close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : Golf 2 1.6 GTD koudstart is zeer slecht

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 GTD

Beste, sinds kort start mijn auto zeer slecht als ie koud staat. Warme start is geen probleem. Motor loopt mooi stationair, trekkracht is nog hetzelfde, dus denk ik niet aan de gloeikaarsen. De poelie op de alternator is wel zwaar ingelopen. Als ik de motor dan toch aan de praat heb gekregen gaat de toerentelmeter soms naar 4 à 500 toeren per minuut terwijl de motor zelf mooi blijft draaien. Ook al ik dan vertrek blijft de meter staan met een geweldig gepiep onder de motorkap (één of andere poelie die blijft hangen denk ik). Als de auto gewoon stationair staat te draaien zie je het lampje van de batterij lichtjes oplichten. Als ik aan het rijden ben (en alles is terug normaal) en ik laat de interval van de ruitenwissers gaan, dan gaan deze constant (interval doet ie dus niet meer) en als ik dan tegelijkertijd de richtingaanwijzers aansteek dan stoppen de ruitenwissers. Hetzelfde fenomeen als ik op mijn rem trap (activatie van de remlichten = stroom verminderen tegenover de ruitenwissers).
Zou het probleem hier bij de alternator kunnen liggen dat ie de batterij niet voldoende oplaadt, waardoor de auto bij koudstart te weinig stroom krijgt om te kunnen aanslaan ?
Alvast bedankt en vriendelijke groeten.

Geplaatst door

Siouxie (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hele beschrijving wijst er op dat de dynamoriem niet strak genoeg staat en dus slipt. Vandaar het gepeip, het brandende controle lampje enz. Daardoor wordt de accu ook niet voldoende bijgeladen. Riem vervangen en goed op spanning zetten.
V.w.b. het starten: controleer of er spanning komt bij de gloeibougies wanneer de motor op contact wordt gezet. Indien er wel spanning komt: controleer toch de gloeibougies. Die zijn nodig voor de koudstart, niet voor trekkracht of stationair toerental.
Nou weet ik niet of deze al hydrolische klepstoters heeft anders kan ook de klepspeling nog van invloed zijn.
Indien er geen spanning komt: controleer de gloeizekering.

moderator 0
badge

12 jaar

@ Moderator : Stand van zaken : V-riem vervangen, aangespannen en loopwiel op de alternator vervangen (was volledig ingesleten en heb nog een 2-dehands op de kop kunnen tikken die wel nog goed was). Auto daarna gestart maar volgende raar fenomeen : hij startte redelijk goed, toerental gewoon stationair maar batterijlamp bleef branden. Toen ik daarna eens goed het gaspedaal induwde ging na een aantal seconden het lampje van de batterij uit maar viel de toerenteller op nul. Als ik op het gaspedaal duw en ik laat de motor goed in toeren gaan, dan duidt ie opeens wel zijn toerental weer aan. Laat ik het pedaal los dan gaat de toerenteller direkt naar nul. Wat zou hier het probleem kunnen zijn ?? Deze namiddag rij ik eerst om een andere batterij en ga zien of het dan nog zo is. De kooltjes van de alternator zijn nog in redelijk goede staat. Iemand enig idee ??? Alvast bedankt. Greetz.

Siouxie 0

12 jaar

Toerenteller is een bekend probleem, corrosie o de W aansluiting van de dynamo, meestal alleen te verhelpen door een nieuwe schuifstekker op de kabel te monteren.

startprobleem, als de gloeipitten goed zijn heb je de volgende 2 opties over:

timing brandstofpomp (het meest waarschijnlijk)
verstuivers pissen. (dat is met een ton of 2 tot 2,5 meestal wel over)

audia4 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.