Volkswagen Golf IV: hoe test ik of de noodloop is verdwenen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI

Historie problemen
Ergens in maart 2014 ging de motor voor het eerst onder het rijden in de noodloopstand tijdens een lange rit van 1,5 uur. We reden op dat moment ongeveer 130. Toen we na ons bezoek weer naar huis reden, was er niets meer aan de hand. In de weken daarna ging hij ook niet in de noodloop. Een paar weken daarna ging de auto incidenteel wel weer eens op willekeurige momenten in de noodloopstand. Op 2 april 2014 heb ik de auto laten uitlezen. De geconstateerde fouten zijn toen gewist. De auto ging daarna nauwelijks nog in de noodloop. Vlak voor we op vakantie gingen (19 juli 2014) heb ik nog een flesje reinigingsvloeistof voor het brandstofsysteem toegevoegd aan de tank.
Toen zijn we op vakantie gegaan naar Frankrijk met vier personen in de auto en een volle bagage aanhangwagen er achter. Na bijna twee uur rijden waren we in Brabant. Toen ging de auto weer eens in de noodloop. We gingen aan de kant staan en zetten de motor uit en weer aan en gingen weer verder. Toen was het probleem met de noodloop een uurtje of twee verdwenen. In Belgie trad de noodloop weer een aantal keren op. Vooral in de Ardennen ( lange licht steile hellingen). De auto zetten we dan aan de kant, we zetten de motor uit en weer aan en we gingen weer verder rijden. Op een gegeven moment - toen hij weer eens in de noodloop sprong - zijn we gewoon doorgereden ook al hadden we minder vermogen. Met het gaspedaal helemaal ingedrukt konden we namelijk op de vlakke wegen toch nog zo’n 110 km/uur halen. We namen een rustpauze om de 2 uur. In noord Frankrijk reden we wel eens één of anderhalf uur achter elkaar zonder dat de auto in de noodloop ging. In midden Frankrijk konden we op de tolweg zelfs 130 km per uur rijden op de tolwegen. Toen de hellingen in Frankrijk wat langer en steiler werden, ging hij vaker in de noodloop. Dit werd erg vervelend. Omdat we de volgende dag nog over een steile berg heen moesten om op onze vakantiebestemming te komen, zijn we na een overnachting de volgende ochtend naar een VW dealer gegaan. Een monteur heeft toen een korte rit in onze gemaakt - toen ging hij niet in de noodloop - en in de garage een testkast aangesloten. Hij las een aantal fouten uit waaronder de nokkenassensor (foutcode 19463 = 4C07= P3007) en een overschrijding van de maximale turbodruk. (foutcode 17965). Hij gaf mij het advies om na de vakantie naar de turbo te laten kijken, maar we konden er volgens hem goed mee verder rijden als we bij een noodloop de motor even uit en aanzetten . We zijn toen weer een paar honderd km verder gegaan richting Grenoble. De hellingen werden daar weer wat steiler en de motor ging steeds vaker in de noodloop. We konden in de noodloop met maximaal 60 km per uur naar boven. We waren toen nog niet eens bij de hoogste berg waar we nog overheen moesten! Snel daarna - toen de auto weer eens in de noodloop sprong- , hebben we besloten om te keren en naar huis te gaan, want we zagen het niet zitten om een steile berg met onze auto te nemen op een smalle weg waar we maar op een paar plakken aan de kant zouden kunnen als de auto in de noodloop zou gaan.
Toen we weer thuis waren , ben ik naar de garage gegaan. Ze hebben de auto uitgelezen en zagen de foutcodes over de turbodruk en de nokkenassensor. Er werd me gezegd dat bij dit type waarschijnlijk de variabele schoepen vervuild zijn en dit steeds erger wordt/ vaker in de noodloop gaat en met een half jaar de problemen nog groter zijn. De garage verwachtte dat met een nieuwe turbo er in, de auto weer goed is. Ik heb gezegd dat ik er nog geen nieuwe/gereviseerde turbo in wil laten zetten, want in Nederland heb ik niet/nauwelijks problemen en een nieuwe turbo kost me ook veel te veel. We zijn die vakantie verder thuis gebleven. Dat was balen. Tijdens onze korte ritjes in die “vakantie” hadden we verder geen problemen met de noodloop.
Een paar weken na onze vakantie ging de auto tijdens een rit van ongeveer een uur echter wel weer in de noodloop. Ik trok op dat moment op naar 140 - normaal rijd ik maximaal 130 - terwijl hij in de automaatstand stond (waar hij vrijwel altijd in staat). Tijdens het optrekken ging hij bij ongeveer 135 in de noodloop. Kort daarna ging de motor ook weer eens in de noodloop.
Half augustus vond ik het tijd worden om dit te laten onderzoeken door een kennis die veel verstand van auto’s heeft. Toen is in eerste instantie de nokkenaspositie-sensor vervangen en zijn de foutcodes gewist. Een paar weken daarna ging de auto weer eens in de noodloop.
Half oktober heb ik de auto weer weggebracht naar genoemde kennis. Hij heeft toen ook weer zaken uitgelezen, een kabelboomaansluiting gereinigd en de inlaatopeningen en gaskleppen schoon gemaakt. Hij heeft voor de zekerheid ook één van de slangetjes vervangen (er zat mogelijk een scheurtje in). Daarna is de auto niet meer in de noodloop gegaan.
Wat heb ik sinds september vorig jaar, verder zelf gedaan aan het rijden met de Golf?
Na bestudering van informatie op problemcar, speel ik het afgelopen half jaar wat vaker met het gaspedaal (met hele warme motor helemaal indrukken - wel kort - in de 2e, 3e of 4e versnelling tussen de 2000 en 3000 rpm) om de variabele schoepen van de turbo maximaal te laten werken en te voorkomen dat de schoepen nog meer vervuilen. Ik haal hem dan uiteraard van de automaat af. Ook rijd ik veel minder bij lage snelheden met weinig gas in een (te) lage versnelling met te weinig toeren door hem van de automaat af te halen en zelf te schakelen. Ook rijd ik geen grote stukken meer beneden de 2000 rpm en trek ik regelmatig even door in de versnellingen. Ook rijd ik soms - heel kort- 150 km per uur om de turbo goed door te blazen.
De stand nu:
Sinds half oktober is de auto niet meer in de noodloop gesprongen. Ik ben er echter niet gerust op. Ik wil niet deze zomer als we weer naar Frankrijk gaan (waarbij de auto veel zwaarder wordt belast dan normaal (lange steile hellingen, warme buitentemperaturen , zwaar beladen, airco aan, met aanhanger) de auto weer in de noodloop springt en we terug moeten keren.
Mijn vraag: Hoe kan ik dat het beste zelf testen (ik ben zelf geen techneut en heb weinig verstand van auto’s) en hoe kan ik dit het beste door een deskundige laten testen en zo ja door wie? Is het ook mogelijk en zinvol om (op een vermogenstestbank?) de zware omstandigheden na te bootsen?

