Volkswagen Passat: Gerammel bij linker voor wielkast

Bouwjaar: 1997

Het word volgens mij geen fijne feestdagen voor mij, zoals ik het hoor zijn er weer kosten opkomst bij mijn Passat. Als ik een bocht naar links neem en vervolgens weer het stuur terugdraai naar rechte stand hoor ik vanuit binnen in de auto een gerammel. Als ik het zelfde doe maar dan met raam open hoor ik een soort metaal tegen metaal rammelen net alsof je een stukje papier tussen de spaken van een fiets doet. Dit gebeurt alleen als je redelijk snel draait en rijd, op stationeer en langzaam draaien doet die niks. Pas geleden zijn mijn beide stuurkogels vervangen en is de auto uitgelijnd zou het daarmee iets te maken kunnen hebben. Mijn vader had het over de schokdempers, maar dit betwijfwel ik. Heeft iemand aub een mogelijke oorzaak voor mij. \
Alvast bedankt voor de reacties, en nog allen fijne dagen toegewenst.

ismail

Geplaatst door ismail (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

vaak zijn het de koppel stangen van stabilisator of een van de draag armen of stuur kogels moet je even naar de dealer gaan daar is een terug roep actie op draag armen moet je even vragen of jouw auto daar ook onder valt dan controleren ze dit gratis en bij speling op de voorste onderste (als het orgineel is )gratis nieuwe en gratis montage. vraag zowieso even ophanging controle

ismail (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de reactie, na dat ik het vandaag zelf heb nagekeken zag ik dat de pas vervangen stuurhoes weer gescheurd is. Door al het regenachtig weer is er dit keer helemaal geen vet meer over gebleven. Kon zo de lager zien en ook nog aanraken zonder dat mijn vinger vet werd. Ik denk dat de oorzaak hier aan kan liggen. Graag verneem ik verdere suggesties van jullie en weet iemand ook of het met opnieuw invetten en een nieuwe hoes eromheen weer verder kan, of moet ik een nieuwe wiellager erin laten zetten. Alvast bedankt

Audifreak763 (0) PRO, 19 jaar geleden

Heb je het nu over stuurhoezen of homokineten?.

ismail (0), 19 jaar geleden

Ik bedoelde de ashoes met de stuurhoes en het lijkt verdomd veel op de kenmerken van een homokineet die aan zijn einde is.

ismail (0), 19 jaar geleden

Nope net effe alles nog een keer nagekeken met een sterke lamp. De ashoes die pas geleden vervangen was lag eraf, aan een zijde is die niet goed vastgemaakt en heeft die los gelaten. Nu zie ik dus de lagers zitten waar helemaal geen vet meer op zit. Maar als ik nu naar de kenmerken kijk dus een kloppend geluid, lijkt het op de homokineet. En de homokineet zit toch ook vlakbij de ashoes of heb ik het nou verkeerd Jan?

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

De homokineet zit idd aan de wielkant van de as, hier zitten idd lagers in. Meestal zie je hem wel als je het wiel draait.

Soms zetten ze de rubbers vast met tireps ipv een klem, en gaan ze wellus los...

ismail (0), 19 jaar geleden

dus wat is het nou, de homokineet of de lager die helemaal zonder vet zit. Het was dus duidelijk zichtbaar dat het met
tireps is vastgezet ipv een klem

MartijnGR (0) PRO, 19 jaar geleden

Voor zover ik weet bestaat je homokineet uit een lager voor het draaien van de as met daarom heen kogels (soort lager, lijkt op je pols ;) ) die in elkaar kunnen draaien voor het sturen en inveren van het wiel.

Het vet slingert er uit tijdens het rijden en kan warm lopen op deze manier.

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

heb je de dealer ook even gebelt over die terug roep actie.

ismail (0), 19 jaar geleden

Daar ben ik voor de vakantie voor langs geweest, ze vonden dat alles ok was. In september kreeg ik tijdens de APK, te horen dat een van mijn draagarmen een aandachtspunt is. Ben niet terug naar dealer gegaan hiervoor, of had ik dat wel moeten doen mischien.

Vandaag ben ik terug naar de garage gegaan die de ashoes erop had gezet, alles is opnieuw ingevet en netjes dicht gemaakt. Maar de gerammel is er nog steeds, ik weet me god niet meer wat het kan zijn. Nu denk ik dat als het de wiellager geweest zou zijn dat het dan op rechte stukken ook een geluid zou moeten maken.

Je hoort het alleen als je een bocht naar links maakt en de auto dus kantelt. Je hoort het erger als je in de bocht gas geeft. Het kan van alles zijn, ik weet het niet meer.

Donderdag heb ik een afspraak bij de dealer voor het vervangen van een temperatuur sensor, kan dan ook meteen een ophangingcontrole vragen maar ik weet zeker dat ze dan geheid met een aantal punten naar voren komen.

Suggesties zijn nog altijd welkom.

wietse11996 (0) PRO, 19 jaar geleden

alvast veel suc6

ismail (0), 19 jaar geleden

PROBLEEM : Buitenste homokineet.
Het is vervangen en al het probleem is opgelost. Wel een dure grap zeg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.