close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Geen trekkracht en max 140km/h

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20V ADR

Beste mensen,

Ben afgelopen zondag koningennacht naar duitsland geweest. Op de heenweg ging alles goed. Ook nog op de staart getrapt om te kijken of die ondanks de drie ton op de teller nog wat pit in huis heeft. Alles verliep goed, trekkracht en snelheid in orde.

Tien kilometer voordat ik thuis ben begint de auto in te houden. Toerental was overigens wel in orde en ook geen brandende lampjes. Mijn trekkracht is opeens weg en kan met moeite max 140km/h halen.

Omdat ik vanmiddag ook nog eens naar apeldoorn moest, heb ik de auto eerst naar de garage gebracht. Alles is uitgelezen, een aantal storingen op kaart maar geen duidelijke oorzaak. Er werd medegedeeld dat het aan een kapotte vacuumleiding kan liggen of de luchtmassameter. Kan pas volgende week maandag in behandeling genomen worden. Maar het probleem is dat ik as zondag ook nog een keer naar Duitsland moet.

Wat zou volgens jullie de ooraak kunnen zijn? Moet ik wachten op de garage? Of is het verstandig om zelf alvast een LMM te kopen. Voor 89 euro heeft de lokale grosier een inruil exemplaar. Wat is verstandig?

Graag zsm hulp, alvast bedankt..

Geplaatst door

CAN34 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat waren de storingen?

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

wat de storingen zijn is me niet verteld. Het was een a4 vol, een voor een streepten ze alles weg waarna er stuk of twee over bleven. Met daaruit de conclusie een lekke vacuumleiding of de luchtmassameter.

CAN34 0

17 jaar

Het zou kunnen natuurlijk de lmm of een vacuumslang (eerder de lmm),maar het zou ook wat anders kunnen zijn,bijv. de lambdasonde of de omschakelklep in inlaatspruitstuk,is nu moeilijk te zeggen omdat je niet de storingen kan vertellen,en vermogensverlies bij een benzinemotor komt ook niet vaak voor.
Wat ik altijd doe bij zoveel storingen is eerst alles wissen,gaan rijden en dan kijken welke storing/en er als eerste terugkomen,dan heb je een indicatie.

Ricky.

ricky 10
badge

17 jaar

Bedankt voor je reactie. Ze hebben ook alle storingen gewist. Denk dat het verstandig is om gewoon te wachten op de garage.

CAN34 0

17 jaar

Vandaag bij de garage geweest, alle waarden wat mogelijk zijn hebben ze nagemeten. Van cilindercompressie tot de waardes van de lambdasonde. Geen enkel afwijking kunnnen vinden, zelfs de LMM is vervangen maar geen resultaat. Volgens de garage is het nu zoeken naar de speld in hooiberg. Een optie zou kunnen zijn de katalysator die een maand geleden eronder is gezet.

De kat was nieuw en van het merk Bosal. De vraag nu is of het mogelijk is dat deze zo snel de geest begeeft.

Graag reacties...

CAN34 0

17 jaar

Is de tandriem niet versprongen,of de ketting tussen de nokkenassen?

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

Het lijkt me dan toch niet logisch dat de kleptiming en de druk in de cilinder en alle andere waarden van de motor zouden kloppen.

De dacht als laatste aan de kat, het zou verstopt kunnnen zitten waardoor de verbranding niet optimaal zou kunnnen zijn omdat die de gassen niet kwijt zou kunnnen raken. Anderzijds zou dit ook best kunnen, want het lijkt net alsof de motor wordt tegen gehouden (verzuipen). Overigens was met de brandstof toevoer e.d. wel alles in orde. Ik vind het een zeer vervelend probleem en weet haast niet meer wat ik ermee aan moet.

CAN34 0

17 jaar

is dit alleen op gas of benzine of allebei

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Geen verschil, op beide brandstoffen het zelfde.

CAN34 0

17 jaar

WAAR ZIJN DE PROFSSSSS!!!!!!

Zelfs de dealer komt er niet uit. Ben ook per vandaag € 300 lichter, heb een nieuwe kat geplaats maar geen baat. Komt tot 4000 toeren en max 140, niet verder. Trekkracht van niets waardoor zelfs een vrachtwagen inhalen bemoeilijkt wordt.

Is een verbrandde uitlaatklep een optie, in hoeverre zou je een klep dan merken. Anderzijds hoor je van iedereen wat, de een zegt ook nog dat het de stappenmoter kan zijn. Weet dus niet eens wat dat is.

Help aub!!!!! Heb geen zin om mijn motor open te laten maken, dan gaat die echt naar Polen ofzo!!!!!

CAN34 0

17 jaar

Ricky is een prof en gaf je ook een advies, over een versprongen distributieriem.

Als de riem versprongen is kan het prima zijn dat je nog goede compressie en lamdawaarde hebt, dat zegt dus niets.

Wat ik ook raar vind is dat het diagnoselampje nooit is gaan branden, terwijl je zegt dat het storingsgeheugen wel vol stond met storingen. Goede kans dat er nu nieuwe storingen in staan? Ik zou nog s laten uitlezen en t hier posten.

De dealer zou er toch wel uit moeten komen, die hebben de apparatuur en kennis om t op te kunnen sporen zou je zeggen. Maar helaas hoor je wel vaker het tegendeel..

Ik zou de riem bekijken en de storingen nogmaals uitlezen.

