hallo,
ik heb een golf 1 td met blok van golf 2 td 1600 type jr.
ik had van de zomer geen oliedruk bij warme motor. klepstoters tikten abnormaal hard.. dus blok eruit. volgens beun zagen de lagers er van onder goed uit. blok eruit.. bleek dat de oliepompaslagers eruit lagen. er zat ook zacht metaal in de carterpan, dus die lagers vervangen, + koppakking, koppeling. motorsteunen d riem. blok er weer in.
nu rijd ik alweer 2 maandjes rond maar maak me toch zorgen om de oliedruk.. heb een oliedrukmeter gemonteerd.
koud 5 bar, verder gaat de meter niet.
olie 80 graden celsius, druk net 2 bar.. bij 2000 toeren/m
olie 90 graden druk 1.6 graden bij 2000..
olie 100 graden druk 1.4/1.5 bij 2000 toeren
als ik bij 90 graden 2500 toeren draai heb ik ook 2 bar.
ik heb nog geen nieuwe oliepomp gemonteerd.
kan deze na 200000 km versleten zijn, gezien het feit dat er ook lagerresten in carterpan hebben gezeten.
de inspuitpomp is door bosch afgesteld, verstuivers en gloeiersgecontroleerd.
zijn deze waarden te laag, de motor klinkt verder wel prima, echter klepstoters nog steeds heel licht hoorbaar. geen olieverbruik, start prima, geen blauwe/zwarte rook. ook geen temp problemen bij normale belasting.
vraag is dus;
is de oliedruk te laag en heeft het zin om de oliepomp te vervangen.
heeft het zin om dikkere olie te gebruiken om de druk wat hoger te houden of wordt de boel dan niet voldoende gesmeerd. heb nu 15 w 40 half synth.
als je nog niet afgehaakt bent na dit lange verhaal..
kom met een goed advies, nog een keer dat blok onnodig eruit kan ik niet meer dokken als student...
alvast bedankt, groeten, bram
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dat snap ik nu niet je haalt een motor uit elkaar vindt er matriaal in carter dus in de olie deze deeltjes (mischien kleine) zijn opgezogen door de olepomp en door de motor gestuurd
dan verwacht ik ook schade aan de pomp deze werkt op de passende werking dus als er beschadiging op treed dan zal de druk cq opbrengst minder zijn en als de opbrengst minder is is er ook minder smering,
Ik heb vroeger verschillende moteren gereviseerd maar liet altijd de pomp door een gespecaliseerd berdijf testen op werking
p.s de waarden weet ik niet zo uit mijn hoofd je kan als noodmiddel wel een toevoeging ingooien
succes jan
geen dikkere olie erin doen echt niet, gewoon een nieuwe pomp monteren weet je zeker dat dat t niet is, zonder goeie oliepomp vaart geen auto wel :-)), straks loopt je motor kapot en kun je opnieuw beginnen
maakt het daarbij uit of ik een org vw pomp monteer 165 euro
of eentje van de havam of fabrikant laso monteer.
heb es rondgekeken. is het vervangen van die pomp slechts een kwestie van pan er af en dan 2 boutjes losdraaien en de oliepomp vervangen of zijn dat weer mooie verhaaltjes, als het zo simpel is ga ik het zelf doen,
alvast bedankt
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar