Goede avond,
ik heb een klein probleempje met mn golf 1 cabrio uit 1988; als ik hem 's ochtends start, loopt ie op 3 cilinders. Ook als ik gas geef, loopt ie op 3 cilinders. Pas na ongeveer +/- 30 seconden vind de 4e cilinder het tijd om ook lekker mee te gaan doen. Als ik vervolgens de auto een uurtje of 6 laat staan, loopt ie direct op 4 cilinders.
Verder loopt ie perfect, choke en toerental verhoging werken, ook stationair toerental is prima. (dus vacuumlek is denk ik zo goed als uitgesloten)
Recent vervangen:
- bougies
- bougiekabels
- rotor en rotorkap
- distributie
- riemen
- olie + filter
- luchtfilter
- benzinefilter
Nu weet ik dat de ontsteking opnieuw afgesteld moet worden, hij is iets verlopen. Nu heb ik zelf een ontstekingspistool, maar mn onstekingsverdeler zit muurvast in het blok?
Nu zal ik graag willen weten, waar het eventueel nog meer aan zou kunnen liggen, voordat ik de garage de onstekingsverdeler met beleid laat losslopen...
Nu heb ik er bosch super plus bougies inzitten, dit waren ngk's (van die 3-tanden), zal dat ook de oorzaak kunnen zijn?
Gr,
Stephan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Update:
ik heb de bougies vervangen door ngk's, de oude waren ook zweer zwart door roet
daarom heb ik de garage de carb laten afstellen, co stond ruim op 10%!!
ook de onsteking staat nu op tijd
nu blijf ie koud op 3 cilinders lopen, als ik gas geef maakt dat niet uit...
iemand enig idee wat er loos is? het is mn daily dus het is wel een vervelend probleem
Ik zou kijken welke cilinder er niet mee doet bij de koude start.
Met geisoleerde tang de bougiedoppen er 1 voor 1 eraf trekken en kijken of het toerental veranderd, bij de foute cilinder veranderd er niets in het toerental.
Dan weet je waar je zoeken moet.
Compressie meten / lektest geeft misschien een oorzaak.
Compressie meten op alle cilinders idd om te zien waarom deze ene niet lekker mee wil doen.
Kan een klepspelingprobleem zijn, maar ook drukverlies door slijtage is een verdachte.
Hoe zijn de bougiekabels? inwendige kontakten van de verdelerkap ?
Toch denk ik aan valse lucht. Het korte slangetje op het inlaatspruitstuk naar de rembooster scheurt nogal eens en dit is lastig te zien.
Sproei eens bij draaiende motor een beetje remmenreiniger rond het inlaatspruitstuk. Als de motor hierop reageert, sneller gaat lopen, of afslaat heb je bingo.
Gr.
Paul
Ik heb vandaag de bougies eruit gedraait, ze zater er keurig uit
Ook kon ik geen nattigheid vinden in de clinders (dacht namelijk eerst aan een lekke koppakking, waardoor eventueel koelvloeistof in de clinders kunnen lekken)
Ik ben er net achter gekomen dat er mij mij geen kabel van het kleppendeksel naar de bobine gaat.... zal ff een kabeltje fabriceren en kijken of dat helpt.
@c.jonker bougiekabels zijn splinternieuw, net als de rotor en verdelerkap
compressiemeten heb ik helaas nog geen nanometer voor, die haal ik van de week op
12 jaar
Helaas was het ontbrekende massakabeltje te mooi om waard te zijn...
Ik heb het golfje gestart, en de eerste paar seconden liep hij prima...
Echter daarna liep hij weer op 3 cilinders; toen heb ik hem afgezet en opnieuw de bougies eruit gehaalt...
Op de zuiger van een aantal cilinders lag een plasje zwarte vloeistof, na een smaaktest bleek dit olie te zijn :(
Ik heb nog niet zo veel ervaring met het sleutelen aan auto's, maar dit lijkt mij toch niet goed?
Zover ik weet kan olie op 3 manieren in de cilinders komen:
* koppakking
* lekkage langs de kleppen
* lekkage langs de zuigers
nu ziet de koelvloeistof er nog keurig rood uit, dus ik vrees voor een van de onderste
12 jaar
Wat ik al eerder voorstelde meet eens compressie en doe een indien nodig lektest wordt je veel wijzer van dan van allerlei gegok.
des te meer reden om idd compressie te meten, olie op de zuigers is idd niet goed !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar