Volkswagen Golf II : Geen spanning op de bobine.

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16V

Hallo allemaal! Graag advies/info over het volgende probleem: op de bobine van mijn VW Golf 2 van 1990 (1.8 liter motor, 16V, motorcode PL), heb ik sinds kort geen spanning meer. Zekeringen lijken in orde. Om te testen zou ik de bobine natuurlijk rechtstreeks 12 volt van de accu kunnen geven, maar ik weet niet zeker of dit zomaar kan. Ook bij de VW-dealer wisten ze dit niet zeker, er kan immers een inline weerstand ingebouwd zijn waardoor de auto wel op 12 volt start, maar overschakelt op bijv. 9.5 volt zodra de motor loopt. Kan iemand mij vertellen of ik veilig 12 volt op het pluscontact van de bobine kan zetten (al is het maar even om te zien of de auto dan wel start) of, nog beter, heeft iemand een bedradingsschema van een Golf GTI uit 1990, zodat ik zelf zou kunnen zien waarom er geen spanning meer op de plusdraad/draden staat? Wellicht ten overvloede: er komen 2 draden op de plus van de bobine, op beide staat nu geen spanning. Zijn dit normaliter alletwee spanningvoerende draden(bijv. 1 x 12 V en 1 x 9.5 V) of is dit gewoon een doorverbinding naar een andere gebruiker ergens anders in de auto? Beide komen uit de kabelboom en zijn dus origineel. Alle info of schema's zijn van harte welkom!

Ron

corvetteron

Geplaatst door corvetteron (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Geen probleem, maar wat je ook kunt doen is een andere bobine van de sloop halen, kost een schijntje desnoods van een andere auto uit de VAG groep, zijn veel dezelfde.
Doet die het dan ook niet dan weet je meteen dat er geen spanning opkomt .

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Indien er al geen spanning op komt te staan, hoef je ook geen andere bobine te halen om te testen.

Ik neem aan dat je een model ( Sigaar vorm ) hebt met 2 aansluitingen erop ? Of heb je er ene met een 3 polige stekker ? In het laatste geval is 1 massa, 2 signaal, 3 +

De ( geschakelde ) + zal dan komen van het contactslot.

Heb je ook geen spanning op de ontsteking ?

Ga eens naar : www.volkswagen.msk.ru en blader een beetje omlaag, klik links op : Engines en scroll omlaag, zoek je motor code op en kijk in de schema's die veelal in het Engels staan.

Gr Stefan

corvetteron (0), 13 jaar geleden

Zo, jij bent snel! Dank voor je snelle reactie. Maar mijn probleem is waarschijnlijk niet de bobine, maar het feit dat ik geen 12 volt op de plusdraad van de bobine heb. De bobine zelf is waarschijnlijk gewoon in orde. Weet jij, als ik besluit om rechtstreeks 12 volt van de accu op de pluspool van de bobine te zetten, hoe zwaar de zweefzekering moet zijn om de bobine veilig te kunnen testen? Als de auto dan wel loopt pak ik misschien wel een geschakelde plusdraad van onder het dashboard en trekt zelf een nieuwe draad met een zweefzekering naar de pluspool van de bobine totdat ik het echte probleem gevonden heb. En weet jij of de tweede draad op het pluscontact een doorverbinding is, of hoort deze draad normaliter ook spanning te voeren? Een schema zou handig zijn, kan iemand mij hier aan helpen?

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ron,

Volgens mij heb je mijn bericht over het hoofd gezien :)

Heb je een link geplaatst, het contact op de bobine die het dichtst bij het schutbord zit ( Dacht dat daar ook een groene kabel op zit ? ) is de geschakelde +

corvetteron (0), 13 jaar geleden

Hi Stefan! Nee, ik heb jouw berichtje niet over het hoofd gezien ik zat even op die Roemeense site om te zien of ik daar een schema van deze auto zou kunnen vinden. Is niet gelukt. Waarschijnlijk is de auto te oud, of ik heb niet goed gezocht. Mijn Roemeens is ook niet wat zou moeten zijn natuurlijk. Maar inderdaad heb ik de langwerpige bobine die tegen de firewall is gemonteerd. Dichtst bij de firewall zitten twee contacten (gekoppeld) waarop een witte plastic stekker is geschoven, zeg maar twee kabelschoentjes is 1 behuizing. De onderste van de twee contacten heeft twee draden waarvan een groene. Verder van de firewall af zit het pluscontact van de bobine met daarop een koperen plaatje met drie contactlipjes waarvan er twee benut worden. deze staan dus altijd met elkaar in verbinding. Ik weet alleen niet of beide draden (afwisselend) spanning voeren, of dat er altijd maar een spanningvoerende draad is en de andere gewoon een doorverbinding. En ja, ik heb wel spanning op het Hall-element, ik moet alleen nog even meten hoeveel. Ik ben momenteel niet bij de auto, maar van middag wel. Bedankt voor het meedenken trouwens.

Paulus8636 (0) PRO, 13 jaar geleden

De dubbelstekker waar ook de groene draad in zit gaat naar de ontstekingsmodule en de toerenteller. Op de andere aansluiting (ik dacht een zwarte met rode bies kun je via een 10A zekering spanning zetten vanaf de accu om te testen.

Gr.
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.