Passat 3b jaar 1999, ajm motortype, 115 pk.
Betreft volledig automatische climatronic sturing.
De hoofdventilator achter het handschoenkastje, V2, draait zeer onregelmatig vooral na het starten van de motor.
Deze ventilatormotor draait soms gedurende enkele 10-tallen seconden zelfs helemaal niet. Na onregelmatige tussenpozen draait deze dan weer wel, maar valt echter voortdurend en onregelmatig uit. Na vooral enkele kilometers rijden verzwakt het uitvallen, maar de hinder is verder miniem.
Door dit euvel is er geen ontwaseming bij vochtig weer, wat een gevaarlijke situatie meebrengt.
Bij de garage is de climatronic storingvrij gemaakt, maar de storing 4f9 keert telkens terug.
Handmatig resetten door de climatronic module geeft vanaf nu geen code vrijgave meer.( 4F9 blijft aanwezig).
Omzetting naar decimale waardes = 1273 , volgens storingstabel VAG, --- blazer frisse lucht V2---.
Dus storing is volgens mij permanent.
Het is alsof er een losse bedrading, of slecht kontakt aanwezig is, te horen naar hoe de motor draait.
Genomen acties.
Door de climatronic te gebruiken als eigendiagnose is er bij kanaal 9 (Gevraagde spanning voor de blazer), een vaste gevraagde waarde aanwezig, die mooi constant blijft. Bv. 82
Kanaal 10 echter, ( actuele spanning van de blazer), laat duidelijk zien dat de spanning naar 0 valt, om direct daarna naar de gevraagde waarde te keren. Dit herhaalt zich telkens vele malen, en veroorzaakt het onregelmatig werken. Dit is dus de uitgestuurde spanning naar de motor V2.
Bedrading is vanaf climamodule naar v2 doorgemeten, maar geen fout.
Motor zelf, ( Bosch 0 130 111 189) vervangen, geen resultaat.
Graag enkele sugesties.
Rudy.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Er zit nog een regelaar (vervanger van de voorschakelweerstand ivm dat je nu traploze snelheid van de motor hebt) ergens op of in je kachelhuis en deze is dan denk ik stuk omdat je de motor al hebt vervangen en de bedrading al hebt gecontroleerd. Waar hij precies zit weet ik ff niet meer maar hij zit ergens bij de V2 motor in de buurt of je moet de motor verwijderen en dan zit hij in het kachelhuis verstopt. Het zou ook nog kunnen dat je kachelmodule zelf stuk is maar dat komt weinig voor.
Kabels volgen vanaf de kachelmotor.... als ik me niet vergis is deze regelaar bijna alleen te vervangen als je het halve dasboard uitbouwt.
Rudy 1
V2 volledig terug uitgebouwd en regelmodule J 126 gedemonteerd. ( Regeleenheid nr. 74.022.601.3F.01 ) .
Deze is met 6 polige stekker volledig tot 1 geheel ingegoten. ( stekker T/6).
Wat opviel was dat de stuurkabelklem T 6/1 iets is geoxideerd was in de stekker zelf.
Climatronic module ook uitgebouwd en alle toevoerkabels blootgelegd ( stofbescherming verwijderd).
Cimatronic is niet afgekoppeld geweest omwille van ontbrekende VAG - software bij herinstallatie, die ik niet in mijn bezit heb.
Heb daarna met elke draad apart op kabelstekker in climamodule stekker T 16 getest bij draaiende v2 naar uitval.
Met contactreiniger de oxiderende klemmen gereinigd en draadboom in een andere positie terug ingebonden.
De storing is nu wel verdwenen en hopelijk blijft het zo, maar zoals eerder gezegd is de uitval V2 niet constant.
Hopelijk is het nu voor mij altans opgelost, maar een duidelijke oorzaak kan ik spijtig genoeg niet geven, omdat er voor de oplossing meer handelingen tegelijkertijd zijn uitgevoerd.
Persoonlijk denk ik aan de corosievorming op contactklemmen van V2 motor in de T6 - stekker.
12 jaar
Oke, dan idd gewoon even aankijken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar