Volkswagen Golf IV: Golf 4 1.6 SR met toerenissues

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6SR

Beste forumleden,

Sinds drie jaar ben ik trotse bezitter van een Volkswagen Golf IV 1.6 SR van het bouwjaar 1998. Inmiddels heeft de auto al 185.000 km gereden!

Echter gedraagt de auto zich de afgelopen weken erg vreemd. Het vertoont de onderstaande symptomen:
- Er moet soms extra gas gegeven worden bij het starten, anders wilt de auto niet starten.
- In lage toeren (1000-1500) valt de auto soms tijdens het rijden uit.
- Als de motor warm is, gaat het toerental omhoog en omlaag. De gashuisklep is al een keer vervangen door een nieuwe. Dat heeft het enkele weken opgelost, hierna begon het opnieuw.
- De bougiekabels zijn vervangen door nieuwe.
- Er moet elke X dagen koelvloeistof bijgevuld worden. Als de auto enkele dagen heeft stilgestaan en de parkeerplek wordt bekeken, dan is er geen lekkage te zien.
- Het verbruik van de auto is licht omhoog gegaan (voorheen 1:9, nu 1:8).

Na andere topics bekeken te hebben heb ik nog de volgende aanvulling op het bovenstaande:
- Er komt geen witte rook uit de uitlaat tijdens het starten.
- Er is geen merkbare vermogen vermindering.

Hebben jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor de hulp.

Groet,

Karan

abhimanyu

Geplaatst door abhimanyu (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Karan,

Misschien kun je hem het beste even laten uitlezen, dan kunnen ze gelijk wat sensoren bekijken.

Kan zijn dat hij wat te rijk loopt nu..

Wat betreft de kvs, laat het systeem eerst eens onder druk zetten om een eventuele lekkage uit te sluiten / op te sporen.

Gr Stefan

stefan84 (0), 13 jaar geleden

En al verder gekomen ??

venlotino (0), 13 jaar geleden

ik heb precies het zelfde probleem!!!!!!!!

kun je mischien hier neerzetten wat het probleem was als je erachter bent gekomen?

primera p11 (0), 13 jaar geleden

1 op 8/9 is ook wel veel,zal idd wel te rijk lopen.
Viergastest kan enige duidelijkheid verschaffen.
Tempsensor kan ook de boosdoener zijn.

venlotino (0), 13 jaar geleden

wat betekend het dat de auto te rijk loopt?

en wat is een viergastest?

Dit forum is niet van mij maar ik heb namelijk precies hetzelfde probleem ook met een 1.6 sr en het klopt inderdaad bij mij dat de temperatuur niet hoger komt 70 graden als er word gereden alleen als hij gestationeerd loopt dan komt hij wel eens tot de 90 graden maar dat duurt ook wel even voordat hij daar komt??

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

wat betekend het dat de auto te rijk loopt? Krijgt TE veel brandstof en verbruik is te hoog.
wat is een viergastest? De uitlaatgas test meting die ze ook bij elke APK keuring doen (CO meten + CO2, HC en O2).

Temperatuur probleem lijkt mij een thermostaat die open blijft staan.
Voel na de koude start aan de bovenste radiateur slang of bovenkant radiateur.
Wordt de gelijk langzaam aan warmer dan staat de thermostaat open en dient vervangen te worden.

venlotino (0), 13 jaar geleden

maar wat kan er worden gedaan tegen de toerenissues????

ik merk ook dat in de 5e versnelling de auto niet in de volle toeren loopt hij gaat niet verder als 4500 toeren?

in de 1ste 2de en 3de versnelling kan ik wel tot de volle toeren open trekken????

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

maar wat kan er worden gedaan tegen de toerenissues???? Diagnose laten stellen door een vakman en dan laten repareren wat defect is?
Om te beginnen foutcodes uitlezen en sensor-signalen controleren.

primera p11 (0), 13 jaar geleden

Als de tempsensor een te lage waarde aangeeft gaat deze de meer brandstof inspuiten met als gevolg een te rijk mengsel.
Hetzelfde geld voor de thermostaat,als deze open blijft staan,dan blijft de motor te koud en de brandstof te rijk.

De toerenissues hebben hier mee te maken,doordat de motor niet op temp komt blijft de ecu meer inspuiten met als gevolg het effekt van een koude start met bijbehorend verhoog toerental

venlotino (0), 13 jaar geleden

bedankt voor jullie hulp ik ben morgen vrij en zal dan proberen de tempsensor te vervangen ik zal dan wel laten of de auto weer 'normaal' doet.

nogmaals bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.