Passat TDI met pompverstuiver (motorkode ATJ) heeft na een lange rit plotseling vermindert vermogen.Na een tijdje doorgereden te zijn stopt men en even later bij het wegrijden een hels kabaal.Auto wordt bij ons in de werkplaats gebracht door de takeldienst.We demonteren de kop en dan blijkt dat er bij 1 cilinder beide kleppen zijn afgebroken onder aan de steel,vlak boven de klep.Natuurlijk heeft dat even zitten hameren en dus zuiger en kop naar zijn grootje.Volgens de specialisten duidt dit op een slecht werkende verstuiver.Ook is de zuigerbodem schoongespoeld en heel wat lichter als de andere 3 cilinders.
Wie van jullie heeft dit eerder meegemaakt en weet hoe dit is te voorkomen?Auto heeft 2 ton gelopen en is vorig jaar een nieuwe kop opgezet ivm een gebroken distributieriem.En het is een automaat, dus te hoog in toeren is vrijwel uitgesloten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kleppen breken normaal maar door een ding: oververhitting door het niet sluiten van de klep. Dit is weer te wijten aan een te hoge oliedruk of defecte klepstoter. Zou het laatste aan de hand zijn dan is het typisch dat het bij een cilinder met beide kleppen gebeurd is. Ik denk dus eerder aan het oliedrukprobleem. Zijn het de kleppen het dichtst bij het oliekanaal van de kop?
Verhoogde oliedruk komt voor door b.v. een vastzittende regelzuiger in de oliepomp of verstopte oliekanalen. Je moet het carter er toch af halen, dus zou de oliepomp zeker grondig inspecteren of vervangen.
Het schoonspoelen kan te verklaren zijn doordat er doorgereden is met verminderd vermogen (cilinder deed niet meer mee door compressieverlies) de verstuiver spuit dan diesel op de zuigerboden, maar verbrand niet, dat met deze hoge inspuitdrukken een combinatie tussen de hogedrukspuit en een glasparelcabine; en diesel weekt de roet nog aardig los ook.
Siem, nog een toevoeging, als de kleppen niet gesloten hebben zijn de aanligvlakken van de klep dof, als ze nog hoogglans zijn zou het probleem ergens anders aan liggen.
Harry, bedankt voor je reaktie.De kleppen zijn kapot van de 3e cilinder,terwijl het oliekanaal bij de eerste cilinder zit.(of 2 en 4)De aanligvlakken zijn hoogglans.Dus ik weet niet of je redenatie klopt, maar weet ook geen andere oorzaak of het moet dan een pompverstuiver zijn die niet korrekt inspuit.Ben nu op vakantie dus zal de komende 2 week niet kunnen reageren.
Prettige vakantie.....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar