Hallo allemaal
Ik zit met een probleem.
Van de week reed ik op de snelweg toen ik opeens witte rook opmerkte en de auto allle vermogen verloor. De auto heb ik vervolgens meteen op de vlstr gezet en de anwb gebeld.
Hoewel ik ''sóchtends nog de olie en koelvloeistof had nagekeken was er geen olie meer in de motor en het koelvloeistofpeil was gehalveerd.
De anwb tp constateerde een kapotte turbo.
Turbo vervangen, alles schoongemaakt olie ververst en alle filters vervangen
Auto blijft witte rook geven ik heb totaal geen vermogen meer. Koelvloeistofpeil blijft goed en ook geen olieverbruik.
Als ik de olievuldop openmaak met draaiende motor voel ik een luchtdruk tegen mijn hand slaan, (net alsof ik met mijn hand de uitlaat afsluit maar dan iets minder krachtig)
Wat is er aan de hand?
Wie kan mij helpen ben radeloos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Was er wel wat aan de turbo te zien?
Hoeveel liter bedoel je met gehalveerd?
Het kan zijn dat er nog olie in de uitlaat zit wat er eerst "uit gerookt" moet worden, maar dan zou je wel vermogen moeten hebben.
De katalysator kan ook dicht zitten door de olie.
Het mooiste is om iemand te zoeken met vag-com zodat de auto rijdend kan worden uitgelezen.
Hallo Dokter,
De turbo was kapot, , zat vol met olie en het radertje in de turbo bewoog alle kanten op.
Het koelvloeistofpeil ging toen de turbo plofte van max naar onder minimaal, en de motor had geen druppel olie meer. Heb na het vervangen van de de turbo rondgereden maar als ik achter mij keek leek het net of er een dichte tot zeer dichte mistdeken hing. Na verloop van tijd werd dit wel iets minder maar witte rook blijft helaas en geen vermogen ( rijdt maar 100 km per uur met veel moeite , en totaal 0% trekkracht, dwz dat het lijkt of je in stilstand in de 5 een sprintje probeert te trekken. Wat mij ook zorgen maakt is dat als ik de olievuldop open deze op druk lijkt te staan er luchtvlagen uit de motor via die opening ontsnapt.
Dit was nooit zo
12 jaar
Is de motor op hol geslagen ?
Staat de koelvloeistof in de uitlaat moet ja ergens zijn gebleven?
Koelvloeistof blijft nu op peil, geen druk op radiatorslang, en motor is niet op hol geslagen, ook niet geweest
Motor draait goed,start in een keer, en blijft normaal lopen, kookt niet over en blijft netjes op 90 graden staan. Er zit ook geen olie in het koelvloeistofreservoir.
Bij koude motor geen rook ( stationair)
Als motor op temperatuur is komen de witte rookwolken tevoorschijn tijdens het rijden (zeer dichte mist)
Vervolgens als ik de auto na het rijden, stationair laat draaien blijft er witte rook uit de uitlaat komen.
Als ik dan de motorkap open is het koelwater op peil en de radiatorslang staat ook niet op spanning.
Als ik de oliedop op het kleppendeksel open komt er lucht uit geblazen
12 jaar
100 tegen 1 dat de uitlaat toch verstopt zit. Probeer de eerste koppeling vanaf het spruitstuk eens los te maken, en ga dan eens een klein stukje rijden. ( Let op, NIET sávonds als je geen ruzie met de buren wilt hebben). Ik gok dat je motor dan normaal reageert.
De rook die je nu ziet, zal uit de dempers komen, en de druk die je uit de oliedop voelt komt doordat je extra blowby gassen hebt ( Leklucht langs de zuigers) omdat je uitlaat teveel tegendruk geeft.
Hallo Helbat,
A.s zondag zal ik de uitlaat los gaan halen en kijken hoe de auto dan reageert. We gaan daarna voor de zekerheid ook de intercooler nog een keer goed schoonmaken, de luchtaanzuiging van de turbo en de drukleiding extra controleren
Bedankt voor de tip. Ik laat zo snel mogelijk de uitkomst ervan weten
12 jaar
hallo valentino
ligt er niet gewoon een slang los van de turbo dit komt meer voor na het vervangen van de turbo dan rookt de auto ook en heeft hij ook geen trek kracht. (of een slang kapot dat kan ook )
gr joost
Hallo allemaal,
Het helle turbosysteem inclusief leidingen en slangen en de uitlaat inclusief spruitstuk zijn gereinigd en gecontroleerd
Het goede nieuws is dat de witte rook helemaal verdwenen is, alleen helaas geen vermogen, en de acceleratie is van een tractor.
Er komt nog steeds een drukgolf lucht vanuit de geopende olievuldopopening en uit het gat waar de oliepijlstok zit.
De motor komt niet voorbij de 3000 toeren.
Olie en koelvloestof bljft op peil.
Toen ik een testrit ging maken, leek het welof er helemaal geen turbo opzat,, trok niet door. Turbo is voor e zekerheid gecontroleerd maar is mooi schoon.
Op het moment dat de turbo moet inkomen gebeurt er niks.
Tegen het ein van de testrit motor uitgezet en ,e.e.a onder de motorkap gecontroleerd. Vervolgens motor aan en gaan rijden. Toen leek het even of er vermogen was, trok redelijk door in z'n 2( nog niet 100% maar wel een verschil ) maar toen ik harder ging rijden richting de 80 a 100km was de pit eruit en werd het weer en sloom ding. Toen bleef het vermogen weg.
Wie weet raad??
12 jaar
Ik ga het nogmaals zeggen, trek het eerste koppelstuk van de uitlaat los, en ga dan nog eens rijden. Niet 'savonds als je geen ruzie in de buurt wilt, en kijk of je dan wel voldoende vermogen hebt.
Het klinkt als, en heeft alle symptomen van een verstopte uitlaat.
Is de wagen al eens uitgelezen op foutcodes? en/of is er een log gemaakt van mwb 3-8-11 [engine] ?
T zou ook nog (wel toevallig dan) een kapotte/brakke LMM kunnen zijn.
ineens vermogen kwijt lijkt me de "noodloop" >>>dat laat vaak foutcodes achter.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar