close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : Golf 3 wordt te heet

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Mensen,

Ik heb een probleem met mijn VW Golf 3 Uit 1996.
De temperatuurmeter geeft aan dat de temperatuur soms wel stijgt tot 110 graden.
Nou ben ik er achter gekomen dat mijn koelvin pas aanslaat bij ongeveer 108 graden.
Ik heb de twee temperatuur sensors al vervangen maar probleem is nog steeds niet opgelost.
Ook ontstaat er redelijk veel druk in de koelvloeistof tank.

Weet iemand wat ik hier nog aan zou kunnen doen?

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema

Geplaatst door

zwans (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Thermocontact in de radiatuur controleren. meestal wordt de themperatuur hierop aangegeven.

Ok, en waar zit dit thermocontact en hoe kan ik deze herkennen?
En hoe herken ik of hier een probleem in zit?

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema

zwans 0

13 jaar

in de buurt van de onderste waterslang. misschien aan de andere kant. sleutel 30 denk ik.

[quote=cor van jaarsveld]Thermocontact in de radiatuur controleren. meestal wordt de themperatuur hierop aangegeven.[/quote]
deze bedient de koelventilator en de temp wordt door een andere sensor aangegeven (toch)

jan5047 0
badge

13 jaar

Goed gezien. Ik dacht dat je de temperatuur op de betreffende plekken had gemeten. Ondanks dat je de sensor van de meter en ook die van het motormanagment heb vervangenm, kan het zijn dat de meter op het dashbord een verkeerde waarde aangeeft. Het kan ook zijn dat de temperatuur in de radiatuur te veel lager licht dan die van de cilinderkop. In dat geval circuleert de koelvloeistof onvoldoende snel. Daar kunnen oa twee oorzaken van zijn. of de waterompschoep draait niet voldoende of er is een verstopping in het koelsysteem. De verstopping kan komen door de thermostaat die onvoldoende open gaat of door bagger in de koevloeistof. Het onvoldoemde werken van de waterpomp is daar weer een gevolg van, Daarnaast kan de waterpompschoep los op de as zitten en zodoende slippen. meestal hoor je dat. Maar het kan heel goed dat je niets hoort. bij een buitenluchtdruk van 78 milibar kookt water bij 100 graden. Je kunt eenvoudig controleren of de meter goed is. door de motor zonder dop te laten draaien. Gaat hij koken voor de vin inslaat is de meter in orde. Als hij kookt direct de dop er vast opdraaien om schade te voorkomen.

Ok, dat is al weer een heleboel informatie. De koelvloeistof wordt wel rondgepompt volgens de garage dus... het thermocontact bij de radiateur onder de koelvloeistofslang heb ik vervangen door een nieuwe dus lijkt me sterk dat het daar aan ligt. Verder ontstaat er erg veel druk in het koelvloeistofvat. Wanneer ik de dop er af draai wanneer de auto flink op temperatuur is spuit de koelvloeistof er werkelijk uit! Misschien dat dat nog een aanwijzing is? Daarnaast zoek ik ook nog een verklaring voor het feit dat m'n vin te laat aanslaat. hij is dus niet kapot want hij gaat bij 108 graden op de dashboardmeter wel draaien maar dit zou eigenlijk bij 90-95 graden moeten zijn, toch?

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema

zwans 0

13 jaar

Ronald, op dat thermocontact staat de temperatuur waarbij hij schakelt. Heb je de oude nog? Maak hem eens schoon met een staalborstel. Waarschijnlijk is dat bv 92 graden maar het kan ook 97 graden zijn. Als het 97 graden is lijkt er niet zoveel mis te zijn. als het 92 is dan is er toch slechte circulatie. Je moet je voorstellen dat het schoepenwieltje van de pomp van ander materiaal is dan de as waar hij op geklemd zit. als beiden warm worden kan de schoep doordat hij meer uitzet dan de as los gaan zitten. Als alles koud is klemt hij weer. Echter, als de schoep langs de as scuift bi hitte zal hij gaan slijten en uiteindelijk helemaal niet meer klemmen. Dat is het zaak om de pomp te gaan vervangen. Als je altijd in de buurt van huis rijdt kom je dan best nog thuis zeker als je de auto onderweg laat afkoelen.

De druk welke op het systeem komt hoeft niet zo vreemd te zijn. Als de overdrudop niet verstopt is en je verliest geen koelvloeistof is er niets mis mee. Vloeistof zet uit bij verhitting en bouwt dus druk op. Dus wel even hijken of de klepjes in de dop schoon zijn. Er zit ook een onderdrukklepje in. Deze kun e controleren door aan het gaatje te zuigen wat aan de binnenkant van de dop zit. je merkt dat er een klepje opengaat waardoor je lucht kan zuigen is dat in orde. ik hoor nog wel van je

De verstopping in de radiateur komt voor bij aluminium koelblokken (zilvergrijze) Als die een paar dagen zonder koelvloeistof gestaan hebben gaan ze inwendig oxideren. (grijze poeder) Na het vullen kan die oxidatie zich verzamelen in de nauwe pijpjes waardoor de radiateur verstopt raakt. Bij dat type radiateur heeft doorspoelen geen zin. omdat je daardoor er voor zorgt dat hij opnieuw gaat roesten. Dan moet er een ander in. Controleren doe je als volgt. Houdt, a;s je zeker weet dat de thermostaat open seaat bij warme motor de govenste en de onderste waterslang omklemd. (is misschien te heet voor jouw handen?) Laat iemand anders plotseling gas geven tot bv 3000 toeren en direcy weer los laten. Als je nu merkt dat de bovenste slang even kijhard wordt en de onderste slap is de radiateur inwendig verstopt.

Ok, het feit is dus dat de koelvloeistof niet snel genoeg door het systeem vloeit wat 2 redenen kan hebben namelijk,

- De schoep in de waterpomp is gaan slijten waardoor de koelvloeistof niet snel genoeg kan worden rondgepompt.
- Er zit een verstopping in de radiateur.

Zit deze verstopping per se in de radiateur of kan deze ook ergens anders zitten?
Ik ga er vandaag weer mee aan de slag met iemand van de garage dus we zullen zien... Ik laat het hier wel horen...

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema

zwans 0

13 jaar

Dat de schoep slit heb ik nooit meegemaakt. Wel dat de schoep niet meedraait op de as zoals ik in mijn laatste bericht meldde. Natuurlijk kunnen er andere verstoppingen zijn. Maar de hanalen in de radiateur zijn het meest nauw. En een gedeeltelijk verstopte radiateur werkt hetzelfde als een te kleine. als er elders verstoppingen zitten heb je ander soort problemen

Ok, zaterdag bij de garage geweest, CO2 meting gedaan en monteur zegt direct dat het duidelijk een lekke koppakking is... Samen met 4 nieuwe bandjes voor de APK komt het neer op 750 Euro... Is het me niet waard... Wiet iemand nog iets waar ik nog iets voor m'n golfje kan krijgen?

Met vriendelijke groet,

Ronald Buikema

zwans 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.