Volkswagen Polo: geknetter + remprobleem?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

Ik had vroeger al eens een vraag gepost op deze website en nu heb ik terug een probleem met m'n auto, een VW Polo 1.4 van 1999.

Wat er gaande is begrijp ik niet. Zo'n twee uur geleden had ik een probleem bij het remmen. De auto slingerde, ik dacht aan een lekke band, stopte en keek, maar zag niks. Toen ik verder reed (zachtjes!) heb ik niks meer gemerkt.

Bij het thuiskomen hoorde ik een soort vreemd geknetter dat van achter leek te komen. Dit had ook gehoord voor het remprobleem zich voordeed.

Nu, eigenlijk weet ik niet wat er gaande is. Het geknetter - precies iets elektrisch - leek me uit een lamp te komen. Raar is wel dat ik tweemaal te laat was, van zodra ik uitgestapt was, was het geluid weg. De lampen voelden niet te warm aan, de banden evenmin.

Mijn vraag is nu wat dit kan zijn. Mogelijks was het schuiven bij het remmen slechts een waanidee, bedenk ik me nu. De weg lag er slecht bij, het had enorm geregend... Hoewel: ergens denk ik dat toch geschoven heb.

Dus samengevat: een eenmalig remprobleem en een soort geknetter. Misschien nog aanstippen dat ik bij het remprobleem de kachel maximaal op had. Kan het zijn dat dat de servo of wat dan ook deed oververhitten?

In ieder geval kijk ik uit naar jullie reacties. Eens het probleem verholpen post ik zeker wat er aan de hand was.

Dank bij voorbaat,

frederic1983

frederic1983

Geplaatst door frederic1983 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk dat de oplossing van het probleem veel minder ingewikkeld is dan de manier waarop je het duidelijk tracht te maken...

Slingeren tijdens het remmen duidt meestal op het loszitten van een achterwiel of de rdaagarm... Controleer eerst of alle wielbouten vastzitten, zo ja, Dan of alle wielen niet te veel speling hebben op hun lagers. en of de wieldraagarmen correct bevestigd zijn.. Ook kan er een silentbloc (rubber) losgeraakt of zelfs verdwenen zijn...

Het geknetter bij stilstaande auto?? en uitgeschakelde motor??? kan door de uitlaat veroorzaakt zijn.. en zal zich al eerder voorgedaan hebben zonder dat het opviel.

Schuiven tijdens het remmen?? komt door het blokkeren van een wiel. maar heeft eigenlijk nooit slingeren tot gevolg... Eenmalig blokkeren kan oa komen doordat er iets tussen schijf en blok is gekomen en als een wig heeft gewerkt en later weer op straat gevallen.. Als de polo nog trommels heeft op de achterwielen kan er ook een remvoering zijn losgelaten op een remschoen met het zelfde effect..

Een oververhitte servo kun je wel vergeten, evanals een oververhit achterlicht...

frederic1983 (0), 11 jaar geleden

Dag Cor,

Dank voor je antwoord. De garage heeft al eens vlug-vlug naar de auto gekeken maar niks gezien. Ik volg het op, en rij voorzichtig.

Het remprobleem was eenmalig. Ik denk niet dat de wielen loszitten, maar ik zal het opvolgen. De auto heeft idd nog trommelremmen achteraan.

De servopomp heeft er wellicht niks mee te maken dan? Mijn grote schrik is dat de pomp het plots zou begeven en dat ik dan ineens zonder sturing en zonder remmen zou zitten. Maar misschien kan dat niet. Ik weet het niet: ik ben een leek en weet niks van auto's. Ben zelfs niet zeker dat de remmen via de servopomp worden bediend.

We zien wel. Eens alles opgelost laat ik zeker weten wat er scheelde.

Frederic19836

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

ok, je hoeft niet bang te zijn.. Alle autos hebben al sinds bijna 40 jaar een gescheiden rem xysteem. dwz dat er twee afzonderlijke systemen zijn..1 van beide zal altijd wel werken als er onverhoopt iets functioneels stuk gaat... Als je altijd beide handen aan het stuur hebt zul je bij een moderne auto ook altijd controle over het sturen kunnen hebben. zeker tot je stil staat.. Natuurlijk moet je naar de garage gaan als je iets ongewoons bemerkt... Een goede monteur zal als hij na je verhaal een proefrit maakt en wat standaard controles doen je zekerheid kunnen verschaffen dat je veilig door kunt rijden of niet...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.