auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen 0: Golf 4 koppeling

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 sr

Mijn buurman zijn Golf 4 1.6 SR heeft een probleem met de koppeling....deze ontkoppelt niet waardoor hij niet kan schakelen. Als ik het koppelingspedaal intrap gaat het pedaal niet geheel naar onderen maar stopt ergens halverwege en voelt dan hard aan.

....iemand ervaring hiermee?

gegroet,
Karthur8

Geplaatst door

karthur8 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als deze wagen een hydraulisch -bediende koppeling heeft ,staat deze door een gebroken hendel/hefboom aan het eind van zijn slag in de werkcilinder aan die versnellingbak.

Daarom wil het pedaal niet verder .

Die hefboom zit achter dat ronde groene deksel op de kop van de bak.

Wisselen is niet zo moeilijk als je weet hoe het zit.

Dat open breken van die hefboom laat wel zien dat de koppeling aan het eind van zijn leven is , de werking is overdreven zwaar.

Haal ook even het rubber hoesje van die werkcilinder even opzij om op lekkage te controleren .

Zo ja, ook deze vervangen.!

Succes.

Punt 65
badge

9 jaar

Bedankt voor je reactie "Punt" .....

Je zegt; " Wisselen is niet zo moeilijk als je weet hoe het zit" ...
Ik weet dus niet 'hoe het zit' ....
Kun je mij hier wat meer over vertellen met eventueel wat tekeningen / foto's , of waar ik die eventueel kan vinden.......of wijst dit zichzelf als ik goed oplet wanneer ik de hefboom er uit haal?

Nogmaals mijn dank voor je snelle reactie en gegroet..
Karthur8.....

karthur8 0

9 jaar

Als de bediening zonder kabel gaat ,is dit vast staan van het pedaal, het meest logische.

Als je om dat hefboompje uit gaat ,neem dan ook het druklager en de vervangende groene deksel ook mee!

Deksel tik je d.m.v. een scherp beiteltje en een hamer uit de bak .

Om de uitwendige hefboom te kunnen bewegen en uit de bak te kunnen schuiven is het misschien makkelijk om de werkcilinder even los te nemen .
Leiding niet los nemen.
Op de as achter het deksel zit een C borgclip ,deze voorzichtig uitschuiven zonder dat deze weg springt.

Veer ontspannen en as waar het hefboompje op zit naar voren bewegen en niet verder dan nodig !!

Hefboompje is ZO van tandjes voorzien dat er maar EEN stand mogelijk is bij montage.

Ook een verandering van slag kan veroorzaakt worden doordat het druklager defect is geraakt .

Altijd wisselen van die onderdelen als je er toch al bent .

Stel nu dat er niets defect is achter dat deksel ,kan het ook zijn dat de drukstift achter dat lager een gat in de koppeling heeft geboord . Drukpen kan je zo naar je toe halen en een verrot eind is dan wel zichtbaar .

Dit is normaal glad omdat de pen mee draait met de drukplaat van de koppeling.

Dan moet alsnog de bak er af.

Het is echter veel meer werk om bij demontage bij de bak te beginnen en dan toch achteraf het klusje te kunnen klaren achter dat groene dekseltje met dat VW logo er op.

Groet en misschien valt het mee.

Punt 65
badge

9 jaar

Dank je wel voor de heldere uileg "Punt" . Ik ga er morgen mee 'aan de slag' en hoop ook dat het allemaal wel meevalt voor de buurman en het monteren van een nieuwe hevel ,druklager en groene eindkap/deksel voldoende is . ( ... en voor mijzelf ook uiteraard .... aangezien ik het hier buiten 'op straat' moet doen....brrrrr.)

Zodra ik meer weet zal ik het hier melden...
Nogmaals mijn hartelijke dank "Punt" dat je de tijd hebt genomen om voor mij ( en wellicht voor vele anderen) deze heldere uitleg te schrijven .

gegroet,
Karthur8

karthur8 0

9 jaar

Ik heb de hevel er uit gehaald maar deze is nog goed en niet gescheurd o.i.d. Ik wil nu het druklager er uithalen maar dit wil niet lukken. Ik krijg hem wel een stukje naar buiten ( tot aan de u-vormige uitsparing )maar dan wil hij niet verder naar buiten komen. Zit er misschien een borg op o.i.d ...of hoort het lager 'zonder meer' naar buiten te kunnen komen?

gegroet,
Karthur8

karthur8 0

9 jaar

Dat busje zal een braam in zijn geleiding gemaakt hebben .

Pak een tang en trek het lagertje er met gepast geweld uit .

Bekijk het verschil in diepte met een nieuw .

Volgens mij zitten we op de goede weg

Groet.

Punt 65
badge

9 jaar

Trek daarna evengoed die drukpen even naar buiten om deze op beschadiging te controleren.

Krom zijn kan ook nog , Even richten is mogelijk .

Groet.

Punt 65
badge

9 jaar

Bedankt....
Ik heb het overigens al geprobeerd met een tang maar dit lukte niet. Ik heb echter niet echt veel kracht gebruikt omdat ik eerst even wilde vragen of er geen borg op zit o.i.d...dus ik zal het nu met wat meer kracht proberen..

ps: ik zag op google bij 'afbeeldingen' dat er 2 (of meer?) verschillende types zijn... Bij het ene type zitten er aan beide zijden van de hevel veren...bij mijn type is er geen enkele veer. Zie foto's:

karthur8 0

9 jaar

Van een borg staat mij niets voor de geest .

Jij kan ter plaatse zien of daar een borg wordt gebruikt .

Punt 65
badge

9 jaar

hmmm...ik krijg het lager er nog niet uit... en ik kan zo gauw ook geen borg zien... en op de foto's hier onder zie ik ook niet zo vlug iets wat het lager zou moeten borgen. Als ik het lager zo ver mogelijk naar binnen druk dan zie ik ook geen groef of wat dan ook wat het lager tegen zou moeten houden. Ik zie ook geen mogelijkheid om er een tang goed op te klemmen en heb daarom van een 'paar' ijzeren stripjes de uiteinden haaks gebogen er hier dus een soort van haakjes van gemaakt om tussen het dekseltje en de rand van het lager te kunnen haken en er aan te trekken. Echt veel kracht kun je dan echter ook nog steeds niet er op zetten en dit is dus ook vruchteloos geweest. Op de onderste foto heb ik zo een haakje getekend en de groene pijlen wijzen naar de plek waar ik deze tussen heb gezet om er aan te kunnen trekken. Ik durf nu eigenlijk niet zo goed om nog meer ''geweld" toe te passen om het lager er uit te krijgen aleer ik wat meer zekerheid heb of dit lager nu wel of niet op 'één of andere manier' geborgd zit.

Voor de duidelijkheid voor anderen die hier problemen mee hebben; De zwarte pijl wijst naar het lager. De kant van het lager welke zichtbaar is en waar de hevel op duwt is de kant waar de rode pijl heen wijst.
( alle foto's zijn overigens niet van de golf 4 die hier staat maar van 'internet'.)

karthur8 0

9 jaar

Ik zou misschien met wat meer 'geweld' een kleine schroevendraaier tussen het dekseltje kunnen plaatsen op de plaats waar de u-vormige uitsparing zit maar dan zal er volgens mij toch schade aan het lager toegebracht gaan worden denk ik. Zie foto hier onder bij de blauwe pijl.

karthur8 0

9 jaar

Je kunt ook nog dat voorste deksel demonteren. Zet daarvoor de auto met het linkerwiel omhoog om zoveel mogelijk olie binnen te houden.

Je kunt ook een spaak haaks ombuigen zodat je een haakje hebt . Veel grip met een tang heb je niet.

We geven het niet op .

Punt 65
badge

9 jaar

Ik zal nog wat langer proberen om hem er uit te krijgen met o.a een spaak of desnoods een hele fiets maar ik ben wel wat huiverig om dat deksel te verwijderen eigenlijk. volgens een andere buurman zitten daar allerlei kogeltjes en veertjes achter die mij om de oren kunnen gaan vliegen. Het is niet mijn auto natuurlijk...anders had ik er geen moeite mee.

karthur8 0

9 jaar

Het lager is 'overwonnen' ...dus is er uitgekomen...edoch...het ziet er somber uit verder vermoed ik. De drukstift is er ook maar enkele cm uit te trekken. Dit gaat heel 'losjes' alsof er aan het uiteinde een borg-ring zit o.i.d. (..hmm...bekent verhaal.) Ik denk echter dat jouw andere 'optie',wat de reden betreft van het disfunctioneren van de koppeling, hier het geval is ...namelijk dat de drukstift aan het uiteinde beschadigd is nadat deze als 'boor' gefungeerd heeft en de koppeling heeft doorboord en er daarom niet uitkomt. Als ik de drukstift naar binnen druk met één vinger dan steekt er slechts 1,5 a 2 cm drukstift uit vanaf het tandwiel cq de as gemeten wat na het druklager komt ...in ieder geval is dit net zo veel als het druklager 'hoog' is....kortom...volgens mij zit de drukstift al op zijn diepste punt en kan de stift nooit verder naar binnen gedrukt worden door het lager....maar.... ik hoop natuurlijk van harte dat ik ongelijk heb ( ...dit komt uiterst zelden voor moet ik zeggen... en dan niet dat ik ongelijk heb.. maar dat ik dit hoop te hebben..haha) ) en jij nog een strohalm aan kan rijken waar ik mij aan vast kan klampen "Punt".

Gegroet...en bedankt tot zover voor al je hulp. Karthur8

ps: Nog even voor alle duidelijkheid; "Niet ik.. maar 'jouw' spaak heeft het lager 'overwonnen' .....hahaha. "
En..ter info voor diegenen welke ook 'Punst's Spaaktruuk' willen toepassen: "Ik heb na het rechtbuigen van de spaak het 'kopke' scherp moeten slijpen om het er tussen te kunnen krijgen... maar wellicht komt dit omdat de spaak welke ik gebruikt heb van een scooter afkomstig is en dus niet van een fiets welke uiteraard een stuk dunner is.

karthur8 0

9 jaar

Nu moet de bak er als nog af .

Nu je aan die drukstift getrokken hebt is zeker ook dat kleine keerringetje beschadigd aan het eind van de primaire as.

Het lijstje onderdelen wordt al langer ook die drukstift en de koppelingset moet nu vervangen worden

Zo'n koppeling zal je nog nooit gezien hebben .

Let op de Bdp pennetjes en houd dezelfde volgorde aan van montage tegenover gesteld aan de demontage .

Misschien is er wel een filmpje van op het net .

Een voordeel heeft het wel ........ Je weet nu hoe het werkt .

Ten overvloede vernieuw WEL dat druklagertje wat die heeft vast gestaan en de pen gaat als BOOR werken.

Vr. Groet.

Punt 65
badge

9 jaar

Oke...bedankt voor alle informatie "Punt".

Het zal wel niet... maar is zo een deksel ook los verkrijgbaar waar de drukstift doorheen geboord heeft ? Stel dat de buurman er niet te lang geleden een nieuwe koppeling in heeft laten zetten elders ... en men heeft daarbij dit druklager niet vervangen dan zou de koppeling verder nog goed zijn natuurlijk... of zou het 'doorboren' van dat deksel erg lang duren en is het daarom zoiezo een oudere koppeling.

karthur8 0

9 jaar

Kijk of je het met dat drukplaatje kan redden , maar bekijk toch ook de plaat .

Alles hangt ook van het " gebruik "van die koppeling af.

We horen er vast wel meer van.

Prettig weekend.

Punt 65
badge

9 jaar

Nou ja...dat blijft gissen natuurlijk. Bij emand die dagelijks alleen over de 'grote weg' naar zijn werk moet geeft dit natuurlijk een heel ander beeld dan bij iemand die dagelijks zijn koppeling de hel moet laten trotseren van de grote stad met al 'haar' stoplichten etc.

Ik snap nu ook waarom het lager er niet uit wilde komen ondanks dat er op de foto's en in het gat van het bak-einde, waar deze in beweegt, niets te zien was wat het lager kon doen tegenhouden. Het verhaal van het vastzittende lager was niet voor niets identiek met deze van de drukstift...beide leken tegengehouden te worden door een één of andere borg...edoch..de drukstift zelf zat natuurlijk vast in het lager en was aan het andere uiteinde kapot gedraaid wat de 'borg' veroorzaakte...vandaar.

Ik heb gezocht naar een filmpje , zoals jij opperde, en ik heb er één gevonden waarin een Golf de hoofdrol speelt met het 'BOOR-probleem' en waarin je kunt zien hoe de versnellingsbak en koppeling uitgebouwd kunnen worden. Op het einde van het filmpje laat men het doorboorde deksel zien en beweegt men handmatig de koppelingshevel en zie je de drukstift door het gat naar buiten komen. Duidelijker kan het niet zou ik zo zeggen. https://www.youtube.com/watch?v=o9C8mECy...

gegroet,
Karthur8

karthur8 0

9 jaar

Dit model in het filmpje heeft nog een zelf in te stellen kabel.

Dan ligt bij dit probleem het pedaal op de vloer .

Is het systeem op oliedruk krijg je het effect wat je buurman heeft.

Let op dat kleine keerringetje waar die drukpen doorheen loopt .

Olielekkage komt direct op de koppelingplaat @$&*........... kan de zaak weer uit elkaar.!!!!!!

Punt 65
badge

9 jaar

Aha...dat vroeg ik mij al af omdat ik overal inderdaad lees dat het pedaal op de vloer ligt met dit probleem en dit bij de buurman zijn Golf niet het geval is. Ik zal het keerringetje zeker niet vergeten.....wees gerust. 'Het zijn de kleine dingen die het doen ..he?'

Nog één vraag; "Als ik ga bellen voor een nieuwe koppeling hoe moet ik deze dan omschrijven? Moet ik dan de versnellingsbakcode of iets dergelijks noemen zodat men weet welke er bedoeld wordt ?

gegroet,
Karthur6

karthur8 0

9 jaar

Normaal is het overleggen van het kenteken voldoende .

Op die koppeling staan ook nummers . Vaak is het een ruilsysteem ,dus neem de oude mee !


Weg gooien kan altijd nog.

Groet.

Punt 65
badge

9 jaar

Oke...ik zal de koppeling eerst maar gaan uitbouwen dan en deze meenemen om de juiste koppeling te verkrijgen.

Hartelijk bedankt voor al je hulp "Punt" ... ik kom er verder wel uit zo.

Gegroet,
Karthur8

karthur8 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen 0 of stel zelf een nieuwe vraag.