Volkswagen Golf IV 1999: Golf 4 1.6 SR Motor loopt warm, kachel blijft koud, koelvin werk

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 SR

Heren,

Ik heb een probleem met een Golf 4 1.6 SR uit 1999. De motortemp loopt onder het rijden op en gaat richting het rode gebied. Het waarschuwingslampje gaat dan ook branden op het dashboard. Toen ik ging kijken was het gehele koelreservoir leeg. Deze vervolgens bijgevuld en zostraks even een testritje gemaakt. Na een tijdje rijden schoot de temp weer omhoog (110-120) graden, vervolgens heb ik de kachel volop open gezet op de warme stand en toen liep de temp weer terug tot +/- 95graden. Vervolgens de kachel op koud gezet en volia...daar ging de temperatuurmeter weer. Bij thuiskomst eerst even de slangen gecontroleerd en de koelvin. Toen ik de kap open deed kookte het koelreservoir.... terwijl de temp meter 120graden aangaf deed de koelvin helemaal niets. De rechter dikke slang (die naar soort van t-stuk loopt, rechts op blok) was kokend heet en keihard. De linker slang die vanaf onderkant radiator loopt naar de linker voorkant van blok (vlak bij de multiriem zegmaar) was steenkoud en ook niet hard.

De kachel wordt ook niet warm.

Heeft iemand enig idee?? Gevoelmatig zeg ik de thermostaat, maar waarom verlies ik dan steeds koelvloeistof?? Of misschien de waterpomp??

Ik hoor graag van jullie

Alvast bedankt.

Mvg Robin

robin_geersing

Geplaatst door robin_geersing (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik vermoed het schoepenwiel van de waterpomp los/defect.
Dan wordt het koelwater niet rond gepompt met deze gevolgen. Komt wel vaker voor.

robin_geersing (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor je reactie, net even gekeken maar er komt wel koelwater uit het retourslangetje. Dus dan zou je zeggen dat het wel rondgepompt wordt.

Vergeten te vermelden, de kachel wordt ook niet warm

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik hou het toch op de pomp.........

S.v.p. het tekstvak ONDER de laatste reactie gebruiken ("Antwoord direct") indien u reageert op de laatste reactie. Het herhalen hiervan heeft geen enkele toegevoegde waarde.

paulmichiel (0) PRO, 11 jaar geleden

Ook ik zeg de pomp. Als het de thermostaat was dan was je kachel loeiheet.....

robin_geersing (0), 11 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties,

.....maar als ik even hardop redeneer......De thermostaat zit voor in het blok (linksonder). Het koelwater gaat rechts (als je voor de auto staat) het blok in en komt er links voor bij de thermostaat weer uit. Maar de slang die op de thermostaat zit blijft koud. Dan zegt mijn gevoel dat de thermostaat dichtstaat, en dus geen warmte doorlaat, waardoor de onderste slang naar de radiateur koud blijft, waardoor de sensor geen temp meet en dus de koelvin niet aanslaat?

Als het de waterpomp is zou ik toch ook geen circulatie hebben vanuit het kleine retourslangetje bovenop het expansietankje?? Deze loopt wel gewoon door...

Ik zal er wel naast zitten, maar hoop natuurlijk van niet....zal wel een domper zijn. Heb de auto nog geen 2 weken...... :(

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

ik zou beginnen met de thermostaat te vervangen. Deze is het goedkoopste en makkelijk te vervangen. Waterpomp kan natuurlijk ook. Als er schoepen afgebroken zijn kan hij stationair wel circuleren,maar op toeren moeilijker.

robin_geersing (0), 11 jaar geleden

Ik denk dat ik eerst de thermostaat probeer, net ff Brezan gebeld (kost 9,95euro) hopelijk is dat het en anders zit er niet anders op dan de waterpomp + distributieset....

Moet ik nog rekening houden met de soort koelvloeistof, mag dit universeel zijn of moet dit speciale zijn voor aluminium blokken?

Kan ik btw ook iets herkennen aan de thermostaat als die wel stuk is???

maarten4874 (0) PRO, 11 jaar geleden

Dan zou ik bij de automaterialenzaak gelijk om koelvloeistof vragen,die weten dat wel. Thermostaat even in een pannetje water doen en lekker laten koken. Of (als je hem toch weggooit) met een brander op GEPASTE afstand warm stoken.

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Vergeefse moeite en kosten denk ik, maar goed. Vervang dan ook die plastic hals waar de waterslang aan zit. In 9 v/d 10 keer lekken ze nadien omdat ze krom getrokken zijn. Kosten maar een paar euro.

robin_geersing (0), 11 jaar geleden

Heren,

thermostaat vervangen. Motor blijft nu op +/- 92º staan en ook de kachel wordt warm. Echter heeft mijn neefje met warme motor de reservoir op max afgevult en vervolgens van Groningen naar Leeuwarden op en neer gereden (gisteravond). (100km totaal) toen hij vanmorgen bij de auto kwam lag er een plasje koelwater onder de auto en zat zijn peil weer onder de min streepje. Ik heb even gekeken naar het rondcirculeren, moet dit continu gebeuren of af en toe??

Met warme draaiende motor, zie je om +/- 30sec.... dat er water in gepompt wordt, waardoor het peil steigt en vervolgens zakt het weer weg....dan na +/- 30sec weer hetzelfde. Dus geen continue doorstroming.

De onderste koelslang was tijdens onze proefrit (toen hebben we een tijdje stilgestaan) warm en op een gegeven moment sloeg de vin aan (deze werkt eerst niet). Bij thuiskomst nog even de kap open gehad en toen was de onderste koelslang weer koud. Hoort dit?

Een collega van mijn neefje (gediplomeerd monteur) heeft er even naar gekeken en volgens hem is het de koppakking. Dit omdat er koelwater in de uitlaat zou zitten en omdat als hij bij een warme motor de dop van het reservoir draait drekt het koelwater omhoog loopt. Ook zou er een lek zijn onder bij de radiator...

Mijn neefje weet eigenlijk niet zo goed wat hij moet.... is het de radiateur, toch de waterpomp of misschien wel de kop...??? hij heeft ook geen 1000euro liggen om alles te laten vervangen.

Ik heb net contact gehad met de autobedrijf waar die vandaan komt, maar die trekt overal volledig zijn handen vanaf. Omdat de auto 2 weken geleden bij de koop deze mankementen niet had.

Hopelijk kunnen jullie na deze reactie en de bevindingen na het vervangen van de thermostaat me / ons verder helpen?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Als je hem met koude start start en je zet de kachel aan en op warm dan MOET hij na 5 minuten warme lucht geven (de waterslangen naar kachelradiateur zijn dan warm en de rest is nog koud) Als dat WEL gebeurd dan is waterpomp nog goed maar als dat niet gebeurd dan is waterpomp stuk. De thermosstaat heeft hier op dit moment niets mee te maken, die gaat pas open als de motor echt heet aan het worden is en dan pas wordt de andere dikke radiateurslang pas warm.
Maar je zegt dat je om de 30 sec water ziet in die terugvoer dus dat is al niet goed.
P.S. Een defecte waterpomp geeft bijna dezelfde klachten als een lekke koppakking, het enige verschil is dat bij een lekke koppakking de slangen al hard worden terwijl de motor nog koud is en bij een defecte waterpomp worden de slangen niet gelijk hard maar doordat er na een tijd geen genoeg circulatie is worden ze wel hard door de opgebouwde hitte en in beide gevallen gaat dan ook door geleidingswarmte de koelfan draaien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.