close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Geen vermogen

Bouwjaar: 1997

Hallo allemaal,

Zomaar plotseling veel vermogenverlies bij mijn Passat, echt van de ene dag op de andere.
Direct na het starten (alleen bij warme motor !) loopt het toerental hoog op met zwarte rook uit de uitlaat, om direct daarna terug te vallen naar 930 rpm. Dus alsof er tijdens het starten gas gegeven wordt.
De motor levert tijdens gewoon rijden over het gehele toerengebied weing vermogen. Het lijkt alsof hij nog het meest vermogen levert bij zo weinig mogelijk gas, bij volgas lijkt het minder. Bij stilstaan met draaiende motor en gasgeven is de turbo hoorbaar.
Zef gedaan: LMM losgehaald (met contact uit), gereden en geen verschil. Computer reset (accupool los) en geen verschil. LMM schoongespoten met spuitbus remmenreiniger en geen verschil.

Auto is gisteren uitgelezen. Behalve de door mij geinduceerde LMM fout zat er alleen een foutmelding in van het brandstofafsluitventiel (109), deze komt er na wissen van het geheugen weer in. Als echter de 109 via de externe computer wordt aangestuurd slaat de motor wel af.
LMM gaf een ietwat hoge stationaire waarde (+/- 470), maar liep gewoon op bij gasgeven naar +/- 800 gram.
Turbodruk loopt op naar (volgens de monteur) normale waardes.
Brandstof inspuiting is voldoende, staat alleen wat aan de late kant, 2,4.

Uit http://www.weetjewel.com/downloadmap/tdi... heb ik wat info kunnen halen, mogelijke oorzaken: 1. Injector zender (3e cilinder) G80, 2. Motor rpm sensor G28, 3. rem/ koppelings pendaal sensor F36 en F47, 4. injectie klep N108 en 5. Brandstof afsluitventiel 109.
Al deze defecten zorgen ervoor (volgens bovenstaande boekwerk)dat de motor in noodloop gaat.

Ik heb al een afspraak staan om de auto op de rollenbank te testen, maar dat is duur en ik voorzie een "try by error" tactiek van de garage, kost dus nog meer.


Wie-o-wie kan mij de oplossing aangeven???????????

Alvast dank voor het meedenken

Willy

Geplaatst door

Hylander4640 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi Willy, dit lijkt me dus een kwestie van stopklep vervangen,deze zal wel blijven hangen zodat er onvoldoende brandstof komt

kawa16166 0
badge

19 jaar

Hallo,

Even de stand tot dusver. Plotseling was de klacht eruit, zomaar tussen twee ritten in weer normaal vermogen. Foutzoeken wordt zo spokenjagen.
Auto is evengoed nog naar garage geweest. Uitgelezen, enige foutcode: brandstof stopklep. Klep is gedemonteerd en gecontroleerd, geen bijzonderheden. Alles schoongemaakt, inclusief kabel aansluiting en foutcode komt niet meer terug. Ra, ra politiepet. Misschien toch een overgangsweerstand? Geen idee, zit niets anders op dan afwachten.

Bedankt Kawa1 voor het meedenken.

Hylander4640 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.