Het betreft een TDI van 74 kw (100 pk), type 1J5, Motorcode ATD, pd TDI met pompverstuivers, heeft een turbo met variabele schoepen (VNT), het is een automaat, Km-stand 250000, ik rijd ongeveer 40000 km per jaar.

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Gr. Leo

leoVWT4

Geplaatst door leoVWT4 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

arjenhofstra (0) PRO, 9 jaar geleden

Hallo,

Een turbo vervangen puur aan de hand van deze foutcode is zeker niet verstandig. Er kan een probleem zijn met het regelventiel voor de verstelling. Ook vervuiling van de turbo kan het probleem veroorzaken. Hiervoor zijn goede reinigingsmiddelen in de handel.

Een vermogensbank is niet noodzakelijk om de storing te vinden.

ricky (0) PRO, 9 jaar geleden

Nou zat er ook echt een scheurtje in dat slangetje? En was dat slangetje voor de regeling van de schoepen? Zo ja dan zou dat het heel goed geweest kunnen zijn, de lucht die door dat slangetje gaat stuurt de variabele schoepen aan via een vacuumpot of drukpotje die weer via een stangetje de schoepen bediend en die druk is afhankelijk van gevraagde vermogen dus als dat slangetje lek was dan bewegen die schoepen niet precies zo op het moment van gevraagde vermogen zoals ze horen te bewegen en dus kan de turbodruk te laag zijn of juist te hoog zijn.
Jouw vacuumpot regeling werk als goed is op overdruk ipv onderdruk en als je slangetje los haalt bij de regelklep n75 (op schutbord) kan je deze variabele schoepen laten bewegen dmv een drukpompje/handpompje en kan je zien of het stangetje soepel beweegt, dit kan je bv koud testen of heet testen (heel heet rijden volgas en dan slangetje los en snel testen voordat het weer afkoelt).
Opzich lastiger te testen op vlakke wegen want de regeling van de schoepen gaat toch anders als je bv een berg op rijdt, dan is het gevraagde vermogen toch anders bij bv zelfde stand gaspedaal dan die zelfde stand gaspedaal op een vlakke weg. Vergelijk het met zonder gas optrekken op een vlakke weg of zonder gas optrekken een berg op, de motorsoftware wil toch de auto laten optrekken en niet af laten slaan dus regelt hij hem bij, dat gebeurd ook bij gas geven dus andere aansturing van de schoepen en dus vaker dan probleem sneller aan de orde.
Je kan hem rijdend laten uitlezen en de meetwaardeblokken controleren hoe de turbodruk zich gedraagt maja vaak is dat dan ook goed op dat moment.
Dus als dat slangetje echt lek was dan was dat het probleem, als dat slangetje niet lek was dan is het lastig te zeggen maar wel toevallig dat hij het nu niet meer doet hier in NL en daarvoor wel maar het was wel vaak het geval dat het uiteindelijk toch de turbo was die dit probleem gaf..
Zou hem sowieso nog wel gaan uitlezen nu maar als er geen storing in staat dan misschien toch aankijken denk ik.

leoVWT4 (0), 9 jaar geleden

arjen en ricky , bedankt voor jullie reactie.

Ik heb aan mijn kennis gevraagd wat voor slangetje hij destijds heeft vervangen. Tevens heb ik hem gevraagd of hij de werking van het het regelventiel kan testen en de test met het pompje wil uitvoeren. Zodra ik van hem meer weet, horen jullie het.
Voor het rijdend uitlezen wil ik een deskundige vragen in de kop van Noord Holland. Wie kan dit goed?
Gr. Leo

leoVWT4 (0), 9 jaar geleden

Heb rijdend een log laten maken. Graag jullie oordeel en advies. Zien jullie wat verontrustends?

Het is een Excel bestand. Het lukt me niet om het hieronder te plaatsen. Daarom maar een linkje gemaakt naar een server, waar het bestand te vinden is.

http://bit.ly/1De9YxB

Als een van jullie het bestand wel hier neer kan zetten, graag.

Gr. Leo

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Leo

Indien de storing noodloop nu is opgelost komt de storing niet terug.
De evt. foutmelding wissen, daarmee is het dan afgedaan.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.