Na het starten van de auto, wat overigens zonder problemen gaat, 'schudt' de motor. Na een paar seconden wat hoger toeren te hebben gedraaid, stopt dit en loopt de auto weer normaal stationair. Tijdens het rijden is totaal niets te merken. Wie weet wat dit kan zijn? Loopt de auto in het begin op 3 cylinders?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo,
De auto kan niet in het begin met 3 cilinders en daarna met alle 4 de cilinders functioneren, als deze voorval voorkomt bij lage toeren zoals bij stationair draaien vooral als de motor warm is gelopen dan bestaat de kans dat de probleem de vliegwiel is. dit zul je tijdens het merken haast niet merken maar zodra je je voet van de gaspedaal weghaalt en de motor begint met de toeren te dalen naar de stationaire stand dan loopt hij voor even als een driecilinder-motor en zodra je de gaspedaal weer intrapt ben je er weer vanaf. Als dit het probleem is dan is het je vliegwiel want deze dempt dan de trillingen niet meer zoals het moet en geeft deze door aan de blok zodat je motor veel meer schudt dan normaal...
Groetjes Ada....
Ada,
wat is er dan mis met het vliegwiel?
mvg,
Hans.
volgens mij hebben ze jou ook eens een broodje-aap verhaal vertelt ada,of heb je het zelf al vaker meegemaakt dan ?
Stefan
18 jaar
Stefan,
Ik heb het zelf meegemaakt vandaar dat ik weet wanneer het een vliegwiel is die vervangen moet worden, want als je de sympthonen die ik eerder heb opgegeven ook meemaakt dan is het werkelijk je vliegwiel, de vliegwiel functioneerd als een soort filter (demper) tussen de schakelbak en de onderblok waar 4 gepersde veren in zitten, en als deze veren de resonantie van de schakelbak niet meer genoeg op kunnen vangen dan geeft het de trillingen door aan je onderblok en dus dat je motor in zijn geheel veel meer gaat schudden dan normaal, maar nogmaals dit komt voor bij zeer lage toeren oftewel bij haast stationair draaien, zodra je op hogere toeren komt verdwijnt dit maar het is wel irritant als je steeds tijdens het rijden net voordat je wilt stoppen dat het gelijk weer begint...
Ik heb het zelf heel wat tijd in gestopt en werkelijk het was bij mij de vliegwiel nadat ik deze vervangen hebt ben ik van deze probleem gelukkig af, en nog 1 ding dit komt vaker bij een Golf IV voor, dus het is een bekende sympthoon...
Ik wens je succes als je nog iets wilt horen laat het dan maar weten.....
18 jaar
de kwaal die ada omschrijft kom indd vaak voor............. maar aleen bij bj 98/99(tdi). en vliegwiel????????? nee hoor dit zit in de ecu, de brein van de motor, heeft met op het juiste moment branstof inspuiten te maken.
vliegwiel geeft hele andere kwalen..
[quote=Hans4040]Ada,
wat is er dan mis met het vliegwiel?
mvg,
Hans.[/quote]
een 2-massavliegwiel komt niet voor in dit motortype..
paul,
Bedankt voor de moeite Ada, maar volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.
Het probleem doet zich alleen maar voor na het starten van de auto. Wanneer de motor even met een wat hoger toerental heeft gedraaid, merk je op een gegeven moment dat de motor weer normaal loopt. Daarna merk je er niets meer van zolang de motor blijft lopen. Wanneer ik vlak voor het starten het gaspedaal 1 keer helemaal induw, doet het probleem zich niet voor!?!?!?!
Wie weet wel wat dit kan zijn?
18 jaar
Heb hetzelfde probleem: na koude start loopt mijn 1.4 motor ook wat onregelmatig, iets hoger en de toeren en schud soms. Als de motor eenmaal warm is geen enkel probleem meer. Heb al een paar keer de garage gevraagd om ernaar te kijken, maar die vinden niets. Ik heb er al zo'n 2 jaar last van maar het wordt niet erger, dus ik heb het maar gewoon geaccepteerd.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar