Volkswagen Golf IV: Golf 4 automaat 1.6 draait stationair schokkerig en valt soms ui

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 74kw

Zoals de titel het zegt heb ik dus problemen met mijn golf 4 van '99.
Het probleem doet zich voor bij enerzijds het straten, dan durft ie soms niet aanslaan en soms valt hij onmiddelijk weer uit.

Tijdens het rijden lijkt alles normaal tot ik bvb aan een stoplicht kom waarbij het toerental dan 3 of 4x naar beneden wegzakt.

Ook als ik de versnelling van de automaatbak van P naar D breng dan zakt het toerental weer enkele malen van 750 naar 500 en lager.

Nu heb ik hier en op het internet al wat zitten lezen en kwam ik uit op de luchtmassameter.
Als ik deze uittrek dan gaat de motor na enkele seconden een beetje hoger draaien en dan loopt hij goed stationair.

Wanneer ik de stekker weer insteek gaat hij onmiddelijk weer enkele malen wegzakken in toerental.

Zou dit de boosdoener kunnen zijn of ligt het aan iets anders?

alvast bedankt

ericlebegge

Geplaatst door ericlebegge (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Luchtmassa meters gaan wel meer kapot en vaak merk je weinig. De meter geeft dan iets te weinig aan en de motor krijgt eerst te weinig benzine.
Doordat de lambdasonde warm werkt corrigeert de motorcomputer de boel weer en gaat uiteindelijk de motor goed draaien.

Echter, hetzelfde effect krijg je als er valse lucht is - lek/gescheurd/los slangetje bijvoorbeeld.
Ook een defecte lambdasonde of een lekke uitlaat kan dit soort effecten geven.
Hoe is het brandstofverbruik? Gelijk of hoger geworden?

ericlebegge (0), 12 jaar geleden

Ik ben de wagen gaan laten uitlezen en deze gaf een fout in de lambdasonde.

Ik heb dan de lambdasonde vervangen door een nieuw exemplaar van Bosch.
Na montage even gestart en geen verschil :-(
Wel is het iets verbeterd nadat ik er even mee ben gaan rijden ? ? ?

Toch is het nog voelbaar en hoor je het toerental wegzakken net na het starten en als je ergens stopt aan een rood ligt.

Wie weet nog raad?

DarkEagle (0), 12 jaar geleden

Trek de stekker van je LMM even los en probeer het dan nog eens. Doet hij het beter dan moet je even je LMM vervangen.

Eventueel gasklep schoonmaken en opnieuw inleren. Het kan ook je EGR zijn die verstopt is of slecht werkt. Vacumslangetje die lek is.

ericlebegge (0), 9 jaar geleden

Was idd de lmm

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.