close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Foutmeldingen Luchtmassameter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3 V5

Na het plaatsen van een nieuwe LMM verschijnen de volgende foutcodes. Reeds enkele malen uitgelezen en verwijderd maar blijven terugkomen. Weet iemand wat er precies valt onder de term secundair luchtsysteem?

16795 - Sekundärluftsystem Durchfluss fehlerhaft
P0411 - 35-10 - - - Unterbrochen
16485 - Luftmassenmesser (G70) unplausibles Signal

Geplaatst door

Copiad (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hebt een voedingsprobleem; de waarschijnlijk hangen deze problemen samen.
De relais voor het secundairluchtsysteem worden door de computer over massa aangestuurd en hebben een plusvoeding over het contactslot. Zijn alle zekeringen heel, is er uberhaupt + voeding aanwezig?? (meten)

Zoek eerst dat onderbroken probleem op, door de bedrading uit te meten, waarschijnlijk is je probleem luchtmassameter dan ook opgelost.

Ook de luchtmassemeter steker kun je uitmeten. Je moet wel weten wat je doet in dit geval.

Hier heb je een elektrisch schema voor nodig, en als je gaat meten, doe dit dan met een ledlampjes tester of een digitale multimeter, nooit met een tester waar stroom door kan lopen. (de oude koperen spanningszoeker met de 2 watt lamp helpt als het tegen zit je computer stuk)


Kortom, ben je handig en heb je schema's dan zou het kunnen dat je dit vind.....
Anders prof op zoeken.

audia4 0
badge

17 jaar

secundair luchtsysteem:

Dit is een elektrische blower die zich onder de luchtfilterbak bevind (onder de chassisbalk, half in de voorbumper)
Deze blaast tijdens warmloop extra lucht de verbrandingskamers in zodat er meer brandstof verbrand kan worden waardoor de katalysator sneller opwarmt. Dit ding hoor je dan ook zoemen als een stofzuiger als de motor koud is, draait misschien 1/2 minuut.

Het hele systeem bestaat uit een gestuurde klep, de blower en een aansturingsrelais.

audia4 0
badge

17 jaar

Allereerst bedankt voor het uitgebreide antwoord. Met de multimeter die ik heb zou volgens mij het probleem op te sporen zijn. Ik vraag me alleen af waar het relais voor het secundaire luchtsysteem te vinden, is dit geplaast onder de luchtfilterbak of in/bij de centrale zekeringkast onder het dashboard in de auto. Is het handig om direct een nieuw relais te kopen en zo mijzelf onnodig veel speurwerk op de hals te halen?

Copiad 0

17 jaar

Het relais zou stuk kunnen zijn, maar omdat je twee problemen hebt (een onplausibel signaaal van de LMM) denk ik dat de relais niet stuk is maar de voeding of de bedrading er heen, en dan gecombineerd met beide instrumenten. Dat is dus in het e-schema uit te zoeken.

Waarschijnlijk geeft die LMM namelijk een verkeerd signaal door het ontbreken van voedingsspanning......

ook hier weer: meten is weten, maar weet wel wat je meet

Voor de inbouwpositie's: mail paul kelder even, die weet altijd van die mooie plaatjes op deze site te toveren. (je vind hem vanzelf in andere topics van vw/audi in de proffesional afdeling)

Ik ben net in de boeken gedoken, een e-schema heb ik helaas niet van deze wagen.

succes.

audia4 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.