Beste mede probleem auto'ers ^^
Het is nu alweer een aantal maanden geleden dat ik mijn Golf heb laten chippen, bij een VAG specialist.
Ik heb inmiddels met de getunde chip +- 30.000 km gereden.
Kort na het chippen kreeg ik wat problemen met een hoop wit/grijze rook wat uit mijn uitlaat kwam.
Ik heb kort daarop gebeld met een medewerker van het chipbedrijf die gaf aan dat het aan de koelvloeistof kon liggen of het regenereren van de katalysator.
(Koelvloeistof peil daalt niet)
Ik heb bewust lang gewacht met het plaatsen van dit bericht om er zeker van te zijn dat het niet een eenmalig euvel is geweest en ik het op de juiste manier kan omschrijven.
Het volgende: Als ik met mijn auto lange afstanden rij op een toerental boven de 2000 toeren is er vrij weinig aan de hand. De auto loopt soepel en ondervindt geen tot weinig problemen.
Het probleem ligt vooral als ik wat lager in de toeren moet gaan rijden, de auto begint een beetje te hobbelen en te stotteren.
In de 4e en 5e versnelling is dit nog geen probleem en blijft mijn 'uitstoot' normaal.
Zodra ik een file terecht kom en ik moet veel schakelen van de 1e naar de 2e en 3e versnelling voor een aantal kilometers begint het probleem.
Als ik de auto neutraal/stationair in de 2 laat lopen en af en toe gas bij geef rijdt de auto niet heel natuurlijk. Na een aantal keer dit gedaan te hebben begin te auto erg te roken.
Kan ik niet na een aantal minuten doorschakelen blijft mijn auto de rook produceren, dit is vanuit de achteruit spiegel erg zichtbaar en rij ik in een tunnel staat bij wijze van spreken de tunnel na enkele minuten blauw van de rook.
Het roken houdt pas op als ik weer een normale snelheid kan rijden en door kan schakelen naar de 3,4,5.
Gevoelsmatig lijkt het wel of de auto geen goede menging krijgt op deze snelheid, wat misschien lijdt tot een slechte verbranding waardoor deze erg begint te roken.
Ik heb dit bericht ook gestuurd onlangs naar het chipbedrijf deze dacht dat het mogelijk kon liggen aan een defecte verstuiver. (kan ik hier ongemerkt 30.000 km mee rijden?)
Ik hoor graag van jullie,
Alvast bedankt!
Groeten Jochem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, slechte tuning is een voor de hand liggende conclusie gezien het tijdstip waarop het probleem begin.
Is simpel aan te tonen, als de tuner de originele map terug zet.
Is het roken weg, dan lag het aan het chippen.
wiite rook is te veel ingespoten brandstof
dus waarschijnlijk niet goed gechipt
Bedankt voor jullie reacties, ook al ben ik er natuurlijk niet heel blij mee ^^.
Het meest voor de hand liggend is dus de verkeerde tuning..
Ik heb er ondertussen 30.000 km mee gereden in hoeverre is dit schadelijk voor de auto geweest?
Enige wat ik wel vreemd vindt aan de tuning, het is een hoog aangeschreven tuningsbedrijf en de 1.9 is één van de meest gechipte motoren, dat het dan alsnog niet goed is..
9 jaar
kapotte verstuiver kan natuurlijk ook
in ieder geval te veel brandstof
laten testen
Laat hem eens uitlezen en kijk of er een storing in staat.
Ik moet zeggen dat ik de egr klep/egr koeler ook een behoorlijke verdachte vind eigenlijk maar het kan inderdaad aan veel meer liggen, van verstuiverprobleem tot luchtmassameter tot aan een koelvloeistofsensor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar