Volkswagen Jetta 1.6 benzine: galoppeert/slaat af

we hebben een Jetta met motorcode PN binnnengekregen met de klacht stationair galopperen en afslaan.De stationaire regelmotor was reeds vervangen, maar klacht kwam na een paar weken weer terug.Voetpakking bleek gescheurt en ook die is vervangen.Na een week kwam de auto weer terug met dezelfde klacht.Weet iemand of hij is uit te lezen en waar de aansluiting zit?

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (160) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Jetta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

jroumen (0) PRO, 20 jaar geleden



volgens mij moet hij bij de versnellingspook zitten de diagnose stekker,volgens snap-on is hij uit te lezen.

jroumen (0) PRO, 20 jaar geleden



ik heb nog eens gekeken voor de diagnosestekkerplaats deze kan ook bij de bobine zitten heb zelf nog nooit uitgelezen dus weet het niet zeker het zou dan een witte eenpinsstekker moeten zijn bij de bobine succes.

Siem Bijman (160) PRO, 20 jaar geleden

Heb ook gedacht aan de een-pinsaansluiting bij de bobine, maar vind hem niet.Ondertussen is de auto weer weg en ik zag op de problemcar-site ergens bij VW een opmerking van iemand die het had over de massa-aansluiting vanaf de akku naar de versnellingsbak die,vanwege de slechte verbinding wel eens elektronische storingen kon geven.Er stond bij dat bij de Vw Passat vanaf 1991 de massa-aansluiting verandert was vanwege de storingen en nu gemonteerd werd op de kop.Wij hebben een extra massa-aansluiting op de cilinderkop aangebracht en probleem was nu weer weg.Ook na een aantal ritten en zodoende eerst de klant de auto weer teruggegeven.

Siem Bijman (160) PRO, 20 jaar geleden

Klant kwam weer terug, maar nu met de klacht dat hij nog af en toe afslaat , maar vooral na de start.Als hij gelijk goed startte, geen probleem.Als hij niet goed in een keer startte het aslaan etc.

We hebben er een nieuwe sterke akku ingezet en tot nu toe - 3 week ong.- geen klacht meer gehad.

meussen.harmsen (0), 20 jaar geleden

Motorcode PN is uit te lezen m.b.v. eenvoudige middelen. Heb zelf zo'n "uitleesapparaatje" gemaakt. Motor is voorzien van electronisch gestuurde carburateur. Storingsgeheugen is alleen na bepaalde voorafgaande handelingen op te vragen en wordt gewist na uitzetten contact! Probleem moet zich dus voordoen tijdens proefrit en dan, zonder contact af te zetten, storingscode uitlezen.

Siem Bijman (160) PRO, 20 jaar geleden

Probleemauto is er nog steeds, maar na vervangen van de akku en de mededeling dat gezien de leeftijd van de auto er niet allerlei dingen vervangen kunnen worden zonder echte oorzaak gevonden te hebben rijd de klant nu zonder problemen.


Siem Bijman (160) PRO, 19 jaar geleden

Klant heeft de hele winter en voorjaar en zomer probleemloos rondgereden.Echter het wordt weer herfdt en de problemen komen weer terug.We hebben 2 weken terug weer een diagnose proberen te stellen en weer tijdens meten ging de nmotor goed lopen en wat we ook nog deden, het probleem kwam niet meer terug.
Deze week de auto weer gehad met weer het probleem van onregelmatig lopen en schokken.En de oplossing gevonden.Het blijkt dat de stekker op de computer op een aantal aansluitpennen groen uitgeslagen was.Ook was het redelijk vochtig daar in de buurt.Dit was dan ook de oorzaak, want de afvooer zat verstopt met natte bladeren en hoewel nu weer droog heeft de computer waarschijnlijk met een paar hoosbuien onder water gestaan en daardoor vorig jaar die problemen gegeven en nu door de corrosie op die aansluitpennen en de vocht wederom.
Achteraf stom om daar niet eerder aan te denken, maar ja...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.