Hoi allen,
ik heb een polo 1.2 uit 2003 met een apart accu / start probleem waar ik niet precies de logica van kan ontdekken.
Laatst wilde hij niet starten, ANWB gebeld en die jongen heeft de accu doorgemeten en zei dat de accu nog 100% was en dat ie gewoon leeg was. Starthulp er aan en startte prima;
Na ca 40 minuten rijden de auto uit gezet -> 15 minuten stil gestaan -> start prima -> 5 minuten rijden -> 5 minuten stilstaan -> accu leeg en doet vrijwel niets meer!
Omdat ik er dus best een tijdje mee had gereden dacht ik dat de accu misschien niet meer goed kon opladen en dat het misschien aan de dynamo moest liggen dus nagemeten:
12.1 volt als ie uit staat
14.1 tot 14.3 volt tijdens stationair draaien
Vandaag weer:
auto staat voor de deur na 2 dagen niet gebruikt te zijn -> start prima -> 15 minuten rijden -> 15 minuten stilstaan -> start niet meer. Dus maar gestart met aardige voorbijganger met startkabeltjes.
Toen dacht ik dus zeker te weten: 'mijn accu laad niet goed en dus leeg na korte ritjes"
Maar nadat ik hem even heb gestart met behulp van aardige voorbijganger en slechts 5 minuten heb gereden naar huis dacht ik dat ie niet meer zou starten, maar dat kon ie dus wel en nu start ie weer prima.
Iemand een idee?
mvg,
Marius
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst maar eens goed laden (24 uur). Je kunt eventueel laadstroom en of dynamorimpel nog controleren. En uiteraard laadspanning nadat de motor een kwartiertje heeft gelopen.
Controleer de min kabel van motorblok naar chassis maar eens , zit vaak bij de aansluiting op het chassis veel roest.
Aansluiting zit links onder de accu als ik het goed heb.
Ja die kabel idd ook maar controleer ook de min kabel van accu naar carosserie, kijk of je geen oxidatie ziet aan de uiteindes en geef er eens een goede ruk aan, heb vaker gehad dat ik toen de kabel uit de isolatie trok.
Zoals jij et verteld is het in ieder geval geen laadprobleem, maar een spanningsvoorziening probleem en dat kan dan zijn de accu zelf, of de bekabeling hiervan.
Vreemde is dat hij dan wel start met startkabels dus ik denk ook een beetje aan een verotte accu (soms kortgesloten cel oid) en dat hij door de ANWB gemeten is op het moment dat hij goed was.
Ik weet niet zeker over welke kabel kaleido1 het had, maar ik heb zo goed mogelijk naar alle kabels gekeken en ik zie eingelijk nergens roest of slechte verbindingen.
Zo ziet het er vrijwel allemaal uit, best netjes:
[url=http://postimg.org/image/y0fy9mecb/][img]http://s9.postimg.org/y0fy9mecb/IMG_2015...[/img][/url]
[url=http://postimg.org/image/4799rvu95/][img]http://s28.postimg.org/4799rvu95/IMG_201...[/img][/url]
Ik heb sinds de vorige keer (dat ie startte na 5 minuten opladen tijdens ritje na leeg te zijn) de spanning op de accu in de gaten gehouden die lijkt mooi op pijl te blijven.
Mvg,
Marius
9 jaar
Zo op het oog kan het er allemaal prima uit zien , draai het maar eens los en controleer dan.
Je kunt nog iets proberen een startkabel tussen je motorblok en een goed massapunt van de carrosserie/min accu plaatsen en kijken of het startprobleem weg is.
Wat is de laadspanning op de accu als de motor loopt ?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar