Volkswagen Polo: Gasintallatie vanzelf op benzine en valt uit.

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi Allen,

Ik heb een volkswagen polo uit 1995 met een necam/koltec gasinstallatie. Ik zit al enige tijd met een probleem: namelijk de auto slaat vanzelf over op benzine( dat weet ik doordat het rode lampje begint te knipperen op de schakelaar) en daarna wilt hij enige tijd niet meer over schakelen op gas. Na een tijdje doet hij het wel weer gewoon. Het gebeurt voornamelijk als ik een tijdje stil sta en de motor draait( bijv in de file). In de ochtenden start hij ook moeilijk op gas(het automatisch overschakelen van benzine naar gas). Dan hapert hij een beetje en als ik dan een paar keer hard op de gaspedaal druk doet hij het weer. Ik ben helemaal radeloos. Ben naar verschillende gasspecialisten geweest, maar een oplossing vinden doen ze niet. Het enige dat ik kwijt ben is me geld( ipv de problemen met de auto). ik ben in almere en in bunnik bij een gas specialist geweest. In almere hebben ze mij gasverdeler gereviseerd omdat ze dachten dat het daaraan lag omdat hij regelmatig uitviel. Binnen enkele dagen begon het probleem weer terug te komen. Toen benik naar bunnik geweest en daar hebben ze niks kunnen vinden. het enige dat ze doen is een paar schakelaartjes en slangen vervangen( en natuurlijk geld ontvangen). Mijn installatie is niet uit te lezen is me verteld dus k weet ook niet helemaal meer wat ik kan doen. Elke keer als ik naar een specialist ga doet de auto het weer normaal en worden er zomaar dingetjes vervangen. Als de problemen het na de reparatie zich blijven voordoen kan ik altijd terug komen zegge ze, maar dan heb je weer een w8tijd van een maand en willen ze weer geld zien. Ik ben echt helemaal radeloos dus als iemand me zou kunnen helpen zou ik heel blij zijn, want die gas'specialisten' weten het ook niet meer.
Mijn oom is zelf ook automonteur en heeft al heel wat dingen geprobeerd. Hij is niet gespecialliseerd in Lpg systemen maar kent de standaart kwalen wel. De verdamper heeft hij gecontroleerd en afgesteld(voor zover dat mogelijk was). De stappenmotor is ookgecontroleerd en werkt gwn goed( dat is bij mijn laatste bezoek aan de gasspecialist ook verteld). Ook heb ik de laatste tijd heel af en toe dat het lampje rood blijft branden en dat hij niet alleen knippert, maar dat de auto ook gwn uitvalt als ik geen gas geef. Wie zou mij alsjeblieft verder kunnen helpen? (Desnoods kom ik naar je toe, en wil ik er best voor betalen.)


Mvg

Duman

tr_tarik58

Geplaatst door tr_tarik58 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jopiekees (0) PRO, 15 jaar geleden

Deze LPG-installatie is uit te lezen via het grijze draadje achter de schakelaar. Knipper-code's en Lambdasignaal. Klinkt als een probleem met je lambdasonde. Ik denk dat de voorverwarming van je Lambdasonde defect is. Hij loopt immers slecht bij opwarmfase en in de file. Bij stationair draaien van de motor koelt Lambdasonde af. Is er al eens een nieuwe Lambdasonde in je auto gezet?

tr_tarik58 (0), 15 jaar geleden

De lampdasonde is al een keer vervangen volgens mij. Toen ik de auto net had gekocht( in middels 2jaar geleden). Als ik hem bij me oom in de garage uitlees geeft hij ook geen fout aan. Mijn lpg installatie heeft geen grijze draadje achter me schakelaar daarom kan ik de gasinstallatie ook niet uitlezen en dat is dan ook het vervelende er aan. Momenteel doet de installantie het nog slechter op gas. Als ik de gas-installatie aanzet doet hij het mischien hooguit een minuut en dan valt hij helemaal uit als ik geen gas geef of hij pakt soms de gas helemaal niet(als ik rijdend overschakel). ik word er moedeloos van. Op benzine doet hij het gewoon goed.
Nog andere mogelijkheden?

jopiekees (0) PRO, 15 jaar geleden

Bovenop het verdeelhuis (herkenbaar aan vier zwarte slangen) zit een stappenmotortje. Als de auto op LPG loopt, je hand op dat stappenmotortje leggen en iemand anders de auto uit laten zetten. De stappenmotor moet dan gaan tikken, hij is dan aan het resetten. Als dit niet gebeurt zit de stappenmotor vast, komt ook regelmatig voor. Tevens gaan Lambdasondes geregeld stuk, ook na vervanging, dus wees er wel zeker van dat je lambdasonde goed is.

tr_tarik58 (0), 15 jaar geleden

heb de stappenmotor gecontroleerd en hij tikte gewoon. Ook heb ik de lampdasonde vervangen. Hierna deed hij het 2 dagen goed en sinds vandaag doet hij het oppeens niet meer. Hij happert op gas en slaat af. Als ik de auto rijdend overschakel op gas pakt hij de gas niet( de auto doet nix meer als ik de gaspedaal indruk en dan sta ik gwn langzamerhand stil, of hij happert dan) en als ik hem dan weer op benzine zet(rijdend en stationair) pakt hij de gas weer wel en doet hij het normaal. Ook blijft het lampje(die normaal knippert als je gas op is) soms constant rood branden. Ik heb hem nog eens uitgelezen en hij geeft 'halgever mechaniek defect' aan, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Hylander4640 (0), 15 jaar geleden

Hetzelfde probleem gehad met een audi A4 1.6.
Was de schuif die in het verdeelhuis zit die stroef ging. Opengemaakt, schoongemaakt en ingespoten met een dun smeermiddel (WD40?).
Succes

tr_tarik58 (0), 15 jaar geleden

Heb de gasverdeler schoongemaakt en de schuif die erin zit ingesmeert met een smeermiddel. Het inhouden tijdens rijden op gas doet hij niet meer maar, echter loopt de auto stationair niet goed(motor trilt hard en soms gekke geluiden uit de uitlaat) en valt hij af en toe uit. Ook brand het lampje af en toe constant rood en als ik dan door rij word hij vanzelf weer oranje. Wat kan dat betekenen? en ik vermoed dat me verdamper ook niet goed is. Zou dat mogelijk zijn? Wat zijn meestal de kenmerken van een niet goed werkende verdamper?

tr_tarik58 (0), 15 jaar geleden

Het inhouden is weer terug gekomen en valt nog steeds uit.
Niemand die me kan of wil helpen?

jopiekees (0) PRO, 15 jaar geleden

Als het lampje constant rood brandt, heeft ie op dat moment een storing. Je hebt gezegd dat je oom de verdamper heeft afgesteld maar deze verdamper heeft een zeer gevoelige afstelling, als je zomaar ergens aan draait kan de balans verstoord raken en krijg je hem niet meer goed. Dan moet de verdamper afgesteld worden door een specialist. Deze verdampers gaan zelden stuk. Zoals ik je verhaal hoor (en heb doorgelezen) lijkt het toch een mengselregeling-verhaal. Je hebt de lambdasonde vernieuwd en toen was hij twee dagen goed. Dan is het toch duidelijk dat het in die richting gezocht moet worden? Was het een originele lambdasonde of imitatie? Imitatie-lambdasondes kun je net zo goed gelijk weggooien want die zijn absoluut niet betrouwbaar bij LPG-auto's. Probeer de signaal-draad van je lambdasonde te vinden, zo dicht mogelijk bij de lambdasonde. Dit is meestal een zwarte draad. Sluit een snelle multimeter aan op deze draad en meet dan ten opzicht van massa (minpool accu). Tijdens stationair draaien op LPG moet er dan een spanning van je lambdasonde afkomen tussen 0 en 1 volt (bij warme motor). Deze spanning gaat continue op en neer tussen 0 en 1 volt, dat is normaal. Des te meer toeren de motor maakt, des te meer wisselingen van 0 naar 1 volt je krijgt. Die gaan dan steeds sneller. Maar als je op die draad constant 0,2 of 0,0 of 0,9 meet, of een andere waarde die nagenoeg hetzelfde blijft, zit daar je probleem. Probeer dat maar eens en dan ben ik benieuwd, dan zal ik je opnieuw proberen te adviseren. Suc6

tr_tarik58 (0), 15 jaar geleden

Ik ben woensdag bij Kees uit Helvoirt geweest( van verdampere.nl). De stand van zaken zijn nu als volgt: De auto doet het rijdend nu op lpg gwn goed, alleen stationaar draaien doet hij niet lekker. Ook is het af en toe uitvallen nog steeds niet weg. Als de auto stationaar draait zie en voel je het toerental af en toe zakken(1 a 2 seconden). Hierbij gaat de auto even trillen en hersteld daarna soms vanzelf, maar valt dus soms ook uit. Kees heeft de lampdasonde gemeten en er bleek dat de lamdasonde niet regelde(de auto hield toen ook in tijdens gas geven, wat nu niet meer het geval is). Er bleek na heel wat meet werk een te hoge voltage naar de map-sensor te gaan. Hier heeft hij een weerstand tussen gezet en daarna kon de lampdasonde weer regelen(en met de lampdasonde was nix aan de hand). Ook heeft hij de verdeler nog een keer goed schoongemaakt en de drukken nog een x afgesteld. Na dit alles hebben we de auto stationair nog een paar keer laten draaien en viel daar ook een paar keer uit (tot grote ergenis van Kees). Ik rijd er nu weer een paar dagen mee en het probleem blijft zich nog steeds voordoen. Ik heb hem uitgelezen en hij geeft weer code 13(Geen Lambdasondesignaal) en 45(Mengsel langdurig te rijk). Echter als ik de auto uitlees als die stationaar draait zie ik dat de lamdasonde gewoon regelt(knippert rustig). De lampdasonde is origineel(maar wel van de sloop).

tr_tarik58 (0), 15 jaar geleden

Als ik de auto uitlees bij de garage geeft hij alleen als fout 'Halgever(in de ontseking) mechaniek defect.' maar dat is er al vanaf dat ik de auto al heb en de problemen waren er op het begin niet. Zou het daar aan kunnen liggen? Zou er ook iets kunnen zijn met de katalysotor? Ik ben ten einde raad.

CyberMaxx (0), 15 jaar geleden

PS: Ik had een nubira Daewoo/chevrolet met hiks en hoog verbruik. Het probleem lag bij de boordcomputer. Ik heb de boordcomputer nooit vervangen wegens veel te duur en heb ermee leren leven. Men zou eens een monitor erop moeten hangen als de motor op benzine draait. Misschien zitten de hiks er ook . Misschien is uw probleem ook op benzine maar valt hij net niet stil. Bij LPG wordt elke hapering alleen vergroot.

tr_tarik58 (0), 15 jaar geleden

Mischien een rare vraag maar wat bedoel je met boardcomputer? mijn auto heeft volgens mij geen eens een boardcomputer. Ook schakelt de auto tegenwoordig vanzelf weer over op benzine(ledje knippert) en schakeld dan heel moeilijk weer terug op gas(af en toe schakelaar aan uit zette).

Joppiekees zou me nog adviesen geven..

CyberMaxx (0), 15 jaar geleden

Awel tegenwoordig doet men aan tuning rechtstreeks op de motor en plaatst men geen extra chips meer. Ook leest men foutcodes uit met een toestelletje op je auto.

Als ik je ding zo lees, zou er wel één van je GAS-injectoren of hoe noemt zoiets kunnen haperen of lucht doorlaten. (Bij mij was dat zo rail met 4 stuks op, en 1tje ging er bij me ooit stuk) Dat kan zeker zo zijn, als het vroeger wel goed gewerkt heeft. Ik weet niet waar je woont maar LPG cars tessenderlo zou dat zeker kunnen oplossen. (google LPG cars )

Ikzelf woon in het Centrum van België en ik reed ooit eens >100km naar LPG cars op benzine. Maar het was tenminste opgelost. Dat is beter dan ettelijke kilometers met het probleem te blijven zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.