auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Jetta 40 KW diesel: div vragen motor

Bouwjaar: 1987

Ik heb onlangs bovenstaande gekocht en binnen 2 wk de koppakking eruit geblazen. Nu wil ik weten of de motor van de Jetta gelijk is aan die van de golf en zo ja welke golf?

Tevens wil ik weten welke pakkingdikte ik zou moeten nemen en of er naast de distributie nog onderdelen zijn die aandacht nodig hebben bij een dergelijke reparatie-actie.

p.s. bestaat er een VW gerelateerde site met een manual?

Geplaatst door

gi-jan (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties


Ik heb de kop weer erop gemonteerd, en het probleem van de uitlaatveren overwonnen dankzij een achtervorkspanner van de HEMA en een lijmtang-dop constructie. Vervolgens de boel weer afgebouwd en lopen maar!

Er zijn nog wel een paar dingetje die ik nog wel moet doen, maar die uitgesteld zijn, maar bij een werkende auto nog wel de moeite waard zijn. (distr.riem, klepdekselpakking, kachelslangetje beetje dik e.d.)



gi-jan 0

21 jaar

de motor van golf diesel 40 kw type 2 van bj 84 tm 91 passen allemaal in jouw jetta,alleen zou ik wel voor een motor kiezen van af '86 i.v.m. hydr.klepstoters.

als antwoord op je vraag i.v.m. dikte koppakking het volgende zelfde dikte monteren dit kun je zien aan het aantal gaatjes in de koppakking aan de voorzijde in het midden wat uit de cyl.kop steekt.

bij het vervangen van de distr.riem ook de spanrol vervangen en de keerring + o-ring van de tussen-as vervangen(lekken vaak olie)


Jan 1983 0
badge

21 jaar

En heeft de distributie ook mogelijkheden tot het gebruik van stelboutjes voor het vastzetten van de brandstofpomp en de krukas. Hoe kan een straatsleutelaar op een praktische wijze de distributie weer op tijd zetten?



gi-jan 0

21 jaar

nee,je kunt dit niet met boutjes vastzetten

ik begrijp dat je dit nog nooit gedaan hebt bij een vw diesel

daarom adviseer ik,koop een vraagbaak bij de auto shop daar staat het precies in.



Jan 1983 0
badge

21 jaar

ok, zal ik naar uitkijken, maar ik hoop dat ik het op tijd zal redden. Is die tussenas die je bedoelt de tussenas van de brandstofpomp?

gi-jan 0

21 jaar

Je moet het geheel zodanig "op tijd" zetten dat je de volgende 3 punten hebt:

1 de stofdop van je wisselbak haal je los, nu net zo lang draaien tot je hier de markering ziet.

2 wanneer je het klepdeksel gedemonteerd hebt moet er nu een strip passen in de gleuf van de nokkenas. (strip moet dikte van gleuf zijn)

3 Als het goed is moet er een bout passen in het tandwiel van je brandstofpomp en het achterdeksel.

Wanneer je deze drie punten gelijktijdig goed hebt staan heb je een vast punt voor je distributieriem.

Let wel op na het monteren en spannen van de riem. Controleer door je motor nog een paar keer rond te draaien of deze vasste punten weer gelijktijdig in beeld komen. ZO niet => bijstellen.



Henk4404 0

21 jaar

Ik heb nu een vraagbaakje uit de bieb gehaald, en daarin staat tot mijn stomme verbazing dat nabewerking van de cilinderkop niet toegestaan is. Weet iemand waarom niet? Kan ik de kop nu niet laten vlakken en moet ie er zomaar er weer opgezet worden?

gi-jan 0

21 jaar

De kop mag/kan niet nabewerkt worden omdat de voorkamers gelijk met het oppervlak van de cylinderkop zitten.

Nog even over de dikte van de koppakking, het gebeurd nogal eens dat men om zeker te zijn maar meteen de dikste koppakking er tussen drukt. Wil je het echt zeker weten dan moet de overstand opgemeten worden.



Als je de kop al vlakt, mag je hem maar 0,1 mm vlakken, dit staat althans in de Autotools.

RoelV 0
badge

21 jaar

Vele merken autos raden het af om de kop te laten vlakken. Ga je naar een gespecialiseerd bedrijf, dan zullen die je vertellen dat je bijna iedere kop kunt laten vlakken, ook als deze gelijkliggende voorkamers heeft en ook als de fabrikant dit verbied. Let wel op de dikte van de koppakking.

a.heijnens 0

21 jaar

Vele merken auto´s raden het af om de kop te laten vlakken. Ga je naar een gespecialiseerd bedrijf, dan zullen die je vertellen dat je bijna iedere kop kunt laten vlakken, ook als deze gelijkliggende voorkamers heeft en ook als de fabrikant dit verbied. Let wel op de dikte van de koppakking.

a.heijnens 0

21 jaar

hmm. dat afstellen is me wel duidelijk zo. Er stonden merktekens op de riemwiel vd inspuitpomp en op de beschermkap, en op het huis van de pomp zelf, dus dat is duidelijk zo. Het is goed te zien dat er lekker veel interpretaties mogelijk zijn m.b.t. het al dan niet vlakken enzo. Helaas heb ik gisteren de kop eraf gehaald en gezien dat het vlakken helemaal niet meer van toepassing is. De kop heeft barstjes tussen de uit- en de inlaatkleppen. Ik denk dat het einde Jetta is, want voor een half jaartje apk vrij rijden heb ik geen nieuwe kop over (als dat het enige zou zijn...) Dus als laatste vraagje: Is er handel in gebruikte (diesel)cilinderkopjes van Jetta's(of Golf)?



gi-jan 0

21 jaar

hallo,de scheurtjes tussen de kleppen van een dieselkop komen vaak voor dit kan geen kwaad als ze maar niet te breed zijn,dit mag max.0,5 mm zijn,de lengte maak niet uit,als je binnen die 0,5 mm blijft kun je de kop zo weer monteren,je moet wel even controleren of er geen scheuren van de klep naar de voorkamer lopen dan is het einde verhaal!!

als je het niet vertrouwd laat dan de cyl.kop even controleren door een specialist. neem ook even de koppakking mee aan de hand daar van kunnen ze veel zien.


Jan 1983 0
badge

21 jaar

Hallo, ik heb de kop gecontroleerd op vlakheid en de scheurtjes. Ik denk dat ie er wel weer op kan, de scheurtjes vallen inderdaad mee, wel dat bij cil. 1 het scheurtje groter was dan bij cil.4. Ze waren alleen niet groot. De vlakheid was tussen de 0.05 en de 0.1 mm, dus wel ok. De pakking was enigzins rot, met name de koelwaterkanaaltjes, vooral bij de plaatjes van de verbrandingskamers. Wat mij ook is opgevallen dat er flinke klodders loctite (blauwe) aan beide kanten van de pakking gekliederd was, iets wat mij volkomen overbodig, mogelijk schadelijk lijkt omdat dan de hele motor (olie en koelwater) met deze zut vervuild raakt. Wel rijst mij de vraag of deze kloddertjes niet ergens anders in het (koel)systeem terecht zijn gekomen en of dat ook geen kwaad kan. Tijdens het rijden is de waterslang van het blok naar de pomp gesprongen en was de kont van de auto vanaf de uitlaat een grote natte bende. Ik ben nu benieuwd of er ergens anders nog meer kapot is.

gi-jan 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.