Groetjes Ronald.

rfbroek 0

17 jaar

Ongetwijfeld zal Ricky ook een prof zijn, maar bedoelde PROFS met meerdere reacties. (ook van anderen)

In ieder geval bedankt voor je reactie. De dealer vind het nu lijken op het zoeken van een speld in een hooibert. Dit is wat er letterlijk gezegd is. Of de storingsgeheugen vol was of niet, weet ik niet. Het enige wat ik te zien heb gekregen is een a4-tje vol met storingen. Tijdens de eerste diagnose zijn ze allemaal gewist, en pas na een week had ik de afspraak voor een nader onderzoek naar het probleem. De storing die bleef terug komen was een temperatuursensor o.i.d. en die hebben ze vervangen.

Kan ik de riem zelf bekijken en hoe kan ik zien of die versprongen is. Misschien is het heeeel erg zachte glog glog glog geluid wel daardoor (suggestie).

Begrijp me niet verkeerd maar voor iedere onderzoek moet je betalen, dus stel je dan voor hoe snel de kosten de pan uitreisen.

Nogmaals bedankt, en indien dit niet zelf na te checken is ga ik dit doorgeven aan de garage.

CAN34 0

17 jaar

Hebben ze na het vervangen van de temperatuursensor ook gecontoleerd of die storing vervolgens uitbleef?

Groetjes Ronald.

rfbroek 0

17 jaar

[quote=CAN34]Ongetwijfeld zal Ricky ook een prof zijn, maar bedoelde PROFS met meerdere reacties. (ook van anderen)

In ieder geval bedankt voor je reactie. De dealer vind het nu lijken op het zoeken van een speld in een hooibert. Dit is wat er letterlijk gezegd is. Of de storingsgeheugen vol was of niet, weet ik niet. Het enige wat ik te zien heb gekregen is een a4-tje vol met storingen. Tijdens de eerste diagnose zijn ze allemaal gewist, en pas na een week had ik de afspraak voor een nader onderzoek naar het probleem. De storing die bleef terug komen was een temperatuursensor o.i.d. en die hebben ze vervangen.

Kan ik de riem zelf bekijken en hoe kan ik zien of die versprongen is. Misschien is het heeeel erg zachte glog glog glog geluid wel daardoor (suggestie).

Begrijp me niet verkeerd maar voor iedere onderzoek moet je betalen, dus stel je dan voor hoe snel de kosten de pan uitreisen.

Nogmaals bedankt, en indien dit niet zelf na te checken is ga ik dit doorgeven aan de garage.[/quote]
Ik heb een keer gehad dat de ketting die de 2e nokkenas aandrijft (achterkant cyl. kop) versprongen was,dit kwam door een defecte versteller,alleen dit kun je alleen controleren door het kleppendeksel te verwijderen.
Misschien heeft Paul Kelder wel een plaatje voor je,omdat dit moeilijk uit te leggen is.
En anders leg je dit voor bij de garage,zeg niet dat dit het geval is,maar om het uit te sluiten zou ik dit wel even laten controleren.

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

Nou beste Rick. Ben vandaag langs een garage geweest hier in de buurt. Is een onafhankelijke garage. De monteur daar heeft ook her en der nagekeken. Zij hadden destijds ook de distributie vervangen, volgens hem zou er geen geval van verspringen zijn omdat de motor mooi stationair loopt, geen vreemde geluiden zijn en de toerenteller op een normale manier omhoog komt bij het gas geven.

Na een testrit kwam deze met het verhaal terug, dat het zou liggen aan de drukgroep, koppelingsplaat en druklager. Volgens hem komt de koppelingspedaal in de 5e versnelling en stil staand auto pas op echt echt het laatste punt omhoog.(heb het gezien, maar omdat je t gewend raakt merkte ik t zelf niet) Een ander kenmerk zou zijn dat de auto 4000 toeren zal maken op 120 a 140km/h en niet verder zal willen. Met daarbij koment veel geluid.

Heb hem verteld dat de koppeling pas pakweg zo'n 10.000 km geleden is vervangen tijdens mijn vakantie. Wat er expliciet is vervangen weet ik ook niet. Het enige wat ik weet is, dat het bestond uit twee ronde schijven. Volgens de monteur zou alles tegelijkertijd vervangen moeten worden en dat het daar aan kon liggen. Of aan het feit dat ik de auto te veel belast heb tijdens mijn ritje terug uit Duitsland. De vervangonderdelen waren van het merk LUK, wat volgens mij betrouwbaar is. Maar of de garage in mijn vakantieland wel te vertrouwen is dat weet ik niet. Het kunnen natuurlijk ook andere schijven in een LUK doos geweest zijn :-(

DUSSS.....Weer een andere diagnose en alleen maar nog meer verwarring voor mij.

Overigens is de auto door de dealer weer uitgelezen, geen storingen terug gekomen.

CAN34 0

17 jaar

Vind het maar een vreemd verhaal,jouw klacht zou kunnen als de koppeling slipt,maar slipt hij ook?? Heeft de monteur dat ook gezegd?
Want na 10000km koppeling stuk is wel heel erg snel!
Test het zelf even:In z'n 4 bij 50 km/h en dan volgas geven,gaan de toeren omhoog,maar niet echt de snelheid,dan ligt het aan de koppeling.
Of stilstaan met de handrem erop,en dan in z'n 3 of 4 optrekken met redelijk wat toeren (niet meer dan 1 of 2x proberen),blijft de motor draaien met de koppeling los,dan ligt het ook aan de koppeling,maar slaat de motor gelijk af en gaan de toeren niet sneller dan de snelheid,dan ligt het niet aan de koppeling.

Ricky,

ricky 10
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.