Volkswagen Polo 1.6 AEE: Geluid, trillen bij volledig insturen.

Bouwjaar: 1998

Hallo,

het betreft een polo 1.6 benzine AEE 90dkm uit 1998.

Ik zit al een tijdje met het volgende probleem. Wanneer ik volledig instuur in een bocht, of op een rotonde komt er uit de rechterwielkast een trillend geluid. Het is het best te vergelijken met het geluid wanneer je een gsm met trilalarm op de tafel hebt liggen en je wordt gebeld. (allicht een rare vergelijking maar dit geluid lijkt er het meest op)

Het geluid is dus alleen hoorbaar bij volledig insturen. Zowel naar rechts als links insturen. Wanneer de bocht ruim wordt aangesneden of in een flauwe bocht hoor je niks tot heeeel weinig. Met andere woorden wellicht hoe meer je instuurt hoe meer geluid (trillen).

Visuele inspectie(door mijzelf als leek zijnde) voor zovermogelijk (aanlopen, loszittende binnenkast, wiel etc) heeft niks opgeleverd.

Ik had al op problemcar, haynes gekeken wellicht, homonineet? Maar dat al bij 90dkm?

hartelijk dank.

Oscar

oscar82

Geplaatst door oscar82 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Is de riem die de stuurpomp aandrijft niet de oorzaak?? laat een ander eens volledig insturen terwijl je onder de motorkap kijkt en luistert. Zo ja, ffe 'n nieuwe multiriem halen, en neem een originele. Immitatie gaat zo weer piepende heen. Ook het niveau van de stuurolie controleren, te laag niveau kan deze klacht ook geven.

succes

vanzanten (0) PRO, 19 jaar geleden

ja hoor een homokneet kan ook bij 90 dkm wel stuk zijn, een homokneet maakt meestal een knakkerend geluid en niet trillend. maar zou best weleens homokneet kunnen zijn. trilt de auto ook in het stuur? als u optrekt trilt het stuur dan? zo ja trap dan eens de koppeling in. is het dan weg dan kan het best de homokneet zijn

oscar82 (0), 19 jaar geleden

@ Arie, de auto trilt niet in het stuur als ik optrek. Ik ga even kijken of het weg is wanneer ik in de bocht de koppeling intrap.

@ harry, enige tijd geleden heb ik wel de stuurbekrachtiging vloeistof bijgevuld om dat deze veel te laag stond. Staat nu tussen de min en max. wellicht dat dit er toch iets mee te maken heeft.

Ik heb alvast weer even wat om te proberen, bedankt.

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als je hebt moeten bijvullen is er voor 90% zeker een probleem in het stuurstysteem. De olie kan namelijk alleen verloren gaan door lekkage, en dit is uit den boze. (apk!!) Een pomp die langere tijd met te weinig vloeistof gedraaid heeft kan beschadigen. Lekkage opsporen en verhelpen is de remedie.

succes

oscar82 (0), 19 jaar geleden

@harry
Ik ga de pomp, leidingen nakijken op lekkage. De auto is enkele maanden geleden nog apk gekeurd en heb tot op heden nog geen sporen van lekkage op de oprit geconstateerd. maar het verdwijnt natuurlijk niet zomaar.

Nu las ik net in een ander topic, dat het ook nog wel eens iets met de schokbreker kan zijn (roestige toplager van de veerpoot).


PBleeker (0), 19 jaar geleden

Een roestig toplager geeft een knakkend geluid , hoor je niet alleen bij volledig insturen.

vanzanten (0) PRO, 19 jaar geleden

ik sluit mij aan bij harry, als de stuurbekrachtegings pomp heeft droog gestaan krijg je dit soort geluid ook. immers normaal geeft hij ook al een soort brom geluid als je tot aan het einde stuurt. als hij droog heeft gestaan zal hij gaan lageren en denk dat het geluid is wat jij hoort. jij geeft ook al aan dat het peil veelst te laag stond. succes

oscar82 (0), 19 jaar geleden

Bedankt iedereen voor de reacties,
Ik ga er nu inderaad ook vanuit dat het inderdaad de pomp is, als dat zo is,
betekent dat nu dat ik de gehele pomp moet vernieuwen, of kan ik hoogstwaarschijnlijk volstaan met het systeem, pomp te ontluchten? Als de pomp vervangen moet worden zal dat wel weer het nodige gaan kosten..







vanzanten (0) PRO, 19 jaar geleden

er zit niks anders op dan de pomp te vervangen, kijk eens op de sloop. anders wordt het een dure aangelegenheid. op de sloop kost hij tussen de 150,- en 200,-. succes

oscar82 (0), 19 jaar geleden

Wat bleek nu dat het trillen veroorzaakte? Er was een sportdemper ondergezet. Deze was niet ver genoeg ingekort. Daardoor trilde deze bij volledig insturen tegen eem hitteschild, hierdoor gingen er meer dingen trillen etc en leek het of de oorzaak rechtsvoorin zat.

Dit alles had de monteur van de plaatselijke garage binnen 5 min vastgesteld aan de hand van een korte proefrit.

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dat je dat dan nog hoort met zo'n sportdemper :-)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.