auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Uitvallen auto kruising / rotonde

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 (60pk)

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn auto. Af en toe als ik op een rotonde of kruispunt af rij en ik rem af en trap de koppeling in, dan gebeurt het nog wel eens dat de auto wil uitvallen zonder te stotteren oid. Accu lampje gaat dan branden, en kan hem daarna direct wel weer starten.

soms gebeurt het wel dat hij onder de 800/900 toeren gaat zitten en zich weer moet herpakken.

Het rare is dat hij dit niet altijd doet, maar ik ben het vertrouwen in de auto kwijt.

Onlangs zijn de volgende onderdelen vervangen:

- temperatuursensor
- nokkenassensor
- krukassensor
- brandstofpomp relais

een jaar geleden zijn er nieuwe boegies ingekomen.

Ik heb de gasklephuis schoongemaakt, maar dit heeft nog niet tot het gewenste resultaat geleidt.

hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Hilbrand

Geplaatst door

Swieringa (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Sowieso de auto laten uitlezen en aan de hand van de eventuele storingen verder kijken maar waarschijnlijk is het misschien verholpen door het gasklephuis te reinigen en in de basisafstelling te zetten met de testkast.

ricky 10
badge

9 jaar

Beste Ricky,

Bedankt voor het reageren. Helaas kan de auto niet uitgelezen worden. Niet bij de garage en niet bij de dealer. Ze kunnen niet in de motormanagment komen. Ook niet mer een andere computer.

Swieringa 0

9 jaar

Dan moeten ze toch eerst daar de oorzaak van vinden waarom dat niet kan.

ricky 10
badge

9 jaar

Mogelijk een kabelbreuk, want met een andere computer lukt het ook niet.

Maar de kosten kunnen heel hoog uitvallen, en dat vind ik het niet meer waard van de auto. Ik heb al een dikke reparatie gehad laatst.

Er zouden toch wel vermoedens kunnen zijn waar ik zou kunnen kijken, of wat het probleem veroorzaakt?

Swieringa 0

9 jaar

Communicatie met ecu zal inderdaad hersteld moeten worden. Dan gasklep goed schoonmaken en opnieuw inleren.

Bedankt voor het antwoord.
Zoals ik aangaf loont het voor mij niet om de communicatie te laten herstellen, aangezien de VW dealer verwacht er 1 a 2 dagen mee bezig te zijn. De kosten zijn hiervoor te hoog.

Maar buiten dat om,

wat kunnen volgens jullie de oorzaak zijn dat de auto soms dreigt en soms uitvalt bij het afremmen en intrappen koppeling?

Er zijn toch wel onderdelen die deze symptomen geven??

Swieringa 0

9 jaar

[quote=Swieringa]wat kunnen volgens jullie de oorzaak zijn dat de auto soms dreigt en soms uitvalt bij het afremmen en intrappen koppeling?[/quote]
Mogelijk zit het euvel in de gasklephuis.

Zonder een mogelijke fout uit te kunnen lezen wordt dit een gok, mogelijk een dure gok.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

9 jaar

1 a 2 dagen, het zou kunnen ja. Ik neem aan dat er een goede ecu in geplaatst is voor het testen. Zoja, dan ligt het communicatieproblemen niet aan de ecu. Als je dan echt goedkoop wil dan verbindt je gewoon de tester rechtstreeks met de ecu zodat in ieder geval de fouten uitgelezen kunnen worden en de gasklep ingeleerd kan worden.

De ECU waarmee getest is kwam van de VW dealer en was de zelfde serie/type oid. Dus ga er van uit dat dat goed was.

Hoe kan de tester rechtstreeks verbonden worden? De aansluiting op de ECU is anders dan wat in de auto zit..

Swieringa 0

9 jaar

Er is iets merkwaardigs gebeurt..

Vanavond even een rondje gereden. Tijdens de rit viel de auto bij de stoplichten bijna uit, de toerental zakte naar +- 500.. daarna herpakte hij zich weer en liep stationair rustig...

Paar kilometer verderop moest ik afremmen voor een rotonde en terugschakelen.. op dat moment viel de auto uit. ECHTER ging de auto weer aan na het op laten komen van de koppeling.. Start/stop systeem uit de oudheid? haha

Misschien dat jullie hier iets mee kunnen

Swieringa 0

9 jaar

Los uitlezen kan door een verbinding te maken tussen de juiste pinnen van diagnose apparaat en motor ecu.

Is het gasklephuis echt goed schoon? Ik zie vaak dat alleen het bovenste deel wat schoongepoetst is vandaar dat ik het vraag. De gasklephuis demonteren en dan schoonmaken tot ie er uitziet als nieuw is de juiste manier.

Weet u om welke pinnen dat zou gaan? dan kan ik een poging wagen om het te proberen. Echter als ik de ECU loskoppel, moet ik dan niet de stroom er af hebben?

Gasklephuis is volledig gedemonteerd en de onderkant is ook goed schoongemaakt. zat goed aangekoekt, helaas heeft dat niks geholpen. De stappenmotor vanbinnen lijkt op het eerste oog goed, niet vochtig of vuil.

Maar dat de auto uitvalt en weer start door de koppeling op te laten komen lijkt mij een merkwaardig probleem, en zouden toch niet zo veel dingen deze 'storing' veroorzaken??

Swieringa 0

9 jaar

Voordat er hele kabelbomen gesloopt gaan worden, en met break-out kabels gerommeld gaat worden, heeft er iemand eerst aan gedacht om de zekering te controleren die tussen de voedingsspanning van de obd aansluiting zit?
ook even de obd aansluiting losgehaald om te kijken of alle draden nog vast zitten?

Geen +12v op de obd aansluiting = geen communicatie.
Geen massa op de obd aansluiting = geen communicatie.

Alle zekeringen zijn al gecontroleerd. De OBD stekker krijgt wel voeding. Ik heb voor een tijd geleden de stekker er uit gehaald en weer er opnieuw in. Daarna kon er wel een communicatie krijgen met de airbag etc, maar niet met het motormanagement.. beetje vaag..
daarna was de andere ecu ook geprobeerd, maar zonder resultaat..

Ik kreeg van iemand een tip om te kijken naar de vacuüm slangen en of hij valse lucht zoog.. welke slangen zou ik moeten controleren? Kan iemand mij daar wat over vertellen? Want kan er weinig over vinden van mijn auto

Swieringa 0

9 jaar

Je kunt eens kijken of de klemkracht van de contacten in de obd stekker wel goed is. Als het wel deels weer werkt na wat rommelen met de stekker dan is dat zeker een mogelijkheid.
Ik wil je de pin nummers van de communicatielijnen op de ecu wel geven, maar dan ben ik wel kenteken en motorcode nodig.

Hij doet nu niks meer... Valt na het starten direct weer uit...

Ben wel klaar met deze auto... 😖

Swieringa 0

9 jaar

@Arjenhofstra, ik heb u een mail gestuurd!

Swieringa 0

9 jaar

Heb een andere gasklephuis gemonteerd. Kan nu weer rijden, maar valt nog wel een keer uit. Moet hem in leren, maar zonder communicatie lukt dat niet.

Kan hij ook op een andere manier ingeleerd worden?

@Arjenhofstra Heeft u de mail gekregen? en inmiddels het schema kunnen vinden om rechtstreeks aan te sluiten? Als u meer gegevens nodig hebt hoor ik het graag.

Swieringa 0

9 jaar

2 dagen is wel heel erg lang, bij kwit fit zeker...

Gewoon volgens een stroomloopschema gaan meten en dan zou je er binnen een paar uurtjes uit moeten zijn.
Kijk op schema hoe de k-kabel loopt vanaf stekker tot aan de motor ecu.
Je zegt airbag e.d. leest hij wel uit dus dan is er een probleem met de uitleesdraad die naar motor ecu gaat, deze doormeten volgens een schema.
Kan me herinneren dat bij de 6N Polo en Caddy e.d. dat deze uitleesdraad door het regelapparaat gaat van de wegrijblokkering (heb vaker gehad dat hierin het probleem\onderbreking zat) maar weet het niet zeker bij jouw 6N model. Weet ook niet meer 6N1 of 6N2 maar als je een schema hebt dan is het allemaal zo te zien.

P.S. heb je ook al geprobeerd uit te lezen met de radio losgekoppeld?

Nee inleren moet met de testkast

ricky 10
badge

9 jaar

Ik heb helaas geen schema, wacht nog steeds op reactie van @arjen, hopenlijk kan hij meer duidelijkheid geven over hoe ik hem rechtstreeks kan aansluiten! :)

Ik heb al zonder radio geprobeerd, ook bij de vw dealer.. heeft allemaal niks geholpen.. helaas :(

Ben de wanhoop bijna nabij...

Swieringa 0

9 jaar

'Schopje'

Swieringa 0

9 jaar

Helemaal vergeten, ik zal er morgen even naar kijken.

Oke, geen probleem!
We wachten af :)

Kleine update:

Na de plaatsing van een andere gasklephuis loopt de auto al een stuk beter.. Viel in het begin nog wel eens uit, maar heb er aardig wat km mee gereden, waarmee ook het maximale uit de auto gehaald. Het lijkt dat hij zich deels zelf heeft ingeleerd Problemen worden minder (kan toeval zijn)

Zelf was ik van mening dat het uitvallen was begonnen na het plaatsen van de nokkenassensor. Of het er mee te maken kan hebben weet ik niet, maar heb om te proberen een andere(officiele vw sensor) geplaatst, en het gaat tot nu toe goed. Dit is natuurlijk nog wel even afwachten.

Swieringa 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.