Mijn golf 3 AEE 1.6 heeft een rateltje ergens zitten.
Ik weet dat er meerdere topics hierover zijn maar die dekken allemaal net niet wat er bij mij aan de hand is.
Het zit zo:
Als ik de koppeling op laat komen en gas geef dan hoor je een ratelend geluid vanuit de voorkant van de auto komen.
Ook wanneer je constante snelheden rijd, en vervolgens gas geeft is het goed te horen.
Het is alleen wanneer ik gas geef. Vooral in de 1e, 2e en 3e versnelling maar in de 4 en 5 hoor je het ook maar net iets minder.
Laat je vervolgens gas los, dan is het geluid als sneeuw voor de zon verdwenen.
Ook bij constante snelheden is het niet te horen.
Stationair is het niet te horen en met de versnellingsbak in zijn vrij en dan gas geven is ook niks te horen.
Wat heb ik al geprobeerd:
In de bochten hoor je het niet, of word het niet erger ( geen homokineet dus ? )
Ook de hele uitlaat behalve spruitstuk is vervangen ( er zit geen hitteschild meer op de katalysator, dus dat kan het niet meer zijn )
Ik heb mijn auto opgekrikt en als ik aan 1 van de voorwielen draai, zit er speling op de wiel t.o.v de aandrijfas.
met andere woorden, als je de aandrijfas vastpakt en dan aan het wiel draaid voel je dat er een beetje speling zit. De aandrijfas voel je een fractie later draaien dan het wiel. Ook hoor je een soort 'klak' geluid wanneer de aandrijfas dan begint mee te draaien.
Mag dit ?
Kort samengevat:
Geluid aanwezig:
- bij versnellen, ongeacht welke versnelling
- optrekken vanuit stilstand
Geluid afwezig of verdwijnt wanneer:
- rijden met constante snelheid
- gas loslaten wanneer je het geluid hoord
- bij koppeling ingetrapt ( stationair of rijdend )
- bij gasgeven in zijn vrij of met koppeling ingetrapt
Wie kan me helpen ? Ik zit er al een tijdje mee...
Wie weet wat het is. Het is echt een Prrrrrrrrrrrrrrrr..... geluid, mega anoying !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
beetje spelling mag hij hebben maar dat is moeilijk voor mij in te schatten vanaf hier
kan zijn dat de aandrijfas inderdaad is
laat door een bedrijf even naar kijken of de as goed is
maar in simplste geval ligt ergens een hitteschild te trillen
bij mij focus heb ik het zelfde tussen 2500 en 3200rpm trilt de hitteschild van mij spruitstuk
ook alleen met optrekken en nooit anders
Het is zowiezo niet de katalysator. Ik heb de hele uitlaat vervangen door een nieuwe.
Inclusief de katalysator. Daar heb ik het hitteschild vanaf gehaald, dus dat kan het niet zijn.
14 jaar
Ter aanvulling op mijn beschrijving:
Ik heb mijn auto opgekrikt en als ik aan 1 van de voorwielen draai, hoor je wat knakken.
Ik heb 2 filmpje's gemaakt, hier zijn de links:
Deze is van het wiel linksvoor:
http://www.youtube.com/watch?v=KRWKvPrRi...
En deze is van het wiel rechtsvoor:
http://www.youtube.com/watch?v=i0-wHUbHi...
De rechtsvoor is voor mijn gevoel minder erg, maar bij die links hoor je echt steeds, krak, krak.
Als je het wiel gewoon rond blijft draaien hoor je niks. Het is er dus alleen met het in beweging zetten van het wiel.
14 jaar
dat is inderdaad niet normaal
je zou kunnen kijken of je aandrijfas op de naaf goed zit
en de naaf die uit de versnellingsbak komt ook
zitten 6 bouten en 3 plaatjes om de as vast te zetten aan de naaf
in het ergste geval is het dat de vertanding van de naaf weg is of die van de diffrentieel in de bak (waar de naaf ingrijpt)
homokineet moet ook gecontroleerd worden
slimste is een keer zo hoog zetten dat je eronder kunt liggen of beter staan en dan kijken
Als je op deze manier aan je wiel gaat draaien dan hoor je altijd bijgeluiden,dat is normaal,maar is het geluid hard genoeg dat je het opneemt tijdens rijden zodat wij dat dan kunnen horen?
Ik vermoed zo even 123 gezegd een probleem met je versnellingsbak inwendig.
Probleem is: wanneer je je auto opkrikt, til je de auto "uit zijn veren" en worden alle delen ANDERS belast dan bij ruststand op de wielen.
Probeer op een brug te checken.
Ik ben bang dat ricky in dezelfde richting denkt als ik...
14 jaar
Dat denk ik ook,je hebt altijd bijgeluiden als je een overbrenging onbellast in de lucht laat draaien of er zelf een slinger aan geeft,ik zeg niet dat het geluid van de topicstarter goed is maar bijgeluiden heb je altijd.Ik wil het wel eens horen tijdens rijden.
Ik stel het zeer op prijs dat jullie meedenken.
Ik ga proberen het geluid op te nemen, zo snel mogelijk.
Het is alleen wel zo dat het niet super hard te horen is binnenin de auto.
Tenminste wel voor mij, maar ik weet niet of mijn camera zo goed is dat hij het geluid kan waarnemen.
Zeker omdat op een gegeven moment het ratel-geluid overstemd word door het motorgeluid.
14 jaar
Ik zou zeggen probeer het gewoon,want bijgeluiden zijn moeilijk te beoordelen via de pc en misschien staat het er wel goed op.
ik draai regelmatig aan het wiel maar dan mag je nooit zo'n geluid horen
als je wiel onbelast draaid staan er inderdaad geen krachten op de onderdelen maar als je dit geluid hoort wordt je ook niet vrolijk van
Ik hoor het meestal altijd wel Werner..
Krik hem eens omhoog en pak het voorwiel vast en beweeg eens wat heen en weer, je zult nu altijd wel wat horen ( aandrijfas of uit de bak )
13 jaar
bij geen een peugeot en bij mijn auto heb ik dit gehoort zo als het hier is
klinkt als flink wat spelling
spelling zit er altijd wel op maar dit vindt ik teveel en de klank belooft ook niet veel goed
ben bang voor de bak
Geluiden blijven altijd lastig, zeker achter de pc, daarbij..het geluid dat opgenomen is door een camera klinkt vaak erger ( anders ) dan in werkelijkheid..
Het geluid lijkt idd uit de bak te komen ( lager / tandwiel ) maar heb het al vaker gehoord in deze toestand en geen probleem ermee gehad, ook niks te horen tijdens het rijden, waarschijnlijk hoor je het geluid ook als je hem in bv de 5e versnelling zet met motor uit en dan de auto wat naar voor / achter duwt..
13 jaar
[quote=stefan84]Geluiden blijven altijd lastig, zeker achter de pc, daarbij..het geluid dat opgenomen is door een camera klinkt vaak erger ( anders ) dan in werkelijkheid..
Het geluid lijkt idd uit de bak te komen ( lager / tandwiel ) maar heb het al vaker gehoord in deze toestand en geen probleem ermee gehad, ook niks te horen tijdens het rijden, waarschijnlijk hoor je het geluid ook als je hem in bv de 5e versnelling zet met motor uit en dan de auto wat naar voor / achter duwt..[/quote]
Het negeren van mechanisch ongewone geluiden zorgt in de regel op de langere termijn voor hogere onkosten.
Ieder zijn meug...
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar