld deze zaak, bij jou staan de 4-gas waardes goed terwijl de tweede sensor aangeeft dat de kat niet goed functioneerd.
bij Sjaak weten we die 4-gaswaardes nog niet.
zou het niet kunnen zijn dat door de hedendaagse techniek de co% en het lambdagetal goed kunnen zijn en toch de kat niet werkt?
gr Willem
(ik zal in mijn vorige verhaal die 4.5V aanpassen naar 0.45V)
Edwin, ik weet niet over welke tester jij beschikt, maar als je de additieve mengselcorrectie (filltrim) kan lezen, ik ben nieuwsgierig wat deze aangeeft.
je gaf aan dat de nieuwe kat de eerste 2 weken gewerkt heeft en er daarna weer de zelfde storing kwam.
dit kan ook vervuiling zijn door iets dat het motorsysteem aanpast.
gr. Willem
Edwin, volgens mij lees je het verhaal verkeerd. 0,45 Volt betekent dat de lambda NIET werkt dan wel vanwege een defect dan wel vanwege een draadbreuk.
De spanning moet continue pendelen tussen ongeveer 0,2 en 0,8 volt en niet in het midden blijven staan.
Alleen bij volgas verwacht je een constante waarde, maar die moet dan ongeveer 0,7 a 0,8 volt zijn.
Een goede uitleg van de lambda-sensor signalen vindt je hier: http://amtgarageforum.nl/forums/storage/...
Even een update de waarde's van de viergasmeting zijn prima in orde hieruit is niet op te maken dat de kat defect zou zijn.
Ik heb de voorste en achterste sonde nu uitgewisseld, omdat edwin de kat al heb vervangen wil ik hiermee nog wachten.
De klant is de auto nu aan het uitproberen, dus het wordt even afwachten, het besturingssysteem is de 4tv in mijn beide gevallen.
Beetje geduld hebben en niet te gauw juichen. Kan makeklijk 500 tot 800 kilometer duren voor de code weer terug komt.
Pendelt de voorste sonde nu wel?
nee geeft gewoon weer 0,45v als je uitleest via de motormagement, via obd kan je geen spanning uitlezen van de eerste sonde alleen de lambdawaarde die schommelt wel tusssen de 1.015 en 9.85.
Wordt gewoon even afwachten.
Via EOBD begrijp ik even niet. Er moet een Voltage of een Amperage bij staan. Als dat er niet is, heb je niet de goede uitlees software.
Weet je toevallig het nummer van de Pid die de lambdawaarde gaf? Waar lees je mee uit?
En je zegt schommelt tussen 1.015 en 9.85 (Negen punt vijfentachtig). Of bedoel je 0.985?
Met een schommelende lambda-waarde in EOBD zou je zeggen dat de sondes gewoon werken en dat je uitleesapparatuur verkeerd aan geeft.
Waar lees je dat voltage van 0,45 Volt mee uit?
nummer weet ik niet, lees uit met de kts, en sorry heb verkeerd getypt moet zijn 0,985. volgens mij heb ik ook wel een balk van de eerste lambdasonde gezien die ampere aangaf.
Naar mijn mening zitten we met het wisselen van de tweede sensor wel goed vermoed ik.
Het voltage van 0,45 lees ik ook uit met de kts alleen die staat bij het motormagement, niet bij obd.
we wachten af.
Ik denk dat of wel de KTS dan wel de ecu in de auto het voltage van de lambdasonde voor de kat niet goed weer geeft.
Het wordt in ieder geval op een manier dorgegeven waar je weinig tot niets aan hebt.
Als de 2e lambdasonde pendelt tussen de 0,2 en 0,8 volt is het ding perfect in orde en is de conclusie kat defect.
De waarde van de breedband sondes kan in miliamperes worden weergegeven. De waarde kan negatief en positief zijn.
Een negatieve waarde is rijk en een positieve waarde is arm.
Als je in EOBD een lambdasonde uitleest krijg je altijd 2 waardes. De meeste OBD2/EOBD software laat die ook altijd bij elkaar staan.
Voor een ouderwetse sprongsonde krijg je Voltage + Short term factor.
Voor een breedbandsonde Voltage + lambdawaarde of miliamperes + lambdawaarde, welke van de rwee je ziet is de keuze van de auto, niet de tester.
hallo allemaal, voordat dit een hele discussie over het wel of niet goed funtioneren wordt van de sensoren, zou ik gewoon zeggen: laten we even afwachten wat er met sjaak en mijn klant z'n auto gaat gebeuren.
ik ga absoluut niemand tegen spreken over wat voor waarden dan ook, maar het kan dus ook gewoon zijn dat de diagnose tester het verkeerd doorgeeft.
ik heb toch stiekem stille hoop dat ik mijn klant met dit probeem niet meer terug zie.
ik hou jullie allemaal op de hoogte zodra ik iets meer weet
groeten edwin
[quote=sjaak10927]nee geeft gewoon weer 0,45v als je uitleest via de motormagement, via obd kan je geen spanning uitlezen van de eerste sonde alleen de lambdawaarde die schommelt wel tusssen de 1.015 en 9.85.
