Ik heb sinds kort een Golf III 1.8 66kw uit 1994. Nou wordt de motor op de snelweg niet veel warmer dan 70/75 graden. Alleen als ik bijv in de file sta gaat het metertje naar de 90/95. Ik lees wel eens dat mensen om deze reden de waterpomp vervangen. Is dat nodig? Of kan ik beter even wachten tot de zomer om te kijken wat er dan gebeurt met de temperatuur? Wat zijn de gevolgen als je lange tijd met een motortemp van 70/75 graden rondrijdt?
Vriendelijke groet,
Andre
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hey andre vervang je termostaat maar dan moet het probleem opgelost zijn
ik weet niet of het kwaat kan als je met deze temp door blijft rijden maar goed is het niet
de termostaat van deze is goed te vervangen
su6 maurice
Ik heb het probleem gehad dat de motor niet warmer werd dan 70 graden. Alleen als de auto stilstond werd hij warmer, maar zodra je weer ging rijden werd het weer 70 graden. Het probleem was dat de termostaat niet goed werkte. Als het goed is zit deze in de buurt van de stuurbekrachting. Is niet zo moeilijk te vervangen. Als je een beetje handig bent en je hebt en brug dan is het met anderhalf uur gedaan. Kosten 15 euro.
Als dit niet helpt is het de waterpomp maar dat denk ik zelf van niet.
groeten roland
20 jaar
Bedankt voor de reacties! De auto heeft pas nog een kleine beurt gehad voor ik hem kocht (vorige eigenaar was een bekende), had de garage dit niet moeten opmerken?
Het vervangen van de thermostaat klinkt verder op zich prima, maar: ik heb geen brug en woon midden in Amsterdam, dus aan de auto sleutelen is niet echt praktisch. Kan ik er nog een paar maanden (lees zo'n 8000km) mee doorrijden tot de volgende beurt? En bestaat er niet de kans dat het gewoon aan het koude weer ligt? Mijn kachel doet het bijvoorbeeld uitstekend, verder loopt de motor prachtig rond na een totaal van 230.000 km.
Andre
20 jaar
Ligt niet aan het koude weer, want bij een kapotte termostaat blijft hij steeds open staan en wordt constant het koelvloeistof rondgepompt. Daardoor wordt hij niet warmer. Wanneer je stilstaat krijgt de radiateur geen koele lucht en daardoor wordt koelvloeistof warmer en motor dus ook warmer.
Een werkende thermostaat pompt alleen maar koelvloeistof rond wanneer de motor te warm is.
Rijd niet te wild want de auto is niet op de optimale tempratuur, ik zelf heb er ook een jaar mee rond gereden. Ben er zelfs mee naar Hongarije geweest en heb het daarnaar pas vervangen. In hongarije, 35 graden, werd de auto ook niet warmer dan 70 graden. Uitbesteden zal wel niet zo duur wezen.
20 jaar
is niet zo heel lang werk. volgens mij maar een uurtje ongeveer.
20 jaar
dan zijn de kosten 40 euro werkloon + 15 euro voor thermostaat = 55 euro totaal.
20 jaar
plus nog eeen beetje koelvloeistof. lekt altijd een beetje weg.
20 jaar
Hoi ik heb het zelfde probleem met mijn auto.
Golf 3 2 liter uit 1995.
Mijn temp blijft ook zeer laag.
Maar bij mij is er 6 maanden geleden wel een nieuwe thermostaat
ingekomen.
Wie weet wat de oorzaak dan kan zijn?
(als het warmer weer is staat hij normaal op 90/95 graden)
Al vast bedankt Groetjes Olaf
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar