Hoi,
ik heb een probleempje met mijn golf 4 tdi (basic)
Bouwjaar: 1999
motor: 1.9 tdi (110 pk)
De auto start slecht... Je moet gas bijgeven en de sleutel een aantal seconden omgedraaid houden (doorstarten) voordat hij aanslaat (tractorgeluid). Zodra hij loopt kun je de sleutel en het gas loslaten, dan loopt hij prima.
De auto is ook uitgelezen, en hij geeft het volgende aan:
DTC: 17656
Beschrijving:
- Regeling injectiestart: controle afwijking
- intermitterend
Startonderbreker: System OK.
Iemand een idee?
Volgende week wordt de distributieset + waterpomp en een krukaskeerring vervangen.. Als ik dan een idee heb wat het startprobleem veroorzaakt, dan kan ik dat ook verhelpen.
Ik hoorde ook via via dat het aan de sleutel kan liggen?
Groetjes Sjoerd
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
foutcode: 17656 P1248 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is 00550)
nl Regeling Inspuitbegin regelverschil
du Spritzbeginnregelung Regeldifferenz
en Start of injection timing regulation Control Deviation
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Verlies van vermogen bij hogere toerentallen
Moeilijk (koud) starten
Ruw lopen
Auto slaat abrupt af en wil niet meer starten
Toegenomen emissie waarden
Mogelijke oorzaken:
Bij AHU: krusasbout/poelie (centrale bout eruit gelopen)
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Brandstoftoevoer is niet in orde
Tank is leeggereden
Lucht in het brandstofsysteem
Brandstoffilter verstopt
Inspuitbegin (pomptiming) verkeerd
is er recent een nieuwe distributieriem gemonteerd?
Injectie Pomp geblokkeerd of vuil
Ventil voor het inspuitbegin (N108)
controle verschil
defect
bedrading en/of aansluitingen van/naar (N108)
Sensor Verstuivernaaldslag (Geber für Nadelhub / Needle Lift Sensor) (G80) is defect
Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
Controleer / repareer krusasbout/poelie (centrale bout eruit gelopen)
Check brandstoftoevoer
Tank is leeg?
Check op lucht in het brandstofsysteem
Check brandstoffilter
Check inspuitbegin (pomptiming)
Check / vervang de Injectie Pomp
Check / vervang ventil voor het inspuitbegin (N108):
bedrading en/of aansluitingen van/naar (N108)
doe output test
check / vervang (N108)
Check (meetwaardeblokken) / vervang sensor Verstuivernaaldslag (Geber für Nadelhub / Needle Lift Sensor) (G80)
Extra info:
NB niet mee rijden, eerste checken of krukasbout/poelie wel vast zit.
Deze fout betekent meestal dat de ECU niet in staat is de timing van de brandstofinjectie correct aan te passen. Meestal is de oorzaak dat de basis mechanische timing niet op tijd staat. Oplossing: eerst de basis timing in orde maken, dan de foutcode wissen en je er geen zorgen over maken totdat ie terugkomt nadat de basis mechanische timing in orde is.
Soms samen met andere foutcodes zoals 17654.
Praktijkgeval
Vraag: 2000 Jetta TDI, Mileage: 302,000, dealer-onderhoud. De auto reed normaal, niks aan de hand en begint plotseling te sputteren alsof hij geen brandstof krijgt en onmiddellijk houdt de auto er domweg mee op. Wil niet meer starten; je kunt de slutel omdraaien, dan draait de startmotor zonder rare geluiden, maar aanslaan homaar. Het volgende is getest: er zit brandstof in het filter en in de leidingen naar de pomp; de injectiepomp stop solenoïde werkt; alle elektrische aansluitingen lijken in orde; relais 109 is ok (getest in een andere TDI); geen rare waarschuwingslampjes op het dashboard.
Antwoord: Het lijkt er op alsof de brandstofpomp kapot is. Open een brandstofleiding (na de pomp), start de auto en kijk of er brandstof uit spuit. Als dat wel het geval is, kun je de auto aanduwen? Ik heb brandstofpompen gezien die zo ver versleten waren dat de auto een hoger toerental nodig had om te starten. De solenoid voor de start van de brandstofinspuiting kan ook versleten zijn en behoorlijk (intern) lekken. Haal de LMM er uit, de auto wil best starten zonder.
Bron: Gerrit Speek
Oke, bedankt! Ik zal het doorgeven.
Iemand nog andere suggesties?
12 jaar
zijn dit er niet genoeg?? ;)
Just checking haha
12 jaar
Kant en klare oplossingen staan in backorder...
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/338...][img]http://img338.imageshack.us/img338/8584/...[/img][/url]
Hoi,
het is opgelost. Het was de timing van de brandstofpomp en de krukas klopte niet helemaal...
Bedankt voor de hulp!
Groetjes Sjoerd
12 jaar
Mooi zo...bedankt voor de feedback.
Beste,
Heb een probleem met me golf 4 TDI 90 PK uit 1998.
De laatstetijd als ik rij heeft mijn golf opeens geen vermogen meer,(dan rijd tdi net zoals een sdi maar dan met nog minder kracht) heb al de luchtmassameter vervangen en nog doet die dat.
vaak als ik op het snelweg rijd of optrek naar 100/120/130. (niet altijd)
Soms rijd de auto gewoon normaal zonder die storing
Graag een oplossing,
Met vriendelijk groet Dries
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar