Hallo iedereen,
Misschien een te simpele vraag, maar hier komt'ie:
Mijn Golfje is net afgekeurd voor de APK voor (ondermeer) teveel speling op de rechterfuseekogel. Nu wil ik deze zelf vervangen. Ik kan wel aardig sleutelen, al zeg ik het zelf. Nu heb ik dit nog nooit gedaan en hoopte dat iemand hier misschien een kleine ste-by-step kan geven.
O ja, ik heb geen speciale gereedschappen. Ik heb ergens gelezen dat je een fuseekogeltang nodig had...kan het ook zonder?
Alvast bedankt voor de hulp!
Paul Hamm
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je kan dit zeker zonder speciaal gereedschap.
Als je je wiel gedemonteerd hebt zet je eerst de bout van de fuseekogel zelf los. Je verwijderd de bout en duwt de draagarm naar beneden met een lange staaf tussen chassis en draagarm te plaatsen.
Daar waar de bout zit is een sleuf voorzien aan de pen van de kogel, indien de kogel niet goed loskomt tik je met een beitel tussen de sleuf to de kogel loskomt. vervolgens verwijder je de drie bouten in de draagarm en je fuseekogel kan er vanonder. Je zal wel je wagen terug moeten laten uitlijnen.
Verdikkeme! Nou heb ik voor een kapitaal aan gereedschap, maar laat ik nou net niet een fuseekogeltang hebben...............
Behandel fuseekogel speling bij dit type trouwens wel uiterst serieus, ik heb er al een aantal gezien waar de kogel uit elkaar gekomen was tijdens het rijden.
Restultaat is dat het wiel rijdende voort onder de auto verdwijnt, de deur aan desbetreffende kant niet meer open gaat doordat de A stijl weggedrukt wordt en de auto totaal onbestuurbaar rondtolt. 10 jaar terug gingen ze er al totaal loss op, dat zal nu niet anders zijn......
Dank jullie wel voor alle moeite! Ik heb hem inderdaad zonder problemen relatief makkelijk kunnen vervangen.
Tot het volgende probleem!
Paul
18 jaar
We zeiden het toch? hehehe
Ik denk dat de persoon die me dat vertelde dacht dat de kogel zelf uit de ophanging moest. Gelukkig kon je het plaatje met 3 boutjes losmaken.
Ik heb al een nieuw probleem, maar dat zet ik wel even in een nieuw topic
Groeten!
18 jaar
Dat systeem zie je bijna nooit meer, meestal kan de fusee losgenomen worden van de draagarm. De Kadetjes van rond 1972 hadden wel een fuseekogel die je met een brander heet moest stoken en dan snel een nieuwe erin. Klote werk, bah, gelukkig is dat nu gemakkelijker.
Sytze
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar