Hallo,
Wie kan mij vertellen hoe je een dieselpomp afsteld/controleerd bij een passat 1.9tdi 81kw AFN?
Moet dit met een klokje of kan dit met een bosch kts?
De kts heeft een functie voor bassisinstelling en geeft een waarde aan in Kas, deze ligt nu op 2.0 bij warme motor.
gr Gerald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Pomptiming meten met VAG-COM
Let op:
pomptiming meten (en verzetten) kan alleen bij motoren met een verdelerpomp, want bij pompverstuivers en commonrail motoren staat de pomptiming automatisch op tijd.
met deze mogelijkheid binnen VAG-COM kun je alleen de pomptiming meten; wil je de pomp op tijd zetten dan zul je moeten sleutelen.
een heel enkele keer krijg je een auto in handen waarbij de TDI-timing knop niet meer verschijnt, kijk dan hier.
kijk hier voor de verschillen (o.a. motorcode) tussen verdelerpomp-, pompverstuiver- en commomrail motoren.
Met het meten van je pomptiming kun je zien of je pomp op het juiste tijdstip begint met de inspuiting. De pomptiming mag je alleen in 'Basic Settings' uitlezen [je kunt dus met een shareware versie van VAG-COM nooit de pomptiming controleren omdat je kanaal 000 niet in Basic Settings kunt bekijken]. Basic Settings is nodig omdat de regeling van de ECU dan wordt uitgeschakeld en je dus gaat kijken op welk moment de verstuiver opent zonder een teruggekoppelde regeling. Basisc Settings is dus een soort nulstelling. Op het moment dat je Basis Settings inschakelt zal het geluid van de motor iets veranderen omdat de ECU nu geen veranderingen meer doorgeeft voor de pomptiming. Het voorgloeilampje zal gaan knipperen als waarschuwing dat je nu niet moet gaan rijden. Bij een verkeerde pomptiming gaat de motor vaak stotterend aan en uit, hij roet 'stevig' en heeft een relatief hoog verbruik.
Voor een nauwkeurige en betrouwbare meting is het noodzakelijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is, minstens 80 gr., liefst 85 gr. en bij koud weer moet je de auto dan redelijk aan de tand voelen om dat te bereiken. Maar in de praktijk krijg je bij een half warme motor al een heel aardige indicatie of de pomptiming redelijk staat of niet. Controleer die bedrijfstemperatuur in de meetwaardeblokken (zie hieronder).
Omdat bij het meten van de pomptiming de ECU geen veranderingen doorgeeft, MOET moet deze meting NIET rijdend gebeuren, maar WEL bij stationair draaien.
De meting:
blok op bedrijfstemperatuur (85 graden), stationair laten lopen met alle stroomvreters uitgeschakeld (airo, achterruitverwarming, verlichting enz)
ga naar [Select]
dan naar [01 - Engine]
dan naar [Meas. Blocks - 08]
ga naar Group 001 en controleer veld 4, daar staat de temperatuur van de koelvloeistof
ga naar Group 000 en klik op [Go]
zorg dat de andere twee rijen waar je een groep kunt kiezen niet worden gebruikt
klik nu (links onderaan) op [Switch to Basic Settings] en er verschijnt rechts in de hoek van het grijze VAG-COM scherm de knop [TDI-Timing] (versie 303.1 en later).
klik nu in het [TDI-Timing] venster in de rechter onderhoek op het juiste motorcode (link, link)
Je doet jezelf tekort als je niet eerst de onderstaande alinea leest met het kopje 'achtergrond info'.
Als de gele lijn onder de rode lijn zit, dan is de pomp niet op tijd (te laat) ('Pomptiming matig tot slecht').
Zit de gele lijn tussen de blauwe en de groene in, dan is het nog te doen ('Pomptiming redelijk').
Beter is op de groene lijn, of een fractie erboven ('Pomptiming goed').
Pomptiming matig Pomptiming redelijk Pomptiming OK
klik op de afbeelding voor een groter formaat
Bron: TDIclub.nl meneer Eric Bron: Ross-Tech
Achtergrond info.
Er is soms wel wat discussie over wat nu het 'echte', het 'juiste', de 'goede', het 'af-fabriek' tijdstip van inspuiting is. Origineel VAG voorschrift is 'op de blauwe lijn', maar de praktijk heeft uitgewezen dat 'op de groene lijn' (iets vroeger dus) wat soepeler rijdt.
Onze VP TDI's hebben (technisch gezien, en hoofdzakelijk om milieu redenen) standaard een wat late timing. Met andere woorden: er zit bij hoge inspuithoeveelheden nog wat ruimte om vroeger in te spuiten. Maar dit wil dus niet zeggen dat 'vroeger' altijd beter is. Later inspuiten levert vaak een soepeler lopende motor op (minder nagelend karakter) en zal ook iets meer trekkracht leveren, zeker bij lagere inspuithoeveelheden. De moeilijkheid is dus de combinatie van 1) het juiste tijdstip en 2) bij het juiste toerental en 3) de goede inspuithoeveelheid te vinden. Door de pomp vroeger te zetten (richting de groene lijn) kan het zijn dat je aan de onderkant van de timing wat vermogen gaat missen en je er aan de bovenkant iets meer ruimte bij krijgt om meer diesel in te spuiten. Het is dus een compromis tussen 'vroeg' of 'laat' en het is vaak waar jij je persoonlijk het prettigst bij voelt.
Wil je het echt goed doen dan is er eigenlijk maar één oplossing en dat is om naar een tuner te gaan die ook de timing map op de juiste plaatsen aanpast zodat er alleen bij een hoge inspuitvraag ook iets extra wordt vervroegd en niet over de gehele linie zoals je doet door simpelweg de pomp vroeger te zetten.
Bron: Gerrit Speek.
Beste Martijn,
Bedankt voor je reactie, maar ik beschik momenteel niet over vagcom. Wat jij boven beschrijft is dat niet hetzelfde als de bosch kts doet? Maar dan niet met een grafiek, maar met een getal in Kas?
gr gerald
12 jaar
In ESI tronic (KTS) staat een grafiek met de waarde van de vervroeging t.o.v. de brandstoftemperatuur. Ook staat er bij hoe de pomp af te stellen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar