Volkswagen Golf IV: koelwater reservoir zwart - Golf 4 1.9 tdi AXR

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: axr

Beste mensen,

Ik kreeg te horen van de VW dealer dat mijn koelwater reservoir zwart was. Dat zou olie zijn.
Drie mogelijke oorzaken, zo zei men:
1) koppakking lek
2) olie koeler lek
3) egr koeler lek
De dealer wilde met de egr koeler gaan beginnen. Ik heb aangegeven dat ik nog even wilde nadenken over dit geval, alvorens te gaan sleutelen.

Nu zoek ik eigenlijk symptomen van deze drie mogelijkheden, zodat ik ze kan gaan afturven.
Zo las ik ergens dat een lekke koppakking drukopbouw geeft, de slangen worden keihard.
Ook zie ik bijvoorbeeld niet echt oliedruppels in het reservoir maar meer een roetachtige substantie.

Wie kan mij een beetje op pad helpen?
En zijn er nog meer mogelijkheden?

Dank!
Jacobus

JacobusI

Geplaatst door JacobusI (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Jacobus

Vreemde diagnose van de dealer. Indien de EGR koeler lek zou zijn zou de motor koelwater verbranden (wit roken) daarbij komt geen (niet mogelijk) olie in het koelwater reservoir.

Gr. paul

JacobusI (0), 11 jaar geleden

Beste Paul,

Dank voor de reactie, het kan natuurlijk zijn dat er een haarscheurtje zit in de EGR-koeler. Als het koelwatersysteem dan door de warmte iets druk opbouwt, dan kan er lekkage zijn van het koelwatersysteem naar het luchtkanaal van de EGR-koeler.

De lekkage is dan zo klein dat er geen witte rook te zien zal zijn, denk ik.
Ik verbruik ook erg weinig koelwater.

Maar begrijp ik uit je reactie dat dit minder vaak voorkomt?
Hoe kan ik de andere zaken controleren?

Groet, Jacobus

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoe dan ook, indien de EGR lek is komt het koelwater nooit direct in aanraking met motorolie.

Gr. paul

JacobusI (0), 11 jaar geleden

Hallo Paul,
Mee eens, maar ik ben niet overtuigd dat het olie is. Zou het ook roet kunnen zijn?

En, worden koelwaterslangen hard als de koppakking lekt?
En, als het aan de oliekoeler ligt: lekt er dan koelwater naar de olie of juist andersom of beide?

Groet, Jacobus

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.