Wordt gewoon even afwachten.[/quote]
Sjaak deze lambdawaarde kun je toch niet zomaar naast je neer leggen, ik begrijp ook je conclusie niet van de tweede sensor.
Als ik deze waarde lees moet ik aan een massaprobleem denken of zoals Siem zecht een stekker die verstopt zit
Ik weet niet welk effect dat zou hebben maar de breedbandzenders die ik ken ademen door de stekker.
Stefan deze discussie is er niet alleen om problemen op te lossen maar ook om er van te leren.
Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.
Gr Willem
Willem, vergeet eens het voltage van de 1e sonde, maar kijk alleen naar de lambda-waarde in EOBD. Die schommelt tussen 0.985 en 1.015, perfect toch?
Ik denk dat het voltage een software foutje is, wordt gewoon verkeerd weergegeven.
Als je de amperes gaat bekijken in EOBD zul je zien dat die pendelt.
Wat betreft de pendelende 2e sensor. Stel jezelf eens de vraag, wat zou ik concluderen als dit een sensor voor de kat was?
Het antwoord is dan dat je een perfect signaal hebt en de lambda-regeling perfect werkt.
Dus een pendelende sensor voor de kat is perfect en wordt niet gewisseld, maar als ie achter de kat is roepen we opeens dat deze kapot is?
Ik snap dat de klant niet wil horen dat de kat kapot is, maar door het wisselen van lambda-sondes wordt het alleen maar duurder en de lijdensweg langer.
En inderdaad, iedereen die dit leest kan er wat van leren. Mede daarom geef ik ook die antwoorden.
Dat die kat niet goed werkt wist ik ook wel Oldford, ik stel jouw bijdrage ook zeer op prijs.
Die waardes worden doordat het een breedbandsensor is snel verkeerd begrepen, daarom is deze discussie ook zo interessant voor mij.
Hoe ga je met bepaalde meetwaardes om, in de praktijk ga je daar over hat algemeen te makkelijk mee om, en struikel je over waardes die in je vastgeroest zitten.
Daarom is het belangrijk om referentiewaardes te hebben over wat je meet en dit af en toe te controleren.
Weet wat je meet, staat nog steeds.
En schaam je niet om het met ook met "niet alles wetende collega's" te overleggen.
Daar hebben we allemaal wat aan.
Gr Willem
[quote=turbozh]Stefan deze discussie is er niet alleen om problemen op te lossen maar ook om er van te leren.
Ik hoop dat je daar begrip voor hebt.
Gr Willem[/quote]
Welke discussie Willem ? Heb volgens mij niks verkeerds gezegd..
Gr Stefan
15 jaar
Je hebt ook niets verkeerd gezegd, alleen is het voor mij niet zo makkelijk te snappen waarom er onderdelen vervangen worden om het uit te proberen als er nog zoveel vragen zijn.
Ik begrijp dat jij zo snel mogelijk dit probleem wil oplossen, dat maak ik ook dagelijks mee.
Die laatste sensor werkt volgens mij perfect en geeft juist aan dat het systeem goed het evt mankement opvangt.
Alleen vervuild de kat door een mankement en doet de laatste sensor wat hij nu doet.
Goedemorgen heren,
Even een update, tot op heden hebben we de polo nog niet teruggezien, we wachten verder af.
Ik ben benieuwd of de polo van edwin nog terug geweest is?
groetjes en fijne dagen toegewenst.
goede morgen sjaak en de rest van de collega's
ook mijn polo is nog steeds niet terug gekomen. ik heb dus nog steeds het goede gevoel bij de vervanging.
ik hou jullie op de hoogte en wens jullie verder allemaal hele fijne feestdagen en een gelukkig en gezond 2010
groeten edwin
hallo allemaal,
we zijn nu 3 maanden verder en ik heb geen bericht meer gehad over de polo.
dus is het opgelost!!!
toch de tweede sensor dus
groeten uit het zuiden
Sjaak, ik ben toch benieuwd, je hebt geen bericht van de klant gehad maar heb je heb al eens opgebeld?
Gr Willem
Goedemorgen collega's.
Sorry voor de ietswat late reactie.
Ik heb net als erwin niets meer van de klacht gehoord, dus ook hier is het probleem opgelost.
En turbo ik hoef de klant niet te bellen, deze is al jaren klant van ons en als het lampje weer zou branden zal ik dit zeer zeker horen.
Groetjes Sjaak
Hoi ik heb een Opel Vectra Gts 1.8 van 2003 die op LPG rijdt en na hem te laten uitlezen krijg ik ook die foutcode P0420.
Het probleem komt alleen voor als ik op LPG rij , als ik daarna een 150km op benzine rij dan gaat het lampje van mij motormanegment uit .
Zet ik mijn schakelaar terug op LPG begint het lampje na 100km terug te branden.
Heeft iemand een oplossing
Dank bij voorbaat, Zvoni
14 jaar
Zvoni,
Volgens mij zit je in het VW forum met je opel, zou even een nieuw topic starten in de juiste rubriek..
Gr Stefan
14 jaar
Ok , sorry heb hem al verplaatst
Zvoni
14 jaar
Sorry dat ik dit topic moet heropenen, maar was in beide gevallen de oplossing de 2e sensor?
Of is er 1 van de gevallen de kat vervangen?
Groetjes,
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar