Ik heb 2 defecte gloeibougies (nr 2 en nr 3). Motor start overigens nog zonder ook maar iets te merken.
Als ik het kleppendeksel losdraai, kunnen ze er dan zo uit met een pijpsleutel? Zitten er nog ringetjes onder of zo?
De gloeibougies zitten nogal diep en ik wil niet wat missen omdat het slecht te zien is.
Niet al te vast draaien begrijp ik. (15Nm)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Inderdaad niet te vast draaien en je kan ze zo vervangen , ik adviseer altijd om ze alle 4 te vervangen omdat die andere er binnenkort toch aan gaan komen.
Bedankt voor de snelle reaktie. Ga ze toch nog maar even vervangen voor de wintersport.
14 jaar
't Was inderdaad zeer eenvoudig te vervangen. Met een pijpsleuteltje heb je ze er zo uit en de nieuwe er weer in.
Ik merk geen verschil met starten, maar echt koud is het nog niet geweest.
Ze waren wel stuk, de weerstand was veel te hoog en ook uitlezen van het motormanagement gaf een melding.
Geen motormanagement lampje overigens. Het zou toch beter zijn als er een lampje ging branden als de
gloeibougies stuk zijn.
14 jaar
Heb je de gloeiers ook al eens getest op een accu om te kijken wat ze dan doen ?
14 jaar
[quote=stefan84]Heb je de gloeiers ook al eens getest op een accu om te kijken wat ze dan doen ?[/quote]
Dat zou ik niet doen met Accu testen want tegenwoordig worden de Gloeibougies met ongeveer 4/5 volt aangestuurd als je dat met 12v doet... dan kunnen gekke dingen gebeuren . pas op alstublieft.
het veiligste is gewoon op weerstand te meten.
Groetje Tiguan.
[quote=Tiguan]het veiligste is gewoon op weerstand te meten[/quote]
Dan nog kun je in de fout gaan...
Weerstandmeten zegt nog niet dat de gloeistift ook daadwerkelijk op de punt gloeit.
Gr. paul
[quote=stefan84]Heb je de gloeiers ook al eens getest op een accu om te kijken wat ze dan doen ?[/quote]
had je kunnen zien in autodata. gr john
Een ohmmeter geeft meer dan 100 ohm bij de defecte gloeibougies. Daarmee krijg je geen stroom door de gloeibougies en worden ze niet warm.
De nieuwe waren zeer laagohmig. Als je die rechtstreeks op een 12V accu aansluit, verwacht ik dat ze er vrijwel direct stuk gaan.
Als experiment (niet na doen, gevaarlijk!) heb ik een defecte gloeibougies via een 100W gloeilamp op een hoge spanning aangesloten 250Vac. (galvanisch gescheiden van het net natuurlijk)
Daarna deed het ding het weer. Hij leek hersteld. Bij 4.5V en 3.6A werd de punt weer orange.
Ik geloof niet dat dit een zinvol herstel is. Waarschijnlijk onbetrouwbaar en als het ding er toch uit moet om 'm te 'repareren', kun je hem beter vervangen.
Maar als experiment wel leuk. ;-)
14 jaar
kijk aan... dan kunnen we gloeiers bij jou ter revisie aanbieden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar