hallo,
ik heb een golf4 met ajm motor had problemen met koelsysteem en turbodruk gaf boven 130kmph ook melding turbodruk over schreden.
acties koppakking vervangen turbo regelschuif schoongemaakt.dit werkt nu weer ,maar geen vermogen onder 2000 toeren (daar boven volgensmij ook niet genoeg)geen foutkode parameters uitgelezen met reverentie waardes (met gutman megamax) turbodruk komt goet mee luchtmassameter wijkt erg af geeft stationair al 450gr aan dit moet veel lager zijn.acties luchtmassa meter vervangen en nog een keer en een geleend van een andere auto .probleem blijft Help!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de mogelijkheid om hem met vagcom 'VCDS' uit te lezen ?
nee ik kan hem eventueel nog met snapon uitlezen.
[color=red] Geen "citeren" gebruiken als de tekst er juist boven staat[/color]
15 jaar
Als je luchtmassameter te VEEL aangeeft wijst dat op problemen met de egr. Mogelijjk verstopt en/of klemmend ventiel waardoor de egr open blijft staan.
N.B. Bij stationair zou de egr verder open moeten gaan om de luchtmassa goed te krijgen, maar mogelijk staat deze bij deellast weer te ver open.
ik heb de egr afgesloten met een dicht plaatje, of kan dat niet bij deze motor?
15 jaar
egr afsluiten met een plaatje kan wel ja, maar ik meen dat ie dan ook software matig (door bv vcds) voor 85% dicht gezet moet worden...
15 jaar
Als je geen foutcodes op de egr krijgt kan het kennelijk wel, maar dat had je niet vermeld.
Alleen tabellen of software die informatie geven over de luchtmassa die uitgelezen wordt gaan er wel vanuit dat de egr open is en zijn dus waardeloos.
Dus hoe weet je dat de luchtmassa te veel aangeeft bij stationair?
tja, ik vind de beste manier om een luchtmassa meter uit te lezen toch rijdend, en niet stationair... maar das persoonlijke mening... dus ik zou toch iemand met bv vag com ff rijdend laten uitlezen. 01-engine, 08-meetw blokken en dan kanaal 003.
15 jaar
ik heb met de computer eraan gereden met parameters inbeeld met referentie parameter erbij (zoals het volgens de computer zou moeten horen te zijn ) en dan wijkt tussen stationair en +/-2000 toeren erg af en dan komt hij in de buurt van wat hij wezen moet en begint dan ook weer te trekken.
15 jaar
ik heb verder geen foutcodes.en met mijn computer kan ik volgens mij niet de egr op85% zetten.
15 jaar
ik zou de luchtmassa meter gaan vervangen
reeds 2x gedaan plus 1 uit andere auto geleend werkt niet probleem blijft
15 jaar
Zoals ik al zei, referentiewaardes gaan er van uit dat de EGR Open is en niet afgesloten.
Logisch dat je af en toe meer zal meten dan de referentie in Vag-com.
450mg/slag is wat je verwacht met een afgesloten EGR. Luchtmassa lijkt me in orde, maar alleen rijdend meten geeft uitlsuitsel. (waarde bij 3000 RPM met pedaal op de plank moet 850mg/slag zijn)
http://www.geocities.com/tech4tdi/ :
At 900 RPM a 4 cilinder 4 stroke engine makes 900 RPM * 2 strokes/revolution * 60 minutes in one hour = 108,000 strokes. So if the ECU reads 480 mg/stroke at idle, it equals to 108,000 * 480e-6 = 52 kg/hour air flow. 480 mg/stroke is the value you should read with a 1.9L engine during idle when the EGR is closed.
Met te veel luchtmassa zou je ook niet te weinig vermogen hoeven hebben. Met te weinig lucht wel omdat de computer de max ingespoten hoeveelheid dan begrenst.
15 jaar
ik heb egr weer in werking gesteld luchtmassameter geeft nu weer normale waarde aan ,conclusie je kan de egr niet zomaar afsluiten bij deze motor.
maar probleem blijft geen vermogen zou het toch de turbo zijn?regelschuif gaat soepel heen en weer .en als ik hem aanstuur via computer beweegt hij goed.
15 jaar
Je kunt hem wel afsluiten, maar dan wijkt de luchtmassa af van de verwachte waarde. Afgezien dat je dan meer NOx uitstoot (niet goed voor milieu), is dit verder geen probleem. (roet wordt zelfs minder)
15 jaar
ok duidelijk, maar nu wat zal ik nu proberen??
15 jaar
Rijdend uitlezen en waardes hier posten.
15 jaar
Wanneer alles wat je uitleest goede waardes geven moet de compressie gemeten worden. Mij lijkt dat de turbo niet goed aangetrokken word.
Jos.
ik heb het probleem gevonden ondangs dat hij stationair goed liep enz bleek het probleem toch in de verstuivers te zitten deze vervangen
nu rijd hij weer goed !!
allemaal bedankt voor het mee denken.
gr Douwe
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar