Hallo allemaal, bezig met een oude maar in topstaat verkerende Touareg V10. Loopt en rijdt probleemloos, maar blijft 3 foutcodes geven. (geen MM lampje, ik heb VCDS en een mini VAG scannertje).
18315-18316 sporadisch problemen met communicatie tussen ECU's onderling en motor, ontdekt dat ECU 1 los ligt en daar gaan we nu wat aan doen, misschien helpt het.
Nu waar ik me wel druk om maak: 18324 extra koelpomp relais - kortsluiting naar massa. Deze pomp moet aanslaan bij hoge motor temperaturen en lage toerentallen of zgn 'after-run' koeling uitvoeren. Ik heb alles doorgemeten en relais getest. Relais ook verwisseld voor die van de brandstof koeler waterpomp (zijn hetzelfde en die heb ik ook getest).
Ik heb 12v op de hoofd voeding. Als ik die doorverbind met een testdraadje loopt de pomp. Geen rare bijgeluiden. Ik heb 12V op de stuurkant van het relais. Als ik Volts meet op de stuur + en - (die door de ECU gestuurd wordt) heb ik 10,4V, maar ik ga er vanuit dat ik zo een 'valse massa' meet en dat het echt 12V wordt als de ECU besluit de pomp te activeren en dus de - echt aan massa ligt. Ik heb het niet voor elkaar gekregen om aansturing te forceren, echter als je de motor uitzet valt V naar 0 dus draadje naar de ECU ligt zeker niet aan massa.
Deze VW heeft geen softwarematige controlemogelijkheid over de pomp en kan dus alleen maar zeggen dat er iets met het relais is, wat er dus niet is. Zou het kunnen dat de pomp vervangen moet worden omdat die een iets te hoog amperage trekt bij opstarten en dat de ECU dus denkt dat er kortsluiting is?
Hoewel...beide extra pompen lopen op een 10A zekeringetje en die is heel...foutcode komt ook gelijk terug na 1x startten, ook met koude motor. Ik weet het effe niet meer...heb het al uitvoerig gegoogled maar schijnbaar ben ik de enige met dit probleem in een VW....
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien het onmiddelijk terug komen van de fout na starten:
Misschien valt de voeding van het relais weg. Dan krijg je ook een laag signaal bij de ecu en krijg je deze foutcode.
ok ga ik naar kijken dankje
Dacht dat ik het gevonden had, lage boordspanning tijdens startten. Dus 2 nieuwe accu's gemonteerd. En daar zijn ze weer. Ga er maar eens een middagje voor uit trekken met de VCDS.
'Relay short to ground' hoeft niet perse een direct contact naar massa te betekenen, kan ook lager voltage zijn dan wat hij verwacht onder de conditie (wel of niet aansturen).
Hoe heb je gemeten? Ik kan het niet helemaal aan de beschrijving bepalen maar het lijkt alsof je aan/in de stekkerzitting met relais los gemeten hebt?
Raadzaam is meestal om aan het intacte circuit te meten. In het geval van een relais (waar je soms moeilijk onderaan stekkerzitting komt) zou je 4 verlengdraadjes met stekkertjes/tabs kunnen maken die in relaiszitting en aan relais passen (bewaar ze voor volgende metingen). Let dan wel op dat vrouwtjes stekkers in zitting niet gecorrodeerd of te los zijn. Meet dan in eerste instantie t.o.v. accumin de spanningen. Kijk in het bijzonder naar het voltage op de twee aansluitingen stuurcircuit. (Want als je zegt dat er geen controle is op het pompcircuit, kijkt ecu alleen naar stuurcircuit voor foutcodezetting.) Hoeveel zijn deze spanningen? Vergelijk de waardes met accuspanning, deze mogen niet teveel afwijken. Het achterliggende idee is dat je met het principe van de "V4 meting'', gaat bepalen of er in de bedrading/stekkers een overgangsweerstand is, of een sluiting naar massa.
Als je met VCDS een actuatortest op het relais uit kunt voeren kun je zo de metingen ook nog eens doen in aangestuurde toestand. Alternatief kun je op de manier met de verlengkabeltjes ook nog eens de stuurplus losnemen, en deze dan belasten met een testlamp naar massa, en kijken of de plus wel voldoende hoog blijft (zoniet, daar een probleem bedrading of stekkerverbinding met overgangsweerstand. Zelfs een zekering (als aanwezig) kan goed lijken maar laat te veel spanning vallen. Ook stekkertjes waar zekeringen ingaan veroorzaken soms problemen. Een andere manier van belast testen is van stekker tot stekker losnemen en aan de ene kant plus er op zetten en aan de andere kant weer die proeflamp naar massa en wederom letten op spanningsval. Schema vereist.
Kortom (juist) meten is weten, anders overgeleverd aan bij toeval op het probleem stuiten door advies wat het zou kunnen zijn, eerdere ervaring, lukraak onderdeel vv, etc.
Heb je een schema? Ik niet namelijk maar als jij er wel een hebt ben ik wel benieuwd hoe een en ander geschakeld zit.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touareg